Jump to content

Bränsleförbrukning (bensin) vid långkörning

Recommended Posts

Tjena,

har tjuvläst här till och från. Anledningen till det är att jag klurat på en lc100 ett tag. Nu har frugan gått och blivit på smällen igen vilket kommer försätta mig (vi) i en situation där vi behöver en 7-sitsig bil. Alltså den optimala motiveringen till en lc100 :)

Två ggr per år så åker vi till Umeå från Uppsala. Vad kan man förvänta sig för förbrukning på en sådan långkörning?

Finns det möjlighet att komma ned på 1L/milen?

Tänker mig att man kan man ha en extra uppsättning smala-gat-däck som slängs på inför långfärd.

I övrigt kör vi inte så mycket eller långa sträcker så förbrukningen spelar mindre roll då.

Tacksam om ni kunde skina ljus på detta :)

Hmmm ...

1l/milen kan du nog glömma, det är med hemlängtan, vinden i ryggen och nedförsbacke ;)

På denna sidan, http://www.spritmoni...ail/599782.html, så finns det iof bara en LC100 loggad, men det ger iaf en hint om förbrukningen.

Å andra sidan ger förbrukningen en bra "prut grej", har fått för mig att inte LC100 bensin springer iväg från säljarna :)

Tror inte en extra uppsättning däck är värda besparingen, om du inte tänkte köra några värsting mud-däck eller liknande till vardags.

Har inget med detta att göra eftersom min e diesel, men enda gången jag mätt förbrukningen och bilen var helt original var hem från Tyskland. Då låg jag iof över svensk motorvägshastighet ganska mycket (i Tyskland då alltså :) ), då låg snittet på ca 1.3 - 1.4 l/milen. En bensinare lär inte dra mycket mindre i svensk motorvägshastighet.

Kör du korta sträckor el stadskörning tror jag inte man kommer under 2l/milen.

Lycka till med köp, det är kungliga bilar! :D

Edited by MrWIB

@MrWIB

Intressant sida. Kikade lite på Nissan Patrol också, de verkar ju kunna gå lite billigare, iaf om man tittar på dieseln. Jag skulle eg vilja ha en diesel men skatten kommmer att vara för dyr så lite som jag kommer köra varje år. Sedan vet man ju aldrig vad miljö(muppar) politiker hittar på med skatt på diesel osså vidare. Känns lite osäkert.

Tanken med däcken var att jag fick ned förbrukningen på min V70 ca 1.5dl/milen när jag gick från 235or till 195or. En kompis med bmw 530xd säger sig har minskat sin förbrukning med 2dl/milen med 225or istället för 245or.

Kör man lite är inte diesel nått att ha, min skatt är 12+k/år ... det skall till mycket körande innan den skillnaden är betald.

Kan det vara så att man kör långsammare med smalare däck? ;) verkar nästan för bra ...

Den här bilen har varit till salu i typ några år från samma firma, borde vara prutläge på den? Om inte annat så kan man ju klämma och känna på den så man får en uppfattning om bilen som sådan (om du inte redan har koll).

Kör man lite är inte diesel nått att ha, min skatt är 12+k/år ... det skall till mycket körande innan den skillnaden är betald.

Kan det vara så att man kör långsammare med smalare däck? ;) verkar nästan för bra ...

Den här bilen har varit till salu i typ några år från samma firma, borde vara prutläge på den? Om inte annat så kan man ju klämma och känna på den så man får en uppfattning om bilen som sådan (om du inte redan har koll).

Vet bara att färddatorn visade 0.95L/milen innan däckbyte och 0.8L/mil nu. Var själv förvånad. Angående BMW'n så vet jag inte sanningshalten på den.

Har inte så bra koll på just 100an, En bekant har två avställda äldre bilar som tuffar runt på deras jordbruk. En hj60a och en lj70. Men visst jag ska klämma och känna först.

Bilen i annonsen, är det något knas med den eller ligger priset way off?

Bilen i annonsen, är det något knas med den eller ligger priset way off?

Har ingen aning faktiskt, priset kanske skall ner 10-20kkr, men det borde vara "åtgärdat" efter så lång tid som den varit till salu, den har alltid legat ute för 99kkr.

Hmmm... här står att firman bara ägt den sedan mars 2015, men jag är nästan hundra på att jag sett den till salu längre än så. Kan ju vara försäljningsuppdrag innan dess ...

Värt att åka å kika på iaf. bilda sig en egen uppfattning.

tänk på att om däcken byts och rullomkretsen förändrats något av förändrad bredd/profilförhållande så luras färddatorn och körd sträcka inte stämmer överens. Därmed blir förbrukningssiffran felaktig.

tänk på att om däcken byts och rullomkretsen förändrats något av förändrad bredd/profilförhållande så luras färddatorn och körd sträcka inte stämmer överens. Därmed blir förbrukningssiffran felaktig.

Hej, jepp, det skiljer 2% om jag minns rätt, dvs 235orna är 2% större. 195orna är original och utgår man från dem så har 235orna rullat 2% längre då än vad färddatorn visar.