ErikSvensson Postad 19 februari, 2015 Rapport Share Postad 19 februari, 2015 Hej på er, Tänkte berätta om min lilla projekt att bygga om diffspärrsmanövreringen till tryckluftsdriven. Kul projekt som inte kostar allt för mycket. När jag köpte 80:an så fungerade inte bakre diffspärren och motorn var som en näve sand. Jag hittade ett filmklipp på youtube där någon byggt om med hjälp av en pneumatisk kolv och därav projektet. Jag började med att göra ett nytt "lock" till AC pumpen. Gängade två hål för respektive in/ut med 1/4" rörgänga. Nu kan man alltid ångra sig om man vill ha igång ac systemet i framtiden. (Taklucka får duga för min del tror jag) På insug sidan så monterade jag en dimsmörjare och ett enkelt vevhusfilter. Allt placerades mellan torpedvägg och luftburk där det fanns gott om plats. Dimsmörjaren är för att ge AC pumpen lite smörjning. Alla anslutningar och slang är standard pneumatik-grejer. Jag använde 8mm slang. På utsugsidan så grenas slangen upp i två. Den ena går till en tryckbrytare (Standard som sitter på kompressorer) Denna är inställd att slå till vid 4 bar och slå av vid 10 bar) Den andra går till en backventil - Vattenavskiljare (tar även bort oljan igen) - kopplingsskena. Här kan man ju egentligen bara använda enkla förgreningar men det blir lite snyggare att samla det på detta sättet. På skenan sitter utgångar till diffspärrar, Manometer, tryckluftsuttag och vidare till tanken. Vid lådan mellan framsätena har jag gjort en liten panel med en manometer, strömbrytare till AC pumpen och två luftventiler till diffspärrarna. Brytaren går till tryckbrytaren och vidare till AC pumpen. Bara att slå till så sköter allt sig själv. En slang går bak under bilen till en tank under bagageutrymmet. Därifrån går även en slang upp till ett tryckluftsuttag i bagaget. Det andra uttaget sitter fram vid vinchen. Nu når jag alla hjul enkelt med en 4m slang. Jag skulle bedömma att det hela funkar ungefär som en medelstor garage-kompressor. Pumpen laddar ganska fort upp till 10 bar. Till den bakre diffspärren använde jag en pneumatisk kolv med slaglängd 25mm. Tror 20 hade räckt fint. Tyvärr så köpte jag en liten för stor kolv i ytterdimaeter och det blev lite väl tight mot axeln. Bra ifall man gåremot nån sten eller så men jag fick slipa lite på axeln för att få dit alltihop. En adapterplatta gjordes och jag fick "svarva" till en hylsa i pelarborren så att det hela centrerades rätt. Jag kapade orginalaxeln till elmotorn och gängade M6 för att passa ihop med cylindern. Den har en fjäder så utan lufttryck återfjädrar den automatsikt. Jag tror att det hela kostade några tusenlappar och då får man tryckluft på köpet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mecki Postad 20 februari, 2015 Rapport Share Postad 20 februari, 2015 Hej Erik. Schysst projekt, både fungerande spärr och luft till däcken i samma smarta tanke nu blev i alla fall jag väldigt sugen på att se mer av resten av bilen /Mecki Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
BJ42 Daniel Postad 20 februari, 2015 Rapport Share Postad 20 februari, 2015 Stiligt Erik! Ta fram ett kit och börja sälja, sjukt vanligt fel och svindyrt hos Toyota. Och som Mecki säger luft på köpet!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klydd Postad 21 februari, 2015 Rapport Share Postad 21 februari, 2015 Imponerande bygge Erik. Kul att se du fått ihop tekniken på ett snyggt sätt. Har tidigare sett de som byggt om till vajerstyrning, men aldrig med luft. Flyttade tråden till 80-serie teknik /Henrik Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
RobbanF Postad 1 april, 2015 Rapport Share Postad 1 april, 2015 Även på min 80a var motorn kass. Toyota Sverige skulle ha 18000kr för en ny. Köpte en ny Toyota original från Milner för 5500kr med frakt. Men ditt bygge inponerar. Vore smuck att kunna styra båda axelspärrarna hur man vill istället för dom fasta lägen som elektroniker styr över. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valdas-76 Postad 1 april, 2015 Rapport Share Postad 1 april, 2015 Kommer att testa en vacuumstyrd diffspärr inom kort, kollega har tillverkat en åt mig Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster