Gå till innehåll

Handbroms

JAK

Rekommendera Poster

Problem med handbromsen.

90ans handbroms är det säkert några som har eller tycker att dom har problem med så även jag för några år sedan.

Man renoverar o justerar använder den några ggr. sedan går spaken i botten igen, känns det igen, eller är den bara degig utan någon bromskraft.

post-833-0-47940400-1414867341_thumb.jpg

Det kan lätt åtgärdas med lite svets i spåren för backarna på 47613 och 47614 så att dessa blir lite längre på ena sidan, prova först med 1-2mm. jag gorde detta på min bil för ett par år sedan, min handbroms tar bättre än den någonsin har gjort tidigare inte ens när den var ny var den så kraftfull, har fungerat klanderfritt sedan dess.

OBS! detta görs på egen risk jag garanterar inte att detta fungerar på andras bilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 2 years later...

Kan bara meddela att handbromsen har inte justerats ännu!

Fortfarande distinkt o fast, jag använder handbromsen regelbundet då bilen nästan alltid parkeras i backe.

Kommer nu att även göra samma åtgärd på min 150 där även den handbromsen är totalt menlös.

Är det någon annan som har vågat prova ?

Länk till kommentar

• 2 years later...

Tänkte följa upp här då jag vill ta mig an samma utmaning till min 90a!

Har du testat och hur har det gått?

Någon som sitter på en guide som steg för steg går igenom hur man tar isär handbromsen och svetsar backarna? Vad bör man tänka på?

//

Jonas

Länk till kommentar

Fantastiskt - tackar JAK! Om man skulle vilja köpa ett par backar (utan att köpa hela handbromssatsen) - någon koll på var man bör leta eller vad man kan söka på? Är ingen självsäker svetsare... :) 

Tycker även denna video ger bra förklaring av processen steg för steg:

• Like 2
Länk till kommentar

Intressant det verkar finnas en modell som är längre det var nytt för mej.

Detta har jag brukat på flera bilar under åren men alltid svetsat!

Enklast är att plocka bort plåtarna på båda sidor o åka till någon som kan hjälpa dej med svetsen fila kan du göra själv sedan.

Backar behöver du inte byta om dom inte är slut.

• Thanks 1
Länk till kommentar

• 9 months later...
3 timmar sedan, Jonas Öst säger:

Bra grävt JAK!

(I mitt fall visade sig dock, efter en fullständig dissekering av handbromsen, att det inte var hundbenen som var problemet. Slacket i vajern löstes istället inifrån kupen med en extra distans på stoppskruven.)

Lite märkligt grundregeln är att man alltid frigör vajer justeringen först vid handbromsspaken, innan man justerar in backarna vid montering av nya backar, då brukar det inte bli så mycket vajer kvar inne vid handbromsspaken. Sedan vart efter backarna slits så ska man bara justera backarna inte vajern.

Inte för att anmärka men det verkar som om du inte har justerat ut backarna tillräckligt. Om det inte är så att armarna som vajern är fäst i ute vid broms sköldarna är totalt utslitna. 

• Like 1
Länk till kommentar

Ja, jag tyckte jag gjorde detta enligt konstens alla regler: Justerade bak vajern vid handbromsspaken maximalt innan jag började vid hjulen. Sedan bytte jag ut hundbenen på båda sidor, och justerade därefter stjärnmuttern. Jag lyckades skruva ut stjärnmuttern helt (tills backarna låste hjulen), men även då gick handbromsspaken upp i ändläget, vilket indikerar att felet inte ligger ute i backarna.

Armarna och stoppskruvarna är rostiga, men skulle de verkligen "förlänga" vajerns färdväg och således bidra till att bromsen nyper tidigare? Jag hade svårt att förstå det mekaniskt när jag kollade, men har säkerligen missat något? :)

Bromsbackarna är för övrigt nyligen bytta och har mycket kvar att ge. 

Länk till kommentar

Märkligt skulle kunna vara armarnas leder som är utslitna ( är av stål och aluminium ingen bra kombo) jag har på min bil ca 15mm gänga kvar ovanför den övre M6 muttern vid handbroms spaken, och bra med spak reserv kvar.

• Like 1
Länk till kommentar