Jump to content

96:a med lågt oljetryck?


Bisse

Recommended Posts

Vid varm motor visar mätaren lite under det understa strecket.

Verkar i mina ögon lite oroande.

Dålig givare, taskig mätare, igensatta kanaler eller . . , några förslag? Och ja, det finns olja i motorn :).

Mvh Bisse

Link to comment
Share on other sites

Vid vilket varvtal, tomgång eller fullgas ?

Vad har du typ av olja, mineral, delsyntet eller helsyntet ?

Vilken viskositet är det på oljan, 10-30w eller 20-40w

Hur många mil sedan är det sen senaste oljebytet?

/Mecki

Link to comment
Share on other sites

Är det med origialmätaren eller med en extern oljetrycksmätare? Original är känd för att leva eget liv med åren. Det finns trådar på nätet där det beskrivs hur man fixar mätaren, men tyvärr har jag ingen tillgänglig nu.

Dock ska du inte avskriva problemet rakt av och skylla på mätaren, utan att kolla dubbelkolla med annan mätare!

Link to comment
Share on other sites

Om nålen ligger strax under nedersta strecket på tomgång hur långt upp går den när du kör på tex 2000 rpm ?

 

På mina bilar pendlar nålen när (motorerna är riktigt varma)

42:an pendlar mellan : nedersta på tomgång och mittersta vid ca 2500 rpm .

80:an pendlar mellan : näst nedersta på tomgång och näst översta vid ca 2000 rpm.

 

Detta skall tydligen anses som normalt .

 

Jag har märkt skillnad på olika typer av olja och hur långt dom är körda på hur högt nålen går men utslaget är ungefär det samma.

Prova med att byta mätare och givare eller lyft på ventilkåpan för att se om det är mycket gamla avlagringar av oljan för motorn kanske behöver en rejäl tvättning/spolning innut i.

/ Mecki

Link to comment
Share on other sites

The oil pressure sensors are very unreliable, and will often give strange readings. Put a new one in and it may give completely different readings. Try another new one and it may read different too.

 

Mine starts off high and gradually gets lower the further I drive. But if I switch off for a few minutes, then start again, I get different readings again.

 

Check the actual pressure with a real gauge and it will probably be within spec, and not vary as much as the dash gauge implies!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.