Jump to content

Nordkap i vinter?


Träskmonster

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Tro det eller ej men har blivit lite sugen på Nordkapp i vinter, tänker februari...

Måste undersöka så vägarna är öppna. Skulle februari funka för dig?

 

Satt faktiskt och funderade på mitt egna förslag...

Och kom fram till att Norra Skandinavien under vintern måste vara den mest extrema utflykten man kan göra tänker jag. Vet inte hur jag tänkte när jag tänkte ha den som träning för en seriös expedition

Så helt ärligt så hade feb faktiskt varit perfekt, för behöver nog dem två månaderna för att hinna få bilen och mig själv i Nordkapp mode :)

 

Link to comment
Share on other sites

Tro det eller ej men har blivit lite sugen på Nordkapp i vinter, tänker februari...

Måste undersöka så vägarna är öppna. Skulle februari funka för dig?

 

Satt faktiskt och funderade på mitt egna förslag...

Och kom fram till att Norra Skandinavien under vintern måste vara den mest extrema utflykten man kan göra tänker jag. Vet inte hur jag tänkte när jag tänkte ha den som träning för en seriös expedition

Så helt ärligt så hade feb faktiskt varit perfekt, för behöver nog dem två månaderna för att hinna få bilen och mig själv i Nordkapp mode :)

 

Link to comment
Share on other sites

Då nordkap ligger helt vid kusten så är nog inte framkomligheten där det största problemet - golfströmen gör att medeltemperaturen är högre där än i Oslo. E6/69 är en helårsväg som kan bli stängd korta tider undertiden de plogar undan snön. Genom Lappland och över Finnmarksvidda ( större än Danmark! )- där tror jag utmaningarna ligger. Väldigt låga temperaturer, drivsnö och vind - element man väl inte helt lätt skojar bort.

 

Ska man göra en sådan tur bör man - bokstavligt talat - varit ute en vinternatt förut.

 

Det hela verkar helt galet och jag är plötsligt rätt intresserad.

Link to comment
Share on other sites

Då nordkap ligger helt vid kusten så är nog inte framkomligheten där det största problemet - golfströmen gör att medeltemperaturen är högre där än i Oslo. E6/69 är en helårsväg som kan bli stängd korta tider undertiden de plogar undan snön. Genom Lappland och över Finnmarksvidda ( större än Danmark! )- där tror jag utmaningarna ligger. Väldigt låga temperaturer, drivsnö och vind - element man väl inte helt lätt skojar bort.

 

Ska man göra en sådan tur bör man - bokstavligt talat - varit ute en vinternatt förut.

 

Det hela verkar helt galet och jag är plötsligt rätt intresserad.

 

Tror inte att en vinternatt här nere i Skåne hade gett oss nån vettig känsla hur kallt det är i norr på vintern :-)

 

Men visst e det lite galet :-)

Link to comment
Share on other sites

Själv tänkte jag dra med min andra tjockis för att härja i snön. Blir nog det nordligaste en cykel någonsin varit ;)

 

På vintern kan det nog bli så... sommartid är det dock rätt "vanligt" med cyklister där på klippan... kanske främst italienare?

Googla gärna tex "E1 path"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Man blir lite snopen när man börjar kolla Youtube klipp om Nordkapp resor på vintern....verkar ju inte vara så värst besvärligt att ta sig dit..

 

Om man klarar det mitt i vintern med en BMW 118 CAB!! så är det knappt lönt att göra det.

 

Finns även videor på folk i en Volvo V70, Opel insignia, Audi A6 osv osv alla mitt i vintern.

Visst dem flesta kör motorvägen via Höga kusten sen genom Finland...men ändå...

 

Kanske ska ta och cykla dit istället:-)

Link to comment
Share on other sites

Man blir lite snopen när man börjar kolla Youtube klipp om Nordkapp resor på vintern....verkar ju inte vara så värst besvärligt att ta sig dit..

 

Om man klarar det mitt i vintern med en BMW 118 CAB!! så är det knappt lönt att göra det.

 

Finns även videor på folk i en Volvo V70, Opel insignia, Audi A6 osv osv alla mitt i vintern.

Visst dem flesta kör motorvägen via Höga kusten sen genom Finland...men ändå...

 

Kanske ska ta och cykla dit istället:-)

 

Det är ju perfekt!!! Varför göra det besvärligt för sig. Då kan man ju njuta av omgivningen istället för vara ute med en snöskyffel och gräva sig loss.

Det finns flera som kört upp till Nordkap i klassiska bilar (såsom Bentley Blower från 1924, Porsche 356 m.fl.) i januari/februari.

Om man ska göra det svårt för sig - är nog Kola på vintern att rekommendera. Då kan man hålla på och vinscha samt skyffla snö i flera veckor om man tänder på det.

Edited by Peder
Link to comment
Share on other sites

Jo om du nu ska säga det så, så låter det ju väldigt bra :-)

Men man vill ju liksom få jobba lite för det. För är det FÖR enkelt så kan ju alla göra det. Och då känns det ju lite alldagligt och det är ju trist.

Men Kola på vintern säger du...intressant. Då kommer nog Portland förslagna bandsats väl till pass

Link to comment
Share on other sites

Enig Peder - att spika denna turen på föreslagen vecka fordrar nog att det INTE blir att skyffla snö större delen av turen. Sen är det ju så att vädret på fjället vänder relativt fort så allt kan ske.

 

Förstår även Träskmonsters känsla - är det för enkelt så kan alla göra det. Men för att få lite perspektiv på huruvida alla har lust eller ens kan göra det så fråga hur många i din umgängeskrets som ens överväger att köra till Nordkapp T&R i februari och övernatta - som föreslaget - i tält?!?!

 

BTW - @Träskmonster - har du kollat serien från NRK som jag länkade till? Där ser du hur det kan vara där uppe och då tror jag nog en LC gör sig bättre än en tysk cabbe...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.