Jump to content

Köp av 09 LC200 vad tänka på?

PeterPan

Recommended Posts

Hej,

Ny medlem här.

Jag kikar lite på en 200. En 2009 med 11000 på mätaren.

Är det något särskilt jag bör kika på?

Något som brukar krångla på en 200 som denna som har en del år/mil på nacken?

Det är dieseln. Vilken förbrukning ska jag räkna med stad/landsväg?

Allt gott

Peter

Testa all funktioner och bedöm servicehistoriken samt hur den använts. Stämmer miltalet är den ju knappt inskavd och bör kännas som ny. För länge sedan vet jag att Lexus målsättning var att vid 15000mil skulle bilen kännas som ny. LC200 är milt sagt minst lika robust.

Är bilen en svensksåld eller iaf europeisk tror jag den har partikelfilter, vilket inte min 08 har. Vet inte hur det är men jag antar att ett sådant bör gå minst 20000 mil innan åtgärd. Kolla med Toyota.

Förbrukning i mitt fall har legat mellan 1,0-1,3 l/mil. skulle jag köra en tank i stadstrafik har jag ingen aning men gissar 1,5-1,7. Det är alltså ingen optimal stadsbil i det hänseendet. I somras körde jag på under litern i Danmark på dansk diesel. I Sverige har jag väl kunnat marscha i 120km med 1 liter förbrukning. Något både jag och förra ägaren noterat är att bilens färddator anger ca 0,15 l/mil högre förbrukning än vad jag räknat ut. Då har jag ändå original däckdimension. Underbar bil med hög komfort säkerhet och bruksvärde.

Edited by Magnus LC

Förbrukning i mitt fall har legat mellan 1,0-1,3 l/mil. skulle jag köra en tank i stadstrafik har jag ingen aning men gissar 1,5-1,7. Det är alltså ingen optimal stadsbil i det hänseendet. I somras körde jag på under litern i Danmark på dansk diesel. I Sverige har jag väl kunnat marscha i 120km med 1 liter förbrukning. Något både jag och förra ägaren noterat är att bilens färddator anger ca 0,15 l/mil högre förbrukning än vad jag räknat ut. Då har jag ändå original däckdimension. Underbar bil med hög komfort säkerhet och bruksvärde.

Jag är ingen expert på LC200 men visst är det så att den här modden för att få automaten att låsa upp är direkt avgörande för rimlig förbrukning? I standarutförande låser automaten aldrig upp (i svenska farter) och förbrukningen blir skyhög. Efter att moddat den så att lådan låser upp blir förbrukningen riktigt bra givet bilens förutsättningar. Här finns mer att läsa http://toyota4x4.se/topic/3951-econ-lock/

Någon annan kan säkert fylla i huruvida Toyota numera kan utföra detta eller om man är tvungen att använda eftermarknadslösningar.

Jag är ingen expert på LC200 men visst är det så att den här modden för att få automaten att låsa upp är direkt avgörande för rimlig förbrukning? I standarutförande låser automaten aldrig upp (i svenska farter) och förbrukningen blir skyhög. Efter att moddat den så att lådan låser upp blir förbrukningen riktigt bra givet bilens förutsättningar. Här finns mer att läsa http://toyota4x4.se/topic/3951-econ-lock/

Någon annan kan säkert fylla i huruvida Toyota numera kan utföra detta eller om man är tvungen att använda eftermarknadslösningar.

Min bil har inte modden och den låser mekaniskt precis över 120km/h men det går att få den att låsa vid ca 110-115 om man släpper av på gasen. Är det plant så ligger den kvar mekaniskt ner till 105. Så det är lite trickigt svar ja. Jag tror att Toyota har förändrat detta ngt på senare årsmodeller men vet inte sedan när. Det kanske skiljer mellan världsdelarna också. Sedan finns det eftermarknadslösningar också som gör att den låser de högre växlarna tidigare och en del verkar vara riktigt nöjda med det. Det finns otroligt mycket skrivet om detta på australiska forumet LCOOL. Tillräckligt mycket för att skriva en avhandling. Personligen har jag i stort sätt varit nöjd med förbrukningen trots att jag inte moddat min. Störst vinster med modd tror jag de har som drar tungt.

Edited by Magnus LC

Som jag förstått det hela är anledningen de europeiska utsläppskraven. Bilen är programmerad att släppa ut så lite som möjligt, inte för bränsleekonomi och funktion. När servicebulletinen kom ut i Australien där de fick ny programvara till växellådan visade jag densamma för min Toyota verkstad. Svaret var att den inte finns tillgänglig här. Jag vet att Albert (som senare utvecklade Econ-Lock) har haft långa diskussioner med Toyota Europé utan resultat.

Jag har Econ-Lock på min bil. Jag kan inte säja jag sett något märkbart på bränsleekonomin. Jag vet dock att min växellåda mår bättre och håller mycket lägre temperatur när jag kör i öknen.

Det som utan tvekan påverkar bränsleekonomin på 200 mest är modifikationer. Bull bar, snorkel, takräcke och däck gör stor skillnad…

• 1 month later...
  • 8 months later...

Hur är det med förbrukningen och LC200.

Letar ny dragbil 3500kg som även skall gå som familjebil, 3 barn, 3 hundar.

Alternativen är få just nu lutar dessvärre mot en Touareg med lågväxel och diff.

Men skulle helst vilja ha en LC, är dock lite fundersam kring förbrukningen en del här inne verkar hamna på 1,8l/mil.

Hänger man då på en en 3500kg vagn så drar det väl iväg ännu mer.

Kan man klarar sig på 1,1 blandad och 1,5 med tungt släp är det ju OK men drar det iväg upp mot 2l/mil så känns det ju orimligt.

/Jonas

Gynner,

LC 200 är grym på alla vis.

Har tidigare haft de flesta SUVar värda namnet.

Ingen slår denna.

Men eftersom jag har en förkärlek till att byta bil ofta, skulle jag ev kunna sälja min 09'a

-Perfekt skick

-Nyservad

-Nyss slagit över till 12000 mil.

Körde hem fr Gbg härom veckan. Låg på 1,1/mil.

I stan drar den ca 1,3-1,4l/mil

Maila i så fall

egevall@gmail.com

Edited by PeterPan

• 1 year later...