Gå till innehåll

bilköpartankar

Rekommendera Poster

• Svars 79
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Uppriktigt sagt är jag imponerad av att du så aktivt åker och tittar / provkör många bilar. Det brukar löna sig och man får en egen uppfattning om vad man vill ha och kunskap att välja rätt för just en själv. Snyggt jobbat!

Redigerad av Magnus LC
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu har jag bytat så många bilar genom åren

så det börjar bli dags å "stadga" sig ,

vidare ska det minsann nu väljas omsorgsfullt ! och med proffshjälp här på forumet som man får, så ska det nog bli bra nån gång ☺️

Länk till kommentar

Har ni någon erfarenhet av importbil.se ?

köpa Toyota LC från södra tyskland utan att ha sett den och bara lita på bilder, och handlarens ord ? känns riskabelt men kan givetvis också vara en bra affär , bilar som gått i södra Tyskland verkar ha en låg "rostnivå" vad jag vet , men just detta att inte ha sett den eller kört den ? nja jag vet inte jag.

Några erfarenheter av detta på forumet ?

Länk till kommentar

Jag köpte av en Mitsubishi-handlare i Tyskland. Han kunde knappt engelska, jag kan ingen tyska. Vi mailade med hjälp av Google Translate :)

Köper du av en seriös handlare, ser till att få gott om bilder och kollar upp historiken på bilen så är det nog inte så mycket att oroa sig över. Självklart är det jobbigt att backa ur affären på plats så av den anledningen kan det vara bra att ha mer än ett objekt. Min erfarenhet av att göra affärer med tyskar, både privat och i jobbet, är att de överlag är extremt bra att ha att göra med. Det är ordning och reda på det mesta.

Sen finns självklart rötägg i Tyskland. Småhandlare i Hamburg med massor flaggor utanför kanske man inte ska lita allt för mycket på...

Länk till kommentar

Men är det verkligen absolut inga garantier kvar att luta sig emot för en LC som i mitt fall då gått omkring 20000 mil och är en årsmodell 2007 , en Tysk köpare får ju allt emellan 1 till 2 år i garanti för en sådan bil men när bilen går till Sverige försvinner alltså dessa garantier eller ?

Nu talar jag då alltså om att köpa bilen själv via hjälp från en import kunnig firma likt Import-bil.se.

Länk till kommentar

Hur tysk konsumentlagstiftning ser ut vet jag inte men eftersom det är EU borde du som svensk ha samma rättigheter. Går säkert att förhandla med säljaren. Men går det verkligen att få garantier på en bil med 20 000 mil på mätaren?

Länk till kommentar

I mitt fall handlar det om att göra upp en affär helt

per telefon , men då skall jag ha studerat väldigt många bilder noga och tagit reda på mycket fakta om bilen innan.

Till dig Soll , du var väl i alla fall på plats och såg bilen samt provkörde innan du köpte bilen i Tyskland ?

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Måste passa på å fråga om Mitsubishi pajero

årsmodell 10, 11 jämfört med toyota lc 120 , 07,08,09 (pratar om dieseln på bägge maskinerna)

Är det bullrigare och sämre komfort i pajeron ?

är kvaliten på pajeron i klass med Toyotan ?

Länk till kommentar

Jag har första årsmodellen av Lc200 alltså en 07-08 vilken jag haft i drygt 1 år nu och jag är riktigt nöjd med den. Var mkt inne på senare årsm av Lc120 samt tidiga 150 men hägringen om en 200a fanns hela tiden i tankarna så när det dök upp en långmilad svensksåld slog jag till. Min förbrukning ligger mellan 1-1,3. En fullutrustad 200 har väl ngt mer utrustning än iaf en 120 så potential för fel finns väl men knock on wood så är jag helnöjd.

Redigerad av Magnus LC
Länk till kommentar

Vad jag förstått är det kedja. Läs Servicekostnad så är den väl i princip samma som för vilken lc som helst förutom att det ryms lite mer olja i motorn och marginellt mer i axlarna plus att det vid vissa intervall är byte av AHC oljan alltså för nivåregleringen fram och bak som finns på vissa marknader och utrustningsnivåer ex på svensksålda premium.

Länk till kommentar

men där ligger väl kamkedja på en sådan va ? brukar va det på v8-or har jag för mig.

V8:an har inte bara en utan två kamkedjor, en till varje bank. :-) Lycka till! Du kan inte hitta en bättre bil än 200:an...

Länk till kommentar

Vad är ett normalt prisläge för en 200 egentligen?

Orsaken till min fråga är denna annons, en -08:a som gått 10 000 mil för 189:

http://www.blocket.se/kalmar/Toyota_Land_Cruiser_V8_Executive_Drag_3500kg__60891130.htm?ca=21&w=3

Annonsen verkar inte finnas kvar, prislappen verkade suspekt låg måste jag säga. Utbudet i Sverige är dåligt alltså väldigt få bilar. Vad jag förstår så kommer Toyota Sverige snart sluta ta in den igen (för andra gången). Jag antar att det beror på för låg säljvolym vilket kanske till stor del beror på att de tar in bilar med för hög spec och inte får så mycket slitvarg över sig. Istället blir den då slagen av sportiga snygga och mjukåkande RR. Redigerad av Magnus LC
Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Blev köp av en Toyota lc 120 igår , köpte den i Tyskland och kom hem nu ikväll , 08-a

12300 mil , luftfjädring , köpt av seriös handlare , därav inte den billigaste man kunde hitta med det miltalet men skicket var mycket bra så fick betala lite mer.

Men jag är mer än nöjd ( än så länge ) , åkturen hem va fantastisk !

Nu vill man ju va rädd om denna bil och skulle vilja köpa en rejäl bagagerums-matta , som passar en 8-sitsig 120 med urtag för fästena i golvet.

Någon som vet var man hittar en sådan matta ?

Länk till kommentar