Borstis Posted February 17, 2016 Report Share Posted February 17, 2016 Så veckans milda minusgrader har tydligen bottenfrusit mitt lås. Jag har hällt två flaskor låsolja som enligt egen utsago ska tina allt. jag har stått med glödhett vatten och hållt mot låset och dörren tills den var alldeles utmärkt varm. Under hela denna tiden dessutom eldat med gaständare på nyckel. Så vad gör jag nu? vänta till maj? är det hela kistan som gett sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted February 17, 2016 Report Share Posted February 17, 2016 Varmluftspistol/ hårtork på lagom värme brukar ge resultat. När du väl får upp dörren bör du köra mer varmluft " länge " på låset. Hade det samma på en bil där vatten/ fukt hade blandat sig med låsfettet. Alternativt ta isär låset och smörja med ägnat fett som inte binder vatten. Är väldigt glad för min Eberspächer så jag slipper vänta till Maj . Håller tummarna för att det löser sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borstis Posted February 17, 2016 Author Report Share Posted February 17, 2016 Så jävla gött att jag har en parkering 300 meter från bilen utan uttag då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted February 17, 2016 Report Share Posted February 17, 2016 Är för närvarande i fjällen med en Göteborgsfuktig bil och det är ju inte så bra när det är fler minusgrader än vad både bilen och jag är van vid så jag har fått uppleva samma bekymmer som du med frusna lås. Det verkar lite skumt att du inte kan få tina upp låsen med en påse med varmvatten , mina lås gav med sig efter nån minut med det trixet . Tänk bara på att dom sprayerna som skall tina lås även tar bort allt smörjmedel i låsen (jag vet, jag är Låssmed) så man måste spruta dit lite smörjmedel också för att det skall fungera. Du beskriver inte riktigt hur ditt lås har "frusit" 1. Kan inte få in nyckeln. 2. Kan få in nyckeln men inte vrida runt den. 3. Kan få in nyckeln ich vrida runt men dörren går ej att få upp. Olika problem med lite olika lösningar. /Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted February 18, 2016 Report Share Posted February 18, 2016 Tja, allternativet kan ju vara att vänta in varmare tider Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borstis Posted February 18, 2016 Author Report Share Posted February 18, 2016 Det lämpade sig så väl att efter att jag fått upp bilen och varit nöjd med kvällens bravader gick jag och la mig för att finna min bil helt demolerad i låsen. Så tydligen finns det fortfarande folk som snor bilar. Det var som fan. Det är ju ändå skönt att bilen slipper stå tills maj. Vi får väl se vad toyota och försäkringsbolaget säger om dess framtid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted February 18, 2016 Report Share Posted February 18, 2016 Whats the odds on that one! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted February 18, 2016 Report Share Posted February 18, 2016 Går du i sömnen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted February 18, 2016 Report Share Posted February 18, 2016 Osis Inga problem i fall bilen är stölförsäkrad, hade samma otrevliga personer på besök i 80 :an i våras. Länsförsäkringar tog detta direkt och bilen visades upp för Toyota i Mölndal. Tyvärr så verkar det inte som att verkstadskillarna får samma service hos sin reservdelsavdelning som när man själv beställer delar där för när det var bokat med verkstan att dom skulle byta handtaget och låscylindern så upptäckte dom efter halva dagen att delarna inte hade kommit ändå dröjde det 14 dagar mellan dom tittade på skadan tills arbetet skulle utföras När jag beställer delar till 42:an som är 10 år äldre har jag dom hemma efter 2-3 dagar . Lycka till /Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borstis Posted February 19, 2016 Author Report Share Posted February 19, 2016 Jodå försäkrad är den allt. Jag har inte fått svar på om dom tänker laga den än dock. för som verkstadskillen sa så brukar dom ju inte laga så gamla bilar då dom knappt är värda något. Jag blev mer än lovligt småsur i telefonen då han inte ska stå där och nedvärdera min bil utan att ha sett den Det fulaste i kråksången är ju att dom inte förstått att man inte kan öppna bagagen utan att sänka ner rutan, vilket räddat hundburen, men istället för att lämna det därhän så slår idioterna in låset i bilen. Tråkigt att fira helg med att åka runt i en liten ful skåpbil bara för att någon bestämt sig för att tvångsexportera ens bil dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts