Jump to content

Lyfta av kaross från chassi - hur svårt?

Dicst

Recommended Posts

Ja hallå ja,

Äger en -98 90 WB 5d som vi bruksar som andrabil sedan 4-5år. Fantastisk bil när klimatet kräver, min fru älskar den.

Nu fick jag nedslag på senaste besiktningen på tre saker:

- Dragbalken behövde piffas till (stark rekomendation från besiktningsmannen)

- Ramnumret behöver putsas fram (ännu starkare rekomendation)

- Övre länkarmsinfästningen vänster på bakaxeln har gått av och måste lagas

Bilen är i övrigt frisk, men det är nu det är dags att göra åtgärder för att den skall fortsätta var bekymmersfri och fantastisk. I min enfald tänkte jag ta ner bakaxeln och laga den samt snygga upp dragbalken, men jag vill inte göra ett halvdant jobb. På ovansidan ramen finns det lite att putsa och måla för att det ska bli perfekt, men det är svårt att nå. Inne i ramen är det sand och smuts jag vill få ur innan nästa rostskyddsbehandling.

/Min fråga är då:

- Hur svårt är det att lyfta karossen från ramen? (Det borde ju gå ganska enkelt i teorin iaf, annars skulle de ju inte kunna tillverka bilarna.)

- Hur gör man? Har hittat åtta gummipuckar mellan kaross och ram, är det så enkelt?

- Är det värt det jobbet?

- Vad bör man göra samtidigt? Fjädrar, bussningar, stötisar, etc

Drömmen är att ordna chassit och snygga till karossen var för sig för att sedan "enkelt" montera ihop allt igen. Bilen har gått drygt 22000mil och är i ett mycket bra bruksskick. Vi kör bara 2-300 mil/år med den, men vintern gör sitt och jag vill ha den kvar många år till.

Med vänlig hälsning,

/D

Hej och välkommen hit!

Jag tror ingen har delat en LC90 här på forumet, men som du skriver så är det nog inte svårare än så (i teorin). Det är ju lite mer som sitter ihop, tex sitter kylare och rattstång i kaross, så de och antagligen en del kablar och annat som också måste separeras.

Hej,

Tack så mycket.

Nu har jag kollat runt lite på videoklipp där man höjer eller sänker karossen. Anslutningen till styrväxeln verkar vara trickig att sikta in, men jag behöver ju lossa lite slangar till AC och annat jox också. De flesta kablage verkar ha kontaktdon som går att dela mellan kaross och ram, mycket praktiskt i produktion.

Men vad värre är tror jag blir att få tillbaka karossen på rätt ställe. Det är många hål att sikta på som ska hamna rätt. De flesta lyfter bara rakt upp/ned när de justerar höjden med div puckar. Kan karossen "tom" väga 700-1000kg tro? Kan bli knepigt att hantera med normal tillgång till verktyg...

Ni som har lekt med höjningssatser; hur mycket brukar man kunna höja bilen utan att lossa/byta en massa saker? Tänkte att man kanske bara skulle lyfta såpass att man får plats med handen och lite verktyg mellan ram och kaross...

En annan fråga relaterad till detta:

Sand och smuts i ramen verkar vara koncentrerat till bakre delen på min bil. Hur lurar man enklast ut den? Tänkte börja med tryckluft och grovdammsugare, men ska jag gå vidare med högtryckstvätt eller bara vanlig spolande vattenslang?

Alla fiffiga tips mottages tacksamt då jag normalt skruvar med bilar som väger en knapp tredjedel av LC.

Mvh

/D

Hej. Nu vet jag inte riktigt hur ramen på 90:an ser ut men på min 42:a så finns det hål på insidan av ramen där man kan föra in en sån här stålborste http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/kaminer-och-oppna-spisar/sotarverktyg/pannvaggsborste-374546/ det finns skaft att köpa till också.

Det är inte helt fel att riva loss lite innuti ramen innan man använder avloppsrensaren till högtryckstvätten.

Passa även på att fixa till dräneringshålen så dom blir lite större så att det som eventuellt kommer in kan rinna ut igen utan problem.

Blås med tryckluft och låt torka innan du spreyar med tunnflytande rostskyddsmedel ingen.

/Mecki

Tack för tipset om borsten!

Nu har jag tagit ned dragbalken och bensintanksskyddet. Vad ledsen jag kände mig direkt. Jag vet att det inte är någon direkt katastrof med rosten, men med min ambitionsnivå blir det en liten nagel i ögat. Lite svetsmanöver verkar det bli iaf. Det positiva är att jag kommer åt att rensa balkarna bakifrån nu.

Ni som läst på lite; Vilka samtida bilmodeller är det som delar ram med min modell? Synade en 90-tals King Cab häromdagen som verkade ruskigt lika i utförandet...

Mvh

/D