Portland Posted March 27, 2016 Report Share Posted March 27, 2016 Sällan dessa kommer på annons i Sverige, iaf på Blocket. Första gången på flera år jag ser nån alls faktiskt. http://www.blocket.se/skaraborg/Toyota_Landcruiser_105_65958835.htm?ca=21&w=3 Motorn som nämns här är det något som är bytt eller? Har för mig att dessa brukar vara utan turbo och med rätt låg effekt. Tanken med bilen är till stor del ägandet i sig självt, med planer på kanske 37:or framöver. Inga expeditioner eller offroadäventyr, har andra fordon till det (mc). (och ja, jag vet att denna inställning är "fult" på detta forum tyvärr) Vad jag förstår så är det stel framaxel på dessa, hur stora ingrepp behövs för 37-39" ? (tyvärr lär den väl bli såld innan man kommer till skott) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted March 27, 2016 Report Share Posted March 27, 2016 Ja, dom är ovanliga i Sverige. Det är Largo42 här på forumet som tagit hem den som flyttgods från Saudi om jag inte minns helt fel. Stein Erik som säljer finns också här på forumet. Original sitter sugdieseln 1HZ i dessa. 1HD-T är motsvarande som är turboladdad från fabrik och återfinns i bl.a. 80-serien. Det är inte permanent 4-hjulsdrift utan drivlinan är troligen identisk med HZJ78 Det finns ingen inställning att viss typ av ombyggnad ska vara "fult"! Var och en har sitt tycke, smak och användningsområde!! Axlar och drivlina är något klenare på en 105 än de var på 80-serien, men det är denna bil som är 80-seriens efterföljare och, ja, det är stel axel fram också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Portland Posted March 27, 2016 Author Report Share Posted March 27, 2016 Har ringt och mailat säljaren men utan framgång. Skall upp till Touratech (som ju ligger i Lidköping) nu på lördag så det känns lite dumt att åka här fram och åter, men får man inget svar från säljaren så löser ju den delen sig själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJ42 Daniel Posted March 29, 2016 Report Share Posted March 29, 2016 Den skall vara såld till Gotland om jag inte är fel underrättad! Ägaren skall tydligen vara i fjällen och därför svår att nå. Samma ägare som den fina "babyblue" 40-serie pickupen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts