Gå till innehåll

montera 5petat låda tips, Elschema till glödning


Felix

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en 5petat växellåda som suttit mot en 3b motor tidigare, någon som vet om den passar rakt av när jag ska byta min 4petade låda i bj45an?

 

Glödning är ur funktion på bilen även, någon som har elschema till detta? Hur fungerar reläet med att den vet tiden på hur länge den ska glöda? inbyggd timer/temp funktion i reläet?

 

Ett elschema vore toppen=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska passa på motorn... inget tidrelä på den och är nog reläet som är trasigt sitter på passagerar sidan och ser ut som ett laddrelä.. uppe på torpeden mot värmepaketet... det hade brunnit så knåpade ihopa det lite provisoriskt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo om lådan har suttit på en 3B så kommer den passa på motor alt kopplingskåpan men!!!

Om jag mins rätt är lådan 80mm längre pga den 5:e växeln, vilket du behöver ta ställning till, dvs crossmember bakom lådan behöver antingen flyttas, vridas eller göras om så den går att montera bort då du monterar lådan. Alt behöver du skjuta motorn framåt vid montering eller lyfta ut...

Detta påverkas oxå av om du har parkeringsbromsen på lådan?

 

Både främre och bakre kardanen behöver ändras i längd!

Beroende på lösning behöver även positionen för växelspaken flyttas. Alt är om du får tag på BJ42 locket på lådan vilket skiljer sig från ett från BJ7 t.ex..

Finns delade meningar om hur lösa 80mm för 5:e växeln. Jag flytta hela paketet med motor låda osv 80mm framåt för att på så sätt behålla alla mekaniska delar i original.

 

 

Vad det gäller lådan så skulle jag se över både fördelningslådan och växellåda då jag har allt nere. Inte så mycket jobb att plocka isär dem då du har dem på bänken. Finns några vanliga ”fel” /svaga punkter som är värt att kolla bla. avluftning fördelningslådan vilket kan leda till övertryck. Packboxen mellan lådorna. splinsen på utgående från växellådan/ dvs ingående i fördelningslådan. Det svåra drevet att ta isär i lådan är 5ans, vilket kräver lite extra försiktighet. Du bör även kolla hur botten axeln/layshaft ser ut i lådan då lager ligger direkt an på axeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt , mycket arbete med att byta till 5-växlad låda. Tror inte heller att fördelningslådan från den 4-växlade passar på den 5-växlade lådan .

Bättre att köra med ett högre laddtryck på turbon och större däck ;-)

 

Här har du en länk till en mekhandbok på 3B-motorn http://www.rooney.org/hughheifer/Manuals/1988B,%203B,11B,14B%20Engine%20RM132E%20%20.pdf , på sidan 198 börjar avsnittet om hur du kollar av förvärmningen.

Jag har också lite problem med glödningen på 45:an när det närmar sig köldgrader, då behöver den lite extra glödning för att vilja starta eller att motorvärmaren varit igång en stund.

Jag började med att mäta och kolla av men det sitter inte samma sorts Pre-heating timer i bilen som i manualen så det tog stop där.

Det som skiljer 45:an från 42:an är att reläet (som sitter på sidan av kylaren) klapprar på 45:an men på 42:an är det tyst så nått fel på matningen/styrningen verkar det vara för värdena på reläet verkar OK.

 

Lycka till !

// Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monterade på en 5vxl låda på min BJ45 pickup. Precis som Jah och Mecki skriver ovan så är det lite pill. Länga och korta kardarner osv.. Själv tyckte jag nästan inte de var värt de när allt var på plats ink 35" hjul. 5an var typ dax att lägga i över 100a och så fort körde jag aldrig med den iaf..

Nästa lika enkelt att hissa ner ett helt drivpaket från en HJ60 eller HJ61 i stället 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att 5petade lådan får vänta om den ens kommer landa i bilen. Noterade att jag har kraftuttag på fördelningslådan, vad finns det för kul förutom Winch man kan montera på den tro? Ang Glödningen blir jag inte jätteklok, Finns 24V + matning in på reläet (grova till stiften) och från relä till stift är helt likaså jord. Så tjuvkopplar jag startar den så fint. Dock undrar jag om det finns någon indikeringslampa för glödningen på 40serien? manuell knapp eller tändningsnyckeln? och är det någon som har koll på hur dom 3tunnare kablarna med kontakstycket styr reläet? vore ju trevligt att veta vilken som är matning så man kan pröva att tjuva ström och se om reläet klickar eller har brunnit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går på tändnings nyckeln vrid bakåt mot dig.. och ska va en glöd spiral på instrument panelen som ska glöda ..

 

Fantastiskt detta forum är! Tack, det hade jag ingen aning om. Nu lär felsökningen bli lite lättare, jag som var riktigt otaggad på att ta mig till verkstan men det vände nu:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart du ska ha en 5v h55f lådan den är betydligt mycket trevligare då den är lättare att växla med, skiljer sig även i utväxling på 1, 2 & 3.e växeln. 5.e växeln är ett plus.

 

Håller med Daniel om att det kan vara värt att byta ut hela drivpaketet. Men i så fall fundera på vilken motor som är lättat att få tag på... Jag skulle välja bort 2h, 12ht, 13bt och satsa på något som finns större utbud att välja från!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att 5petade lådan får vänta om den ens kommer landa i bilen. Noterade att jag har kraftuttag på fördelningslådan, vad finns det för kul förutom Winch man kan montera på den tro? Ang Glödningen blir jag inte jätteklok, Finns 24V + matning in på reläet (grova till stiften) och från relä till stift är helt likaså jord. Så tjuvkopplar jag startar den så fint. Dock undrar jag om det finns någon indikeringslampa för glödningen på 40serien? manuell knapp eller tändningsnyckeln? och är det någon som har koll på hur dom 3tunnare kablarna med kontakstycket styr reläet? vore ju trevligt att veta vilken som är matning så man kan pröva att tjuva ström och se om reläet klickar eller har brunnit.

Jag har tre olika mek winchar liggandes! Annars kan man ju sätta dit hydraulpump och driva allt möjligt. Brukar dock medföra oljetankar och massa annat otrevligt vikt ökande! :-P

Redigerad av BJ42 Daniel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte får ordning så har jag följande nya original relän till 40 serien.

 

Relay Assy, Glow Plug 28610-57030

Preheating Timer 28521-57010

EDIC Fuel Control Relay 28590-57020

finns även ett par 28590-56100, 27700-57080, 27700-57010

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.