Gå till innehåll

Varvräknare

Jonas E

Rekommendera Poster

Jag skulle gärna vilja ha en varvräknare i min HZJ 75. Min bil är från -99 och har den enkla instrumenteringen utan varvräknare mm.

Någon som vet svaren på dessa frågor.

Om jag skaffar ett begagnat orginalinstrument är det bara att plugga in det då?

Var mäts varvtalet till orginalmätaren?

Var köper jag en extern varvräknare för 24 volt?

Ni som monterat en extern varvräknare kopplade ni till signalkabeln på generatorn då?

Redigerad av Jonas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min HZJ78 letade jag och konstaterade att det inte finns någon givare för varvräknare på motorn. Den monterades bara på de modeller som har varvräknare i instrumentet.

Jag har för avsikt att koppla in en varvräknare med signal från generatorn enligt denna beskrivning:

http://www.buschtaxi...ndex.php?id=277

Sedan kan man använda en varvräknare för dieselmotorer som är ställbar. Det finns sådana för båtdieslar tex hos Biltema. Jag har köpt en för 12V men det borde finnas även för 24V någonstans. Man ställer in den mot något känt varvtal tex tomgången (grovt) eller med 50Hz nätansluten lampa - 4 kritstreck på remhjulet vevaxel (kl 12-3-6-9), när de står stilla i lampans sken = 1500 varv. Har inte gjort detta själv ännu men det påstås fungera...

/Anders

Redigerad av Anders M
Länk till kommentar

Har du OBD2 port gissar att det är både enklare och billigare än att byta orginalinstrument.

host-host... Nu pratar vi riktig expeditionsbli med en diesel som går utan el när den väl kommit igång...

Länk till kommentar

Följer du Anders råd och tvunget måste han metare som er en "riktig expeditionsbli med en diesel som går utan el när den väl kommit igång" tror jag på en wiredriven mätare.

Personligen uppskattar jag lite komfort som använder el och om jag förlorat elen är nog varvräknaren det minsta problemet. :-)

Länk till kommentar

Personligen uppskattar jag lite komfort som använder el och om jag förlorat elen är nog varvräknaren det minsta problemet. :-)

Precis - men så är det inte i en HZJ75. Ingen komfort och inga problem att köra utan el...

Min kommentar avsåg avsaknaden av OBD2 i en avsiktligt elektroniksanerad bil.

Länk till kommentar