Jump to content

Olja till 90 V6

Tapiren

Recommended Posts

Jag tänkte bjuda min 3.4 V6 2001:a på lite fräsch olja i motorn, men blir som vanligt alldeles rådvill...

Instruktionsboken föreslår 10W-30, en olja med bra bredd, som skall tåla både vinterns kyla och sommarens värme. Biltema har en mineralolja med rätt klassning, billig är den också.

Men, det är trots allt 2015, är mineralolja fortfarande något vi häller i bilarna?

Jag brukar nästan alltid hälla 10w-40 delsyntet i mina gamla bilar, kan det vara något för LC:n? Den bör ju tåla ett något bredare temperaturspann än 10-30...?

Hej,

Tror jag postat detta innan någonstans, men kan vara värt att göra det igen.

Detta svar fick jag från en som jobbar på OKQ8 med oljor, jag frågade huruvida Toyota gjort rätt som hällt i mineralolja i min 100a när jag hade den inne på service istället för hel/delsyntet.

Kan tillägga att jag endast använder min bil på sommaren, därav hänvisningen till min användning och att låga temperaturer inte är aktuella i mitt fall, mer höga.

"Det där är riktiga arbetsmotorer med robust, skottsäker och väldigt gammal teknologi. Idén från Toyota är att man ska hitta olja överallt till motorerna, och således är minimikravet tämligen lågt satt. I detta fall oljekvalitet motsvarande API CD. Viskositeter mellan 5W-30 och 20W-50 är ok enl. Toyota, lite beroende på vilket klimat man kör i. På ett sätt har verkstaden alltså gjort helt rätt. Det finns ingen anledning att lägga pengar på syntetoljor i detta fall. De fördelar du skulle få med syntetoljor (mer lättflytande vid kallt klimat och ev. längre bytesintervall) är inte aktuella i ditt fall. Visst ”lever” syntetoljor en längre tid i motorn och kan skapa längre bytesintervall, men dessa motorer har inte tekniken för att tillgodogöra sig de fördelarna. Motorerna är byggda för att vara robusta, inte för att gå så länge som möjligt utan oljebyte. Hur bra olja du än har kommer du få byta olja enligt föreskrivna intervall p.g.a. en massiv sotproduktion vid förbränning som ingen olja mår bra av – än mindre kan hantera vid långa bytesintervall."

3,4L bensinaren är väl också gjord enligt ovan filosofi misstänker jag, så kör på mineral olja och byta ofta.

Hel/delsyntet är ju "bättre" oljor, men är inte riktigt värt pengarna för våra gamla tröskverk ;)

"Det där är riktiga arbetsmotorer med robust, skottsäker och väldigt gammal teknologi. Idén från Toyota är att man ska hitta olja överallt till motorerna, och således är minimikravet tämligen lågt satt. I detta fall oljekvalitet motsvarande API CD. Viskositeter mellan 5W-30 och 20W-50 är ok enl. Toyota, lite beroende på vilket klimat man kör i. På ett sätt har verkstaden alltså gjort helt rätt. Det finns ingen anledning att lägga pengar på syntetoljor i detta fall. De fördelar du skulle få med syntetoljor (mer lättflytande vid kallt klimat och ev. längre bytesintervall) är inte aktuella i ditt fall. Visst ”lever” syntetoljor en längre tid i motorn och kan skapa längre bytesintervall, men dessa motorer har inte tekniken för att tillgodogöra sig de fördelarna. Motorerna är byggda för att vara robusta, inte för att gå så länge som möjligt utan oljebyte. Hur bra olja du än har kommer du få byta olja enligt föreskrivna intervall p.g.a. en massiv sotproduktion vid förbränning som ingen olja mår bra av – än mindre kan hantera vid långa bytesintervall."

Fick ett liknande svar när min bil var ny. Enligt förmannen på toyotaverkstaden i Dubai är alla toyotamotorer byggda för att köras på vanlig mineralolja. Det man kan vinna på finare olja enligt honom längre serviceintervaller.

Dock fungerade inte logiken hos Lexus som var en del av samma verkstad. Alla Lexusbilar där nere får syntetolja och har samma intervaller som Toyota. Min kompis LX570 kostade dubbelt så mycket att serva som min 200. Det är ganska konstigt då min 200 också alltid har fått syntetolja och att oljevolymen i min diesel var mycket större än på bensinaren…