Jump to content

Econ-lock

Jes

Recommended Posts

Her var lite mera info angående econ-lock. Jag har selv monterat econ-lock på en vdj200 i dk. Han kör mycket med släp (3500kg(eller mer )). Innan han fick econ-lock drog bilen upp till 2,3l milen och nu med econ-lock ca1,4l. Utan släp ca 0,9 l milen. Och bilen reagera direkt när mann trycka på gasen.

Läs mera om econ-lock här: www.econ-lock.com , eller www.tptms.com.

Albert (mannen bag om econ-lock) är mycke professionell , Och har bl.a. Hjälpt team Feryn i dakar 2011(T2 klassen)(http://www.feryndakarsport.be/)

När jag får tag i en vdj200 är detta det första som bliver inköpt.

Mvh Jes

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hej, vet någon om det fungerar på en LC200 -2011 med VVTi V6 motor? Automat växellåda... motorn verkar vara en 1GR-FE motor men jag kan inte hitta spec på automatlådan.

Mvh

//Peter

Hej Peter

Jag tror dessvärre inte att du kan få en econ-lock til din . Jag vil gissa på att din är en ”Region General" (samma som Martin) och inte en Europa model och har derfor inte samma ECU . Men skriv en mail til Albert (econ-lock) och se hvad har att säga. Han behöver dit chassis nr och lite info om bilen. Här är mail adressen : info@tptms.com

Mvh

Jes

Hej Peter,

Jag tror inte att den passar alls. Så vitt jag kommer ihåg så har V6 bensinaren samma automat som sitter i 120 serien. ECCON-lock passar bara till den 6 stegade automaten som som kommer med diesel V8:an. Men kolla med Albert för säkerhets skull... :-)

Min ECCON-lock är på väg. Skall raprotera så fort jag får i den... Hoppas att Albert har fått rätt på mapingen. :-)

Hej Peter,

Jag tror inte att den passar alls. Så vitt jag kommer ihåg så har V6 bensinaren samma automat som sitter i 120 serien. ECCON-lock passar bara till den 6 stegade automaten som som kommer med diesel V8:an. Men kolla med Albert för säkerhets skull... :-)

Min ECCON-lock är på väg. Skall raprotera så fort jag får i den... Hoppas att Albert har fått rätt på mapingen. :-)

Hej , jag hade helt glömt att det är en benzinare , ja så den passer inte. Skal bli roligt att se om den fungera i din bil Martin och höra vad du tycker om den. Jag skal evt till Italien (flyger till Rom) i slutningen av mai och skall se på lite job. , så evt kommer jag forbi och test kör:-)

MVH

Jes

• 1 month later...
  • 9 months later...

Jag måste erkänna att jag inte ser så stor skillnad. Är eccon locken inkopplad kan man tydligare känna växlingarna, men det blir inte störande på något sätt. Förbrukningen har kanske ändrat sig någon eller några procent, men jag kommer knappast ner under litern. Dock vet jag att min bil drar ungefär 15% mer än andra 200. Det har den gjort sedan jag började modifiera den (bumpers, vinsch, extraljus, takbågar, däck, etc.). Min genomsnittsförbrukning ligger normalt runt 1.2 -1.4 beroende på hur jag kör. Jag kör sällan några längre sträckor med släp så jag kan knappast kommentera om några skillnader.

Jag hoppas att jag kan komma i väg till Sahara i år. Skall bli intressant och se om där blir någon skillnad i förbrukning eller växellådstemperatur om man kör bilen riktigt hårt.

Hej, som jämförelse

Jag köpte en standard 200 för några veckor sedan och har hinnit tanka 3 gånger nu och då räknat ut följande förbrukning 1,15 1,25 1,30. Min bil har inte eccon locken och är helt standard. Vidare så visar färddatorn hittills ca 1,5 liter/mil mer än jag räknar ut. Vidare så anser jag att vid landsvägskörning i farter mellan 80 -100 så tycker jag utväxlingen känns ok , men kör jag 110 så visar färddatorn mer än vid 120 då min 6vxl lockup går i. Kör jag typ stadskörning så anser jag också att motorn jobbar med för höga varv alltså att den kör på för låga växlar. Utan att ha provat någon eccon lock men ha läst mycket om det så tror jag att min förbrukning skulle gå ner 10-15%.

Mvh Magnus

• 1 year later...

Hej , jag läste just detta om econ lock på annat forum( kom ihåg att LC 200 inte är helt den samma down under)

Så här är lite info for dom som är intresserat av econ lock.

Mvh

Jes

gents

I have installed the econ lock on my 200 2010. unfortunately did not receive it and have chance to fit it before my 3500 km trip

the completed trip was with a fully loaded 200 including roof rack (not towing) sitting on 120 kms majority of the way recording 15-18 fuel consumption depending on wind direction and road conditions

fitted the econ lock once I returned and have not had a chance to test it on the same 3500 km return trip. will in august, although the tank of fuel I did use I was 3-5lts per 100 better fuel efficiently than I was getting before it was fitted, so from country driving normally up around 14-15 down to 11 lts per 100 not unusual to see 10. something litres per 100 after driving at 90 or 100

but the speed limit is 110 so I normally don't go any less than this

the eco lock package is great and you know that the econ lock still uses the partial lock and fully lock that the standard ecm dose not but a full 12volts to the slu solenoid uses the correct PWM duration and is 100 percent satisfied that it is not doing any damage to the gear box in my pride and joy

but the best part is no hacking of the ecm wires, with a smartly made harness that just plugs and play and easy to installed remove if required. is worth the money for the harness

being the most expensive option but also the safest and most reliable option, was a no brainer for my self

being an early model 200 it dose not work in d position but as soon as s6 is active it works from there on in, I used to use s6 all the time after Toyota new software anyway

drives like a new car and is amazing to drive

with a rumour of a Australian customer taking of an early 200 and putting on his new 2015 and actually getting full use including of it activating in d witch is great news so if you ever upgrade can swap it over

the trans temp went from 70-80 unlocked to 40 to 50 locked according to the ultragauge

highly recommended the econ lock- worth the wait from getting it from albert

thanks again albert for you advise and great customer service

• 1 year later...
  • 1 year later...
On ‎9‎/‎11‎/‎2016 at 10:15 AM, Cgroger said:

Hallå,

Är det någon som vet om Albert håller på fortfarande?

Jag mailade honom för någon vecka sedan, men har inte fått något svar tillbaka.

Jag vill ju ha en box till min 200.

Jag har också skickat mejl till honom,  ett par ggr senaste 2-3 åren, han verkar ha slutat tillverka samt svara på mejl.. Men har just beställd en Stockwell torque converter lock-up kit från Australien (850 AUS $). Ska väl försöka montera den själv innan månadens slut när jag väl får den. Ser fram emot att slippa dagliga irritationsmomentet med växellådan...

Hej 

Tyvärr har Albert stoppat med econ lock pga sjukdom och dålig hälsa.  

Men där finns 2 alternativ.  

http://richardsauto.com.au/wp/?page_id=1619

http://midland4wdcentre.com.au/stocklock-torque/#learn-more

vilken som är bäst vett jag inte

mvh

jes

Edited by Jes
  • Like 2