Jump to content

Oljeläckage sevostyrning

Carl

Recommended Posts

Har problem med servon på KDJ120 bruksmodellen. Läcker någonstans i kuggstången så det fyller damasken på vä sida med olja.

Skulle behöva en sprängskiss för att försöka se vad som kan vara orsaken. Även tips på var man kan köpa ev ny kuggstång om det behövs. Vill helst inte bli rånad av Toyota Sverige.

Tråkigt Carl, har du tittat på exempelvis http://www.partsouq.com om det finns sprängskiss och/eller reservdelar? Har sett att Milneroffroad säljer hela styrväxlar, men för högerstyrda. Kanske de även kan få fram för vänsterstyrda om man frågar? Finns väl firmor som renoverar annars, vilket borde vara billigare än byta hos Toyota

Tråkigt Carl, har du tittat på exempelvis http://www.partsouq.com om det finns sprängskiss och/eller reservdelar? Har sett att Milneroffroad säljer hela styrväxlar, men för högerstyrda. Kanske de även kan få fram för vänsterstyrda om man frågar? Finns väl firmor som renoverar annars, vilket borde vara billigare än byta hos Toyota

Tack! ska kolla det. Har hittat styrväxel för ca 6000 sek. Men många timmar för att byta. Ska plocka ner den o kolla om det är tätningar som kan bytas eller om det är s¨å att den är kass. Misstänker att den är kass då jag ju tidigare fått byta inre styrled 2 ggr. Enl Toyota Sverige hade de aldrig bytt en inre styrled.

• 2 months later...

Liten rapport om styrväxeln.

Toyota Sverige kunde ev fixa styrväxel för + 20.000. De kunde också få fram en packnings o tätningssats för dryga 3.500. Problemet är att det är många timmars skruvande för att ta ner styrväxeln, risken är ju också att det kan ha blivit ett radiellt slitage som innebär att det inte räcker med byte av tätningar. Eftersom jag inte behövde LCn just nu ställde jag av den o forskade vidare. Milner hade styrväxel till högerstyrda för knappa 3.000 kr. Till vänsterstyrd skulle de kunna ta fram på ca 3 veckor men då till mer än dubbla kostnaden.

Jag sökte vidare, hitta på en säljare på ebay.uk som hade styrväxel fabriksny till LC 120. Hade haft den utbjuden sedan 2015. Priset hemma vid min dörr blev 2.450 kr.

Nu återstår några timmars skruvande.