Gå till innehåll

Totani 8mm alufront

Träskmonster

Rekommendera Poster

Precis. Snyggare. Måste dock lackas ordentligt. Gå in på Asfir's hemsida så hittar du återförsäljare i Europa. Köpte mina från Frankrike.

De är godkända för Toyotas airbag. Säljs en del stötfångare som är för robusta vilket medför att air-bag aktiveras för tidigt. ARB är också godkända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ronnie på 4x4offroad.se kan ta hem Asfir. Han tog hem en som jag monterade på en polares Nissan Patrol. Lackades dock om innan då färgen är ett skämt, och blev snyggt som tusan, men de är ju bara tunn plåt, så inget man kan parkera mot träd och dylikt med som med en ARB, Slee eller liknade! Jag hade aldrig köpt en om jag skall ha den för offroad bruk, men som "bling", absolut, men den tål inte mer än org kofångaren.

Köpen en Slee från USA!!!

Länk till kommentar

:-P Asfir består av två delar - integrerat vinschfäste samt själva stötfångaren. Vid montering av ARB rekommenderas att byta fjädring fram (så tunga är de).

ARB har precis samma dåliga lack som Asfir.

Asfir är en bra kompromiss och med hänsyn till hur sällan (noll skulle jag tänka mig) du ska luta dig mot ett träd för att vinscha någon annan - är Asfir det bästa alternativet. Asfir är ett betydligt bättre alternativ än Toyota's original plastic fantastic. Asfir erbjuder också ett bra och stabilt fäste för vinsch, dragöglor*, extraljus, arbetsljus, antenner m.m. vilket inte originalstötfångarna erbjuder. Asfir är inget "bling".

- Däremot är stora Kalle Anka däck "bling" på riktigt, som Daniel har en pervers dragning till :shock: . Han gillar även jättehöga bilar som välter i skogen. Det är "bling" det :). Det är därför han måste "parkera mot ett träd" - för annars välter hans bilar :-P :razz: :-P .

(*Dragöglor skall monteras i vinkeljärnet till Asfir's vinschfäste).

Länk till kommentar

Har mycket blandad erfarenhet av Totani. Jag har servat, reparerat och har dessutom deras side bars / lufttankar. Som allt annat i Italien går alltid utseendet före funktionen. För att börja med mina side bars så är de riktigt snygga, tyvärr är fästena inte de bästa De fäster inte i ramen som man skulle hoppas på utan i karossen... Kanske inte den bästa lösningen på något som ska skydda karossen. Totani har även reparerat min baklucka efter att jag lyckats trycka in reservhjulet i den. Enligt min mening en halvtaskig lagning som jag senare gjorde om. De installerade även nya stötdämpare / fjädring ganska slarvigt där slangarna till behållarna sitter väldigt utsatt.

I Italien har dock Totani väldigt gott rykte. De är återförsäljare av bland annat Toyota och de har ofta inreggade bilar ur 70 serien i lager med full EU garanti. Jag har 2 kompisar i norra Italien som köpt 76 av dom. De bygger även om och utrustar bilar. Jag har sett deras ombyggnader som ser riktigt trevliga ut.

Tyvärr talar ingen ut familjen (far och söner) så bra engelska. Men bland annat föreståndaren för filialen i Rom kan kommunicera på hyfsad engelska. Vill du komma i kontakt med dom kan jag nog förmedla kontakten.

Länk till kommentar

Hej på er.

Kul med lite feedback :)

Asfir är fin men som nån nämde inte värst stark.

Totani tyckte jag verkade ok då den är gjord i 8mm iställer för 2mm. Visst sen så är väl en israelisk pryl garanterat bättre än en italiensk men hur fel kan det bli :)

Har ju inte bytt fjädringen än (gillar min hydralfjädring) och känner att ARB och Slee är nog för mycket för org fjädring.

Är som ni märker lite kluven...

Länk till kommentar

Asfir är byggd i stål - Totani är byggd i alu. Styrkan mellan 2-3 mm stål och 7-8 mm alu ligger inte så långt ifrån varandra. Alu är ju också betydligt mjukare.

En smakfråga och vad man använder bilen till.

Länk till kommentar

Måste säga att min Asfir verkligen har levererat " the goods " så långt. Jag har inga planer på att mosa ner stora träd med den eller tro att den ska rädda mig från möte med skogens Knug men som lätt skydd och, snart, winch hållare gör den sig exemplariskt. Bilen får en väldigt gynnsam vinkel fram oxå vad gäller framkomlighet. Faktum är att Asfirens smäckra uppbygnad gör det, hitills väldigt teoretiskt, möjligt att få den in i det Norska Vognekortet = registreringsbeviset :).

Länk till kommentar

:-P Asfir består av två delar - integrerat vinschfäste samt själva stötfångaren. Vid montering av ARB rekommenderas att byta fjädring fram (så tunga är de).

ARB har precis samma dåliga lack som Asfir.

Asfir är en bra kompromiss och med hänsyn till hur sällan (noll skulle jag tänka mig) du ska luta dig mot ett träd för att vinscha någon annan - är Asfir det bästa alternativet. Asfir är ett betydligt bättre alternativ än Toyota's original plastic fantastic. Asfir erbjuder också ett bra och stabilt fäste för vinsch, dragöglor*, extraljus, arbetsljus, antenner m.m. vilket inte originalstötfångarna erbjuder. Asfir är inget "bling".

- Däremot är stora Kalle Anka däck "bling" på riktigt, som Daniel har en pervers dragning till :shock: . Han gillar även jättehöga bilar som välter i skogen. Det är "bling" det :). Det är därför han måste "parkera mot ett träd" - för annars välter hans bilar :-P :razz: :-P .

(*Dragöglor skall monteras i vinkeljärnet till Asfir's vinschfäste).

Haha jag vill minnas att två av bilarna jag ägt, tidigare ägts och moddats av Mr Peder själv 8-) Och då med Blingbling, höjning och 35" hjul osv....så kasta lagom med sten i glashuset :-P Håller med om att ARB är tungt och klumpigt och har inte gillat dem som suttit på bilar jag har haft. Den TJM som tyvärr inte tillverkas längre och som satt på den HDJ80 Peder byggde och jag sedan köpte, var smäcker och robust, lite som en föregångare till den som Slee idag gör, och som jag köpte och har på min HDJ80 idag. Den lyfte jag på själv med winschen monterad, har råkat köra ikull min egen grindstolpe med och den har fantastiskt hindervinkel. Den är dessutom bara någon cm djupare än org kofångaren och då har man dessutom winsch monterad. Asfir är blingbling om något, tål knappt en krock med en hagelskur 8-) Skulle aldrig ha lagt pengar på en Asfir, då kan man lika gärna köpa ett winschfäste anpassat efter org. kofångaren, billigare och lättare! Men men smaken är som baken!!! Lycka till!

Länk till kommentar

Har aldrig monterat 35" på någon av mina bilar. 33" har varit max. Det framgår av alla mina specar att 285X75-16 är den idealiska storleken för flertalet LC. Du får skaffa glasögon! ASFIR är helt ok (de levereras till bl.a. till Israeliska försvaret). Höjningen på samtliga bilar har varit modest max 10 cm (7 cm på bilar med IFS). Du måste således även skaffa dig ett skjutmått också.

Nu brukar jag inte ha grindstolpar som standard när jag bygger bilar som man har på Gotland. Men som Daniel säger, hans smak sitter i baken :shock:. Min smak sitter nog mer i huvudet :-P :razz: :-P .

Länk till kommentar

• 5 months later...