Jump to content

Vägen till min egna Bushtaxi.

Träskmonster

Recommended Posts

Hej

Lägger upp en garagetråd för att hålla mina planer och ideer på samma ställe.

Finns risk för att jag kommer vara skitdålig på att uppdatera, så tjata om jag inte synts till på ett tag :)

Men tanken är att bygga en bil som i princip kan ta sig fram "överallt" men ändå köra dottern till förkolan i total harmoni.

Kommer även att använda tråden för att lägga upp frågor och funderigar. Alltid stora planer, dock känd bland mina vänner för att ha extremt kort tålamod...så mina ideer brukar sälla bli färdigställda av mig :)

Brukar behöva stoppa svansen mellan benen och slutligen lämna bort den till nån. Så finna det nån händig som gillar meka med roliga lösningar skicka ett pm :)

Så vad är mina planer då...tänker börja med att göra det tråkiga och säkerställa driften på min bil.och byta lite saker som jag tänker att kan vara bra att veta att det är nytt(säkert onödigt enligt många men känns bättre) :)

Tänkte börja med att byta...

STEG 1 ( pågående)

# Generator

# Startmotor

# Hjullager runtom

# Uppgradera kylare(större,några tips?)

# Uppgradera intercooler (några tips?)

# Div stangar och tryckrör

STEG 2

# Arb's Snorkel

# Arb's Front och bakstötare.

# Hasplåtar

# Stålomspunna längre bromsslangar

STEG 3

# Fuktsäkra all el

# Div strålkastare och ljus.

# Arb's Air lockers fram och bak

Ja det var vad jag kom på nu men fyller på och tar bort efterhand saker gjorts eller tillkommit.

Alla tips eller förslag är välkommna :)

Ha det

//Träskmontret

• Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej

Hehe...glömde visst det intressantaste :-)

Det är en LC100 4,2td. Letade efter en med V8 men blev en diesel tillslut. Magert utbud i Sverige med dessa bilar.

Hittade den i Tyskland, en ägare 17000mil. Körd som diplomatbil väldigt fin.

Absolut INGEN rost inte ens i bakluckan eller under listerna vid dörrarna.

Och för att rosten inte ska komma så har jag precis fått tillbaka den efter att hon fått en komplett Dinitrol rostskyddsbehandling extra allt :-).

Även en KCR-box och en total fönstertoning har "jag" hunnit med.

Sitter 33" däck på den

Ett 3" rostfritt helsystem (inkl kat och downpipe)

Nya bromsok runt om med nya skivor

Bilder kommer ska bara få tid att köra nånstans när solen ligger rätt :-).

Vill ju visa upp henne när hon är som finast, så man slipper höra fler kommentarer som fruns...

-Vilken stor och ful bil! Skulle köpt en SPORTAGE!!

ha det!

Grattis till grym bil! :D

En sak som jag hade hoppat är lockers till framaxeln.

Dels för att den (diffen) är lite klen (men du kanske uppgraderar den i samband med att man sätter dit locker?)

I vilket fall lär du använda den extremt sällan om du inte skall köra rock-climbing med bilen.

Bilen är klart kapabel att ta sig fram i originalskick och den enda gången jag använt bakre diffspärren var när jag bogserade loss en bil på en strand, mest för säkerhets skull.

Men! det är coolt, det går inte att komma ifrån ;)

Ang hasplåtar så kika i min garagetråd, de jag har, tycker jag funkar prima.

Ett tips, behåll dina original i plast, de kostar 20 000kr på Toyota när jag frågade ...

ARB Bullbar funkar kanon och har mycket bra fästställen för div lampor, antenner osv

Därbak kan du nog hoppa det om du inte tänker montera dubbla reservhjul, vilket inte är helt fel iof.

Lycka till med bygget iaf, ser fram emot att följa det!

Hej

Jo, har hört det med klen främre diff...dock inte riktigt fattat vad som är såå klent, du får gärna upplysa mig :)

Tänkte att när jag ändå ska montera lockers bak och installera kompressor så lika bra att ha fram oxå. GARANTERAT helt onödigt men som du säger SÅ ball.

Jodå kollat igenom din garage tråd. Väldigt intressant :)

Vart hittade du dina hasskydd?

Anledningen till att jag förstärker i absurdum är att jag vill kunna köra rskt ut i princip varsom helst utan att behöva vara räd att det tar emot eller fastnar någonstans :)

Ha det

Jag har köpt mina skids här

Snabb och bra service, bra passform på grejorna också.

Har tyvärr inte "hard facts" om framdiffen, men lite klenare dimension på grejorna jämfört med bak om jag förstått saken rätt.

Bara läst om brott på framdiffen från USA och då pratar vi seriös rockclimbing, så problemet är nog inte så jättestort ...

Angående fram-diffen. Inte järnkoll, så rätta mig gärna om jag har fel. De första årsmodellerna hade väl en diff med två planethjul och senare årsmodeller hade fyra? Och, ja, om man monterar en ARB spärr så löser man detta då hela diffen byts ut.

• 2 weeks later...

Nuså...här kommer nån bild på henne. Ser dock inte så mycket ut för världen än :-).

Gick inte att hitta nåt mer offroadigt inne i Malmö än ute på Ön(där jag tog bilderna)

Blev inga bilder när jag bytte olja...tänkte att ni alla sett det och knappast nåt man vill lägga på minnet. Nästan 12 liter olja ..helt galet ju!

Väntade på att det skulle rinna över när jag var halvvägs genom andra 5liters dunken :shock:

Dock skönt med så fin markfrigång.

Nu ska diffarna och f-lådan få ny olja imorgon. Samt att nån tydligen glömt sätta på slangklämmor på främre drivaxlar så att dem spritsat ut en del fett...jippie.

Så dem måste kontrolleras och fettas om.

Ska försöka få till nån bild på inredningen.

ha det

post-2684-0-05592400-1439818908_thumb.jpg

post-2684-0-57000500-1439819003_thumb.jpg

Har även lyckats få tag på lite belysning...inför det oundvikliga mörker som närmar sig.

Undrar om det räcker 8-)

Har ju redan uppgraderat med 35W xenon i halvljuset och 60W xenon i helljuset ...vilket ger ett hyffsat ljusflöde med våra stora reflektorer.

Blir det FÖR mycket med extra 3*185Watt så får jag ha nåt som backljus!

Hoppas jag hinner få på dem innan vintern är över :blush:

post-2684-0-86410300-1439985753_thumb.jpg

Edited by Träskmonster

Monterade LED som halv resp helljus (H7) i vår Disco 4. Överlägset Xenon. Ett tipps till er som inte redan har handlarn ;)

Man slipper också ballaster m.m. Bara att koppla på den befintliga kontakten. Du behöver inte heller ha en självjusterande nivåreglering på halvljuset som annars bilprovningen kräver.

Monterade LED som halv resp helljus (H7) i vår Disco 4. Överlägset Xenon. Ett tipps till er som inte redan har handlarn ;)

Låter ju prima, du har inte en länk till stället du handlade på? :)

Alltid bra att köpa testade saker, kan skilja en hel del i kvalite på sådana lampor om jag läst rätt.

Man slipper också ballaster m.m. Bara att koppla på den befintliga kontakten. Du behöver inte heller ha en självjusterande nivåreglering på halvljuset som annars bilprovningen kräver.

Va bra! Var själv skeptisk till Led då jag inte har nån som verkligen kan funka som körljus. Dem jag hittat har det stått att dem inte matchar ett vanligt billjus i längd av ljuskäglan.

Så länka gärna till vilka du provat. Skönt att slippa klydda med byte inför besiktningen :)

Jag kör med dessa:

http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/led-konvertering/led-konvertering/led-konvertering-4500-lumen-cree-canbus-extreme.html

Notera att jag inte vet inte hur H4 funkar då jag har H7 för både hel- och halvljus. H7 fungerar dock klockrent. LC150 (2015) är idag utrustad som standard med LED i halvljuset.

Även BMW har börjat med detta på sina premiummodeller.

• 1 month later...

Och till slut hela anledningen till varför jag började se över isoleringen....

den sååå viktiga elektroniken 8-).

Kommer att bli lite till, inte fått hem allt än :blush:

Får se hur det låter när allt är inkopplat, får göra resten av kupén och taket senare...orkar inte riva ner allt igen nu direkt.

post-2684-0-03113800-1443472596_thumb.jpg

• 2 months later...

Hej igen

Försvann visst ett tag :)

Men nu är fokus tillbaka på leksaken.

Snacka om att inte vara bra på att följa planeri gar...inte ens min egna planering lyckas jag följa.

Började liksom bakifrån med spärrar och lampor.

Och lyckades komma in på stereo biten oxå...tog ju en rejäl bit av min budget oxå...suck.

Och som om inte det var nog så funderar jag på nya fälgar.

Blir ju rätt mycket motor/landsväg med denna "hobby" bil trots att jag har en pendlar bil :)

Så frågan är om det funkar att ha 33" på 20tums fälg innan den är höjd?

Nån som har nån erfarenhet av Tuff fälgar?

Trots att det är en bil att slita på så är jag även sugen på att slå till med en ny lack i nån roligare färg....se där nu slår det slint igen...

Jaja vi får se vad som blir.