Jump to content

Elfel - Märkligt beteende på belysning

Maxdatech

Recommended Posts

Jag har ett elrelaterat problem med min Land Cruiser 90 -98. Det började med att jag under körning märkte att intrumentpanelens belysning slocknade och att strålkastarjusteringen gick i botten. Onekligen väldigt märkligt. Ännu märkligare var att då jag tryckte ner bromspedalen började instrumenten lysa igen.

Efter att ha kollat lite har de visat sig att instrumenten inte är det enda som påverkats utan även positionsljusen fram tänds med bromspedalen. Det hela har också påverkat bakljusen som på liknande sätt är slockna när bromspedalen inte är nedtryckt. Märkligast av allt är att då tändningslåset är avvridet tjuter varningshögtalaren i kupén så fort bromspedalen är nedtryckt.

Har ännu inte börjat felsöka kablage då jag är osäker på var jag skall börja. Har leta litegrann efter elscheman men är osäker på om jag hittat rätt, ni får gärna ge tips på elscheman som ni vet stämmer. Om det är någon som har en spontan idé på var felet kan ligga är jag oerhört tacksam om ni vill del med er :)

Med vänliga hälsningar Max

Hej och välkommen hit.

Är väl ingen expert på 90-serien men detta låter som nån form av jordfel.

Har du en släpvagnskontakt så kan du börja med att felsöka/spreja i den .

Eftersom det det mesta hänger ihop med att du bromsar så sitter nog felet i anslutning till bromsljuset eller att det jordar genom bromsljuset.

Om det är något vanligt förekommande 90-serieproblem får du säker svar från någon av dom andra 90-ägarna här.

/ Mecki

Edited by Mecki

Menar att jag har läst tidigare om något liknande. Bakljusen på 90 verkar utsatta för fukt och det i kombination med, som Mecki nämner, släpvagnskontakt full av vatten eller liknande ger fantastiska troll i elsystemet.

Har oxå sett eftermonterade släpvagnskontakter där man har tjuvkopplat från bakljusen och haft lite otur med tänket vilket har resulterat i ca dina problem.

• 3 weeks later...

Jag har ett elrelaterat problem med min Land Cruiser 90 -98. Det började med att jag under körning märkte att intrumentpanelens belysning slocknade och att strålkastarjusteringen gick i botten. Onekligen väldigt märkligt. Ännu märkligare var att då jag tryckte ner bromspedalen började instrumenten lysa igen.

Efter att ha kollat lite har de visat sig att instrumenten inte är det enda som påverkats utan även positionsljusen fram tänds med bromspedalen. Det hela har också påverkat bakljusen som på liknande sätt är slockna när bromspedalen inte är nedtryckt. Märkligast av allt är att då tändningslåset är avvridet tjuter varningshögtalaren i kupén så fort bromspedalen är nedtryckt.

Har ännu inte börjat felsöka kablage då jag är osäker på var jag skall börja. Har leta litegrann efter elscheman men är osäker på om jag hittat rätt, ni får gärna ge tips på elscheman som ni vet stämmer. Om det är någon som har en spontan idé på var felet kan ligga är jag oerhört tacksam om ni vill del med er :)

Med vänliga hälsningar Max

Hallå Max :!: :!: :!:

Hur har det gått :?:

/ Mecki