Jump to content

Hilux + Camper


öråker

Recommended Posts

Hej! Ska införskaffa en Hilux double Cab som äventyrsbil. Tanken är att sätta någon form av Camper på flaket. Tänkte höja den och sätta på 33:or. Är någon årsmodell bättre den andra? Har kollat Blocket och mobile.de och det finns ju några att välja på. Finns det någon spec med diffspärr i bakaxeln? Om inte, vilken fabrikat av diffspärr rekommenderas. Höjnings kit är ju en djungel. I alla fall i Jeepvärlden. Vilket/vilka anses vara bäst till en Toyota? Vill ju inte ha nåt som "säckar ihop" med tanke på Campern. Tacksam för lite tips!

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen till toyota4x4!

Kan inte så mycket om Hilux, men några av dina frågor kanske

 

OME är ett australiensiskt märke som brukar anses bra. Även Kingspring, men jag tror inte de gör bladfjädrar.

Det kan nog vara idé med någon typ av hjälpfjäder, luft eller blad, vid körning med campern. Kan tänka mig att den blir väldigt hård utan campern annars.

Angående diffspärr så är det nog ARB airlocker som är vanligast om det inte sitter toyota original.

Link to comment
Share on other sites

hej har hilux x-cab höjt 5 cm och större hjul. Ironman halva priset mot OME. ARB airlocker har inte provat än men tänk på hur mycket olja du fyller i kardan.

Är en camper det bästa valet om du ska åka på ävntyr

Link to comment
Share on other sites

Med en dubbelhytt - så blir det inte mycket kvar att sätta en camper på. Åkte på en äventyrsresa med några bilar varav en hade en camper på en Nissan. Tyngdpunkten blev så hög så att de blev tvungna att mest hålla sig till vanliga vägar då vi andra försvann över bergen. Den höga tyngdpunkten samt den smala spårvidden gjorde att bilen blev mycket instabil och höll på att välta ett antal gånger. Han monterade bort allt och köpte taktält istället.

Men smaken är ju olika beroende på var du skall åka. Om du nu måste ha en camper monterad ska du helst köpa en som är uppbyggd i bakkant för annars blir du hängande i backar och i terrängen. Det hela blir som en snigel med sitt bo på ryggen...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Tjena! I sverige är en vanlig utrustningsnivå på hilux 2006-2015 är att den med 2,5L motor hat manuell vxl-låda och originaldiffspärr på bakaxeln. Ofta lite lägre utrustningsnivå på ”lull-lullet” 

köper man en 3,0L är den oftast med automat, högre utrustningsnivå BLACK EDITION, SR5, SR+, Invicible mm (bättre säten, stereo, högtalare, nav, större bromsar, 17” fälgar och skärmbreddare) men saknar diffspärr, vissa kommer dock ”limited slip diff” på bakaxeln. 

Vill du kunna dra en släpkärra värd namnet så är iaf 3,0L varianten på 2250kg <2010, 2500kg 2011, 2800kg på vissa >2012 med förhöjd dragvikt. 

Jag föredrar klart 3,0L och tyvärr helst från EURO5 kom pga bättre komponenter i motorn.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ganska nyss införskaffat en äldre polarcamper och monterat detta på min  Hilux-12 med dubbelhytt. Campern är gjord för en 1,5 hytt och mäter från framstam på flaket till entren i bak 2,4m, vilket ger ett mäktigt överhäng på ca 1m efter flakslut. men i min erfterforskning innan köp kollat runt och jämfört mot nyare motsvarande modeller från easycamper så kan man se att de har modeller som är samma storlek som denna då de skriver att dessa modeller är för 1,5 och dubbelhytt. Då drog jag slutsaten att det kommer funka. När jag monterade denna på Hiluxen som då hade originalfjädring runt om så sjönk den ner rätt mycket, då främst tror jag för att den fick så mycket vikt utanför flakslutet? Det går att transportera campern på bilen med original fjädring, men inte så mycket mer. Jag skulle aldrig köra runt så, blev mycket mindre markkontakt med framhjulen, tydligt mer ostabil och krängde mer, otrevligt att köra med standard utrustad bil. Vilket planen aldrig varit heller. Nu med komplett ny fjädring runt om funkar det mycket bättre. Märker givetvis av den höga tyngdpunkten när man kör men bilen beter sig bra. Jag monterade på kraftigare fjädrar och dämpare fram ca 50-60mm höjning och kraftigare dämpare bak samt ett bladfjäderpaket som är tillverkad för högre konstantlast, ca 10cm höjning bak ,utan Camper monterad. Nu sjunker den ner ett par cm bara när campern åker på. 

Kommer även montera lite fetare krängningshämmare fram och montera dit krängningshämmare bak för att ytterligare få ett bättre ekipage. Camper eller inte monterat på så får Hiluxen en mycket bättre väghållning och jag hade gjort uppdateringen oavsett camper, dock inte höjt den det lilla extra kanske? Den är fortsatt ganska hård/stötig i fjädrigen som en pickup är original, helt ok

Den får som ovan skribent säger en hög tyngdpunkt och jag kommer nog inte ta denna på några sliriga sidolutande tuffa terrängstråk tyvärr. Men kommer fram till betydligt goare platser än alla husbilar iaf :-) och får köra en fet toyota alla dagar i veckan!! 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.