Jump to content

Ny med LC

radon

Recommended Posts

Hallå!

Första inlägget, första land cruisern. Skitnöjd än så länge men vet inte riktigt vad man ska vänta sig heller med en så gammal bil (-05)

Om jag kollar manualen som kom med bilen (och den man kan ladda hem från toyota) så ser jag ingenting om Height Control i den. Verkligen inte ett enda ord. Hur funkar den egentligen? Lugnt att bara testa utan att ha sönder nått? Stillastående eller under färd?

En annan sak som jag inte förstår vad det är:

post-2809-0-84347100-1470916030_thumb.jpg

Uppenbarligen inte original. I manualen står det att det ska finna knappar för Power Quarter window left/right(?) men sådana hittar jag inte. Istället dessa som är markerade "Blixt", "F", "R". Nån som har en idé?

Har du inga elektriskt öppningsbara sidorutor längst bak så finns det heller inga knappar för dessa.

Höjdjusteringen är automagiskt beroende av hastigheten. I hastigheter över ca 40 så justerar sig fjädringen till N-läget oavsett om den stod i H eller L innan.

Det skall bara vara att ställa in önskat läge och leka på, men jag undviker att lattja alltför mycket då hydraulpumpen får jobba mycket och kan bli väldigt varm.

Hur har bilen använts av tidigare och av vem/vad? Kanske har det suttit någon form av blixtljus eller extraljus i fören eller aktern.

Har du inga elektriskt öppningsbara sidorutor längst bak så finns det heller inga knappar för dessa.

Eh det har du ju helt rätt i. Jag tänkte att det skulle vara knappar där eftersom det fanns i manualen men att de blivit utbytta av nån men det kan ju vara så att jag aldrig haft sånna rutor alls.

Höjdjusteringen är automagiskt beroende av hastigheten. I hastigheter över ca 40 så justerar sig fjädringen till N-läget oavsett om den stod i H eller L innan.

Det skall bara vara att ställa in önskat läge och leka på, men jag undviker att lattja alltför mycket då hydraulpumpen får jobba mycket och kan bli väldigt varm.

Ok, cool. Så man ställer vredet på comfort/normal/sport och så anpassas det automatiskt? Och om man vill höja/sänka manuellt går det under 40 km/h?

Hur har bilen använts av tidigare och av vem/vad? Kanske har det suttit någon form av blixtljus eller extraljus i fören eller aktern.

Faktiskt ingen aning om historiken, lite synd. Varit ett antal olika ägare och det finns några skruvhål i grillen så det kan nog ha varit nånting monterat där. Kanske nån här som haft den tidigare??

Comfortvredet kan ställa hur du vill, när du vill. Det styr bara dämpningens hårdhetsgrad.

Höjden kan justeras under ~40, kör du snabbare blinkar bara L eller H och jag tror (nästan säker, men inte helt 100) att den intar det valda läget när farten är under ~40.

Lägg ut några bilder så kanske någon känner igen den och kan berätta mer.

Ok då fattar jag. Har inte vågat pilla på den innan och inte märkt av nått speciellt förutom igår kväll när jag var ute och inspekterade jaktmarkerna, då började den justera upp och ner rätt mycket.

post-2809-0-83139100-1471002722_thumb.jpg

• 3 months later...

Jaha, det var inte så konstigt att jag inte förstod mig på Height Controlen, det visade sig att den inte funkar. Elsystemet på bilen verkar ha brunnit, felkoder från flera olika system.

Bilhandlaren får ändå godkänt, det tog lång tid (3 månader verkstad) men jag fick häva köpet till slut och fick tillbaka pengarna (efter ytterligare 2 veckor). Så kolla att elen är fixad om den kommer ut på annons igen!!

Jaha, det var inte så konstigt att jag inte förstod mig på Height Controlen, det visade sig att den inte funkar. Elsystemet på bilen verkar ha brunnit, felkoder från flera olika system.

Bilhandlaren får ändå godkänt, det tog lång tid (3 månader verkstad) men jag fick häva köpet till slut och fick tillbaka pengarna (efter ytterligare 2 veckor). Så kolla att elen är fixad om den kommer ut på annons igen!!

Skönt att det löste sig :)

Ett regnr kan ju vara på plats för framtida spekulanter så de vet vad de ger sig in i vid ett ev köp.

Skönt att det löste sig :)

Ett regnr kan ju vara på plats för framtida spekulanter så de vet vad de ger sig in i vid ett ev köp.

Absolut!

Regnr: XDB616

Kabelstammen har smält enligt toyota och felkoder från abs, height control, stability mm.

• 2 weeks later...