Jump to content

Växellägen


tomie2

Recommended Posts

Hej

Jag är i Nairobi och har just köpt en Landcruiser 89a med en 4l diesel som jag har tänkt ha för att åka på safari med.

Jag har lite svårt att komma underfund med hur jag skall göra med de olika lägena för 4-hjulsdriften. Jag har förstått att

jag skall låsa på hjulnaven i fram, men jag har lite svårt att veta hur jag skall flytta spaken inne i bilen eftersom den saknar

alla markeringar och detta är Nairobi, så det kan sitta vadsomhelst i bilen.

 

Jag har försökt hitta en instruktionsbok på nätet, men har inte lyckats än.

Link to comment
Share on other sites

http://m.ebay.com/it...3854?nav=SEARCH

 

Stämmer det med din bil?

Antagligen, tack, skall testa. Det är en liten spak till höger om den stora växelspaken. (bilen är så klart högerstyrd, men det tror jag inte spelar någon roll.) Det är nog inte omöjligt att en sådan plastbit en gång suttit där.
Link to comment
Share on other sites

Diffspärren läggs inte i automatiskt när man lägger i 4-hjulsdriften utan det är ett par särskilda spakar som sitter brevid sitsen på förarsätet om det är orginal mekaniska spärrar .

Man bör inte använda diffspärrarna vid normal körning utan bara när det behövs , tex vid en passage av ett särskilt lerigt/halt/sandigt område där det behövs lite extra grepp.

/ Mecki

Link to comment
Share on other sites

Nu är den invigd! Vilken bil!! 4liters diesel med härlig gång.

 

Växlar:

Den har en tryckknapp på instrumentbrädan för fyrhjulsdrift samt en spak för låg och hög. Diffen vrider man i på hjulen. Så nu vet jag. Tack för svaren i alla fall.

 

Nu blir det safarilucka. Lucka så att man kan stå och titta i nationalparkerna. Kostar ca 4000:- att få monterad.

En omlackering kostar ca 2000:- Men bilarna rostar inte här. Blir bara fula i lacken och det tycker jag nästan bara är en förbättring.

 

1_inventory1281585_1473770734.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu är den invigd! Vilken bil!! 4liters diesel med härlig gång.

 

Växlar:

Den har en tryckknapp på instrumentbrädan för fyrhjulsdrift samt en spak för låg och hög. Diffen vrider man i på hjulen. Så nu vet jag. Tack för svaren i alla fall.

 

Nu blir det safarilucka. Lucka så att man kan stå och titta i nationalparkerna. Kostar ca 4000:- att få monterad.

En omlackering kostar ca 2000:- Men bilarna rostar inte här. Blir bara fula i lacken och det tycker jag nästan bara är en förbättring.

 

1_inventory1281585_1473770734.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Diffspärren har inget med vredet på framhjulen att göra. Vreden kopplar samman främre drivaxlar med hjulen kan man säga. Så även om du lägger i fyrhjulsdrift inne i bilen så går inte kraften ända ut i hjulen om du inte vridit på vredet i navet.

 

Precis som Mecki skriver sitter spakarna till at låsa diffarna mellan framstolarna, se bild på min HJ60

post-2520-0-76073200-1477345464_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.