Gå till innehåll

Långmilare

KNATON

Rekommendera Poster

Jag tror att vid de milen är det endast en personlig kontroll och bilda sig en egen uppfattning som gäller.

Är det som det står i annonsen att den är fullservad hos Toyota så går det väl bra att ringa dit och fråga lite om servicear mm

Som det har avhandlats i en annan tråd här på forumet, det finns inga många bilar som matchar Toyota LC när det kommer till hållbarhet om de servas och underhålls rätt.

Sen är det väl alltid en chansning att köpa bil ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag tog den chansen. Basmodellen är det. Motor och låda låter bra. Har dock aldrig sett ett så skitigt motorrum i hela mitt liv. Blir till att fetta av. Servicen fullt ut på Toyota så det var rätt mycket bytt....Bromsok, skivor, vattenpump mm. Man får väl se hur det går. Saknar dock redan min LC90. Mycket mer vägkänsla i den bilen. Den nya är iofs betydligt kursstabilare och bekvämare på alla sätt inklusive fantastisk värme MEN det känns som om man inte har någon riktig kontroll över bilen, en lätt svävande känsla. Risken att somna på långkörningar är nog överhängande...:)

Länk till kommentar

Tack, jag tog den chansen. Basmodellen är det. Motor och låda låter bra. Har dock aldrig sett ett så skitigt motorrum i hela mitt liv. Blir till att fetta av. Servicen fullt ut på Toyota så det var rätt mycket bytt....Bromsok, skivor, vattenpump mm. Man får väl se hur det går. Saknar dock redan min LC90. Mycket mer vägkänsla i den bilen. Den nya är iofs betydligt kursstabilare och bekvämare på alla sätt inklusive fantastisk värme MEN det känns som om man inte har någon riktig kontroll över bilen, en lätt svävande känsla. Risken att somna på långkörningar är nog överhängande... :)

Gjorde du rätt i!

Grattis till nya bilen och må den hålla ihop länge :)

Länk till kommentar

Tackar :) Jo servicen kommer att skötas-oljebytena gör jag själv. Ska krypa under den mer ordentligt och kolla efter rosten när det blir lite torrare, kan kanske behövas en omgång tectyl eller motsvarande. Garagetråd kanske startas när den första osäkerheten beträffande bilens livsduglighet gått över. Konstaterar dock att den känns betydligt mindre terränganpassad vad gäller markfrigång och underredsmässigt än min LC90. Under motorn sitter en tafflig gummiplatta och något längre bak två lågt sittande rör som skydd. Inga skyddsplåtar vad jag kunde se. Jag ska kolla runt lite bland dom andra trådarna och se om jag hittar något matnyttigt.

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Min LC D4D Highgrade från 2007 har nu snart rullat 27000 mil. Förutom ren service med oljebyte enligt serviceboken var 1500:e mil har jag åtgärdat följande;

- vid 10000 mil hjullager h o v fram

- vid 13000 mil bromsok h o v fram

- vid 15000 mil kamrem

- vid 19000 mil byte av kondensor

- vid 24000 mil byte av vindrutetorkarmotor och armar

- vid 25000 mil byte av bakrutetorkarmotor och arm

- vid 26500 mil dags för byte av vattenpump

Köpte bilen när den gått 7000 mil av Toyota i Köping som dom importerat från Finland. Har bytt bromsskivor runtom 2 ggr, dito belägg 3 ggr. That´s all.

Funderar på att sälja den men det är svårt att finna nåt likvärdigt av mindre modell...

8-)

Länk till kommentar

Tack för responsen! Har kollat lite mer i servicehistoriken - som man får på Toyota om den är servad där, oavsett var i landet. Förutom det Highgrade nämner som har bytts en eller flera gånger så har det bytts dieselpump. Har vant mig vid denna modernare bil nu men saknar fortfarande känslan av stor bil och höjd/markfrigång i min LC90. Startar ny tråd angående markfrigång LC 120.

Länk till kommentar