Jump to content

Familjebil?

Recommended Posts

Hur funkar en 100 som familjebil?

En bakåtvänd bilbarnstol i baksätet tar upp ett enormt utrymme åtminstone i längsled och i många bilar blir framsätet obrukbart.

Ni som har bilbarnstolar i baksätet hur funkar det? Kan man använda framsätet på ett normalt sätt, eller är det en no-go zon?

Kan man även tänka sig att få plats med två bilbarnstolar och en vuxen, eller iallafall en bilbarnstol och ett babyskydd och en vuxen?

Hej,

Kan inte uttala mig just angående bakåtvänd barnstol. Men barnstol (sittkudde med ryggstöd) får plats utan bekymmer.

Tror att 100an är en av de större bilarna (undantaget vissa amerikanska SUVar) man kan hitta när det gäller invändig storlek.

Ta med barnstolen och testa, det borde väl de flesta säljarna gå med på?

En 100a med bensin V8 måste vara 2015 års bästa köp, otroligt mycket bil för lite pengar. Sen drar de iof en del, men det får man igen i komfort och känslan av att vara kung på vägen ;)

Det är sant att man får en hel del soppa för mellanskillnaden i både inköpspris och årlig skatt med en v8:a, men en rak dieselsexa är bra go att lyssna på.

Det är även så förbenat tråkigt att tanka, så det är inget man vill göra i onödan.

En Suburban skulle kanske kunna vara större, men näää.

Vid normal körställning för en medelålders medeltråkig medellång person med medelinkomst samt medelvikt och som dricker mellanmjölk till mellanmål, hur lång blir basen på en imaginär låda som man imaginärt ställt in i baksätet?

Skiss:

.***********|Bas? |*********

.***********|<--->|*********

.*********O* _____ *********

.********/S/|LÅDA |***/S/***

.*******/Ä/*|LÅDA |**/Ä/****

.******/T/**|_____|*/T/*****

._____/E/******____/E/******

.Framsäte*****|Baksäte******

.*************|_____********

.

.

Hur brett är baksätet?

Då skall vi se ...

Till att börja med så är det svårt att få till måtten så man förstår storleken, mätte även på min BMW 5 serie och även om måtten är ganska lika varandra så skiljer det enormt i volym.

LCn är mer fyrkantig, BMWn välvd på alla möjliga sätt.

Kan man åka omkring med bakåtvänd barnstol i en BMW 5serie så är det garanterat inga probs i en LC 100a!

Bredden på sätet är ca 140cm (BMWn hade avsmalnande från 140+ till ca 130 cm)

Jag bad min granne, ca 190cm lång, sätta sig i passagerarsätet och justera det "bekvämt" så man inte får helt fel mått.

Dessa mått är alltså från bakom passagerarsätet inställt enligt ovan.

.***********|< 77cm > |***** (övre delen av ryggstödet till övre delen ryggstödet)

.*********O* _____ *********

.********/S/|LÅDA |***/S/***

.*******/Ä/*|LÅDA |**/Ä/****

.******/T/|< 75cm >|/T/***** (nedre delen av ryggstödet till nedre delen av ryggstödet)

._____/E/******____/E/******

.Framsäte*****|Baksäte******

Takhöjden varierar från ca 80cm framkant sätet till ca 97cm vid ryggstödet.

Försökte ta förklarande bilder men kände att det gav inget alls, man är tydligen ingen Lennart Nilsson ...

Hoppas det hjälper lite iaf annars e det bara fråga igen så skall jag göra mitt bästa för att mäta div mått :)

Tack för att du tog dig tid att kolla

Det är bara det att beskaffenheten hos bilbarnstol är att den tar i baksätets nedre del samt främre ryggstödets övre del.

Men man skulle kunna anta att utrymmet med din granne blir ca 60 cm, eller möjligtvis strax under.

Ställde även frågan i Norge och med en förare på 180 cm, så rymdes en bakvänd stol, åtminstone av den modellen (Besafe izi combi).