Jump to content

Byte av stötdämpare? Vilka märke rekommenderas för norden?

Recommended Posts

Nu är man åter aktiv på forumet efter några års uppehåll.

Har sedan sist bytt fordon från en Hilux till en Land Cruiser 120, års mod. 2006 och det är dags att expeditionsutrusta kärran inför sommaren och tänkta resor i norden.

Måste denna gång be om hjälp och råd från er med erfarenhet innan jag gör något. :shock:

Anledningen är att jag för några år sedan bytte fjädringssats på min Hilux till ett OME-kit och det blev totalfiasko, då fordonet efter montaget började luta kraftigt åt ena hållet och drog otroligt snett på vägen samt jag fick aldrig ordning på problemen som uppkommit efter montaget trots många och dyra besök hos olika verkstäder.

Fick till sist byta tillbaks till original dämpare och resorna sköts på framtiden.

Jag kommer inte använda min Land Cruiser till den värsta terrängen eller till Rock Crawling, men visst ska den användas, jag vill bygga ett expeditionsfordon som jag kan använda till skogs, på tuffare grusvägar och traktorspår m.m, men fordonet skall funka på vanliga vägen också. Den skall användas, men ej till bergsklättring.

Någon som rekommenderar något specifikt märke på fjädringen? Gas eller olja? Ska även skaffa skyddsplåtar m.m. Tar gärna emot tips på bra och prisvärda webbsidor samt tillbehör som bör införskaffas till resorna.

Däck har jag beställt, det blev BF Goodrich All Terrain KO2, var super nöjd över dem förra jag hade på min Hilux.

På återhörande!

post-1948-0-43501000-1488925173_thumb.jpg

Har kört OME i ca 10 000 mil på min 120 och är väldigt nöjd. Efter vinchmontering så bytte jag framfjädrarna till HD ( 885 på OME språk ) och fick tillbaka höjden och inte minst köregenskaperna. OME är som Norrlands guld - inget tjafs, inga konstigheter, bara schysst fjädring/ dämpning.