Jump to content

lc 70 går bara i 70 km/h

Recommended Posts

Hej!

Hmm. Lite oklart vad det är för modell du menar. LC76 är 4-dörrars 70-serie med 1HZ alternativt en V6 bensin. Den har inte turbo (original) och inte hardtop utan fast tak.

Ingen idé så här på rak arm men lite mer detaljer så kanske det går att komma med förslag?

Hej.

I så fall skall det väl sitta en 13B-T motor i den men en bild hade uteslutit alla gissningar.

Du nämner inte speciellt mycket för att undelätta en felsökning så här kommer några frågor:

Är den lätt eller svårstartad när den är kall?

Hur går motorn för övrigt, rent, ojämnt? Är motorn svag eller stark? En 74:a med en 13B-T skall inte ha några större problem med att hänga med i vanlig stadstrafik.

Hur ser avgaserna ut? Ryker det något och i så fall ryker det vitt, blått eller svart.

Är dieselfiltret bytt?

/Mecki

Ok, försök att få reda på så mycket som möjligt om hur den beter sig och hur problemet uppstod, om det kom plötsligt eller om det blev sämre o sämre under en längre tid samt mina tidigare frågor.

Det kan vara allt från igensatta bränsle/luftfilter till en bränd kolv eller topp det kan även vara turbon som skurit ihop så den inte längre snurrar som sagt allt från billigt och enkelt att fixa till en betydligt dyrare historia.

/ Mecki

Kolla chassinumret, dom första bokstäverna och siffrorna brukar avslöja vad det är för en modell annars så PM'ar du mig reg numret så kollar jag upp det.

Googla: Land Cruiser BJ74 och Toyota 13B-T och sök bilder så skall du kunna se hur både bil och motor skall se ut .

/Mecki

Karossen ser i princip likadan ut på LJ73, BJ73, BJ74, HZJ73, HZJ74 (och några andra med bensinmotor)

Ungefär som denna

image.jpeg

LJ73 har spiralfjädrar och 2,4 liters 4-cyl diesel

BJ73 har bladfjädrar runt om och motorn heter 3B, vilken är en 3,4 liters 4-cylindrig sugdiesel

BJ74 samma som ovanstående men med den ovanliga 13B-t som påminner om ovanstående men har original turbo och en hel del annat innanmäte (andra kolvar, vevstakar osv)

HZJ73 är något nyare och har rak 6-cyl diesel, 1HZ

HZJ74 är efterföljare och har samma motor (men 12-volt) och spiralfjädring fram.

Hoppas detta kan hjälpa dig att identifiera modellen, annars är det bäst som Mecki skriver ovan att undersöka via chassi-nummer

hej är lite intresserad om någon har någon fundering på vad det kan vara för fel . som sagt går den bara enligt uppgift i max 70km/h en lc76 hardtop turbo ?

Kolla så att den inte ligger i lågväxel... Jag måste erkänna att jag gjort precis det misstaget när jag började köra bilar med lågväxel. Jag svor som baras den tills en kompis kom och talade om vad som var fel. Som tur är vet jag att jag inte är den enda...

Okej, då är vi nog snart klara på vad det är för bil. Kan du kolla om det är spiralfjädring eller bladfjädrar? Så vi kan utesluta den mycket vanligare LJ73 som har turbomotor. Också bra att veta om det är en äkta BJ74 eller en turbokonverterad BJ73 för vidare diagnos.

Har du haft möjlighet att undersöka något av Meckis frågeställningar ovan?

Martin, bra uppslag! Gäller ju att utesluta de enklaste sakerna först

Läser du chassiplåten under huven på torpedväggen så står det både modellen och vad det sitter för motor i den.. (Ta ett kort på motorrummet och chassiplåten så får du snabbt all hjälp här)

Var jag du så skulle jag skynda o fynda innan någon annan får reda på den ;) (Gissar att priset är fördelaktigt om den inte är som den ska just nu..)

Aha, okej. Då har du hittat en ovanlig modell, med en VM motor.

Från Wikipedia:

For a while (1987 until at least 1990) the BJ73 hardtop was available in the Italian and Spanish market with a VM five-cylinder HR588 2.5-litre turbodiesel

Måla inte f-n på väggen innan du gjort några större felsökningar ;-)

Har du kollat några av mina tidigare frågor ?

När byttes luft o bränslefilter ?

Ryker det blått, vitt, svart eller inte alls från avgaserna ?

Är den svårstartad ? Är det riktigt gammal diesel i tanken? Osv osv..

VM dieseln är väl inte så mycket sämre än vad andra motorer är om man bara sköter den, det gäller att (på som så många andra motorer) att dom inte överhettas )

Vad jag har förstått så skall det gå att få tag i delar .

Vad säger ägaren om när/hur problemet uppstod eller vill han inte säga något ?

Har motorn pajat så kolla efter olja i kylvattnet och vatten i oljan . Kör den varm och kolla hur motortempen ligger och så att den inte trycker ut kylvattnet.

Om du kollar alla dessa saker så är det lättare att ställa en diagnos , utan detta så blir det rena gissningar och spekulationer .

Får du inte undersöka detta eller inte har nån möjlighet att göra detta så får du antingen låta bli köpet eller ta en chansning (det kan vara lätt/det kan vara svårt)

Lycka till

/Mecki

• 4 weeks later...