Gå till innehåll

Trimma 3b

bj45tralla

Rekommendera Poster

Nämen halloj!

De är så att jag är lite trött på att åka kring med en 3b som knappt orkar dra crosssläpet när jag ska på träning. Och grejen är ju då att (som ni kan läsa i tidigare inlägg) så vart det ett lite motorhaveri då en av förkamarna ramlade ner på en kolv. Efter en sjukt massa letande efter delar så hittades en ny 3b motor med tillhörande lådor nere i Stockholm på blocket. Ägaren sa att den hade gått ca 17000 mil men hade stått ute i ca 2 år under pressning. Efter lite till fräschning och byte av svänghjulet och försökt fått ur geggan i oljetråget (ägaren innan kan inte bytta olja sen bilen va ny... samma med växellådorna) så var motorn redo o landa i bj45:an. Trodde vi ja... Efter att ha startat motorn och den går hur fint som helst satt vi ditt kylaren. Fyllde på med vatten o vi fyllde o fyllde till det helt plötsligt började spruta vatten ur vevhusventilationen, blocket sprucket... Jaha där va en massa pengar kastade i sjön o med en oseriös säljare som inte svarar när man ringer så fick vi bygga ihop en motor av två. Använde de gamla blocket med en kolv från den gamla och ett nytt cylinderfoder. Toppen tog från den nya o lämnade in på planing när vi ändå höll på. :P

Så... Nu har jag en topp fräsch motor med en nyare topp från en bj75 (såg faktiskt annullera ut) som dessutom blivit plandad. Men den är fortfarande på tok för slö! Märkte nog ingenting på planingen men då går ju tankarna mot turbo men sätt att turbo kitten är sjukt dyra... Finns det något sätt att turbo konvertera själv genom att vända på gren röret eller bara köpa ett grenrör? Vilken turbo ska man ha? Intercooler äre nödvändigt? Eller ska man byta den mekaniska fläkten mot elektroniska och hur ställer man på pumpen? Finns det andra sätt att få liv i den gamla hedliga maskinen eller ska man slänga in en 2H motor eller byta mot något ännu roligare? Många frågor men är sjukt tacksam för hjälp! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan du läsa lite om turbo till 3B http://toyota4x4.se/topic/4323-vad-foer-turbo-vid-konvertering/

3B-motorn är ju visserligen ingen racermaskin men den borde ju klara av att dra ett vanligt släp, hur stora däck kör du på ?

Det finns en skruv på pumpen för att ge den lite mera soppa med det är ingen större vits att göra det om det inte är nån turbo monterad.

/ Mecki

Länk till kommentar

Tack så mycket! Nä självklart orkar hon dra ett släp men är riktigt trög i uppförsbackar. Kör bara med 33:or men blir ju endå dragen av farsans valp med en slö d24 sug med hästlängder. Börjar nästan fundera om det är något som sitter igen nån stans. Hon börja även sota lite lätt efter Motor renoveringen. Har även ett lite problem att hon står och droppar olja från vevhus ventilationen när man kört och parkerar. Detta är dock i sjukt små mängder men någon droppe brukar det landa på backen. :)

Länk till kommentar

Hej.

Är denna motorn slöare än den förra du hade, är det nån skillnad?

Du kör väl lagligt? ;-)

För då är väl den spärrad på lågväxeln ?

Min 3B droppar också lite i från vevhusventilationen men om det skall vara så eller inte vet jag ej, eftersom det bara är några droppar som kommer efter varje körning har jag inte brytt mig om att forska nått i ämnet men det kanske vi kan få svar på nu.

/ Mecki

Länk till kommentar

Nä jag kar med högväxeln i men spärrad på tvåan. Kommer inte ihåg om den är slöare men inget som märks markant i alla fall. Men om jag nu köper ett turbo grenrör till en 13bt motor och hänger dit en turbo. Vilken turbo ska jag då ha? :)

Länk till kommentar

Originalturbon som sitter på 13B-T är CT26, finns i flera olika varianter, bl a i HJ61, HDJ80 och även bensinare (Supra).Svår att hitta ;)

Angående vevhusventilation, några oljedroppar på marken efter körningen är helt normalt för väl inkörda motorer :) Funderar faktiskt att koppla en vinklad slang på röret och lägga den i ramen, skulle funka som rostskyddsmedel ju :mrgreen:

Länk till kommentar

Provade du med att skruva upp pumpen nånting ? Den är säkert nerskruvad en hel del för att kunna klara gränsen på 30 km/h eftersom du inte har dubbla lådor.

Med tanke på att du bara kör på 2:an och med (som jag misstänker) en hel del varv på motorn så skall det i normala fall inte vara några problem med att dra en släpkärra. Är turbomontaget till för att den skall orka dra ditt släp nu som traktor eller är det mer för tiden efter när/om du reggar tillbaka den till en vanlig bil igen ?

Tänk på att 3B-motorn aldrig kommer att bli nån racermotor ;) så om du vill att motorn skall hålla en längre tid är det inte att rekommendera att köra med nått högre laddtryck . Som jag har fattat det så är det i första hand för att man skall kunna ladda på mer (öka laddtrycket) som man vill minska kompressionen/öka förbränningsrummet men jag kan ha fel.

Hur som helst så har jag inte läst om någon som verkligen gjort detta med nått lyckat/positivt resultat som följd.

Kittet från Turboglide är avstämt för 3B-motorn med tanke på att den skall hålla och den skall lämna runt 130hk , det sitter en Garret M24 snäcka och laddar max 0,6 bar .

Om du monterar en turbo så rekommenderar jag starkt att du även monterar en avgastemperaturmätare för är det något som 3B-motorn INTE gillar så är det att gå varm . Avgastemgivaren skall (enligt Turboglide) monteras direkt efter turbon och då skall du INTE överskrida en avgastemeratur på 500C . Skruvar man upp pumpen så är det alldeles för "lätt" att komma upp i 500C om man belastar motorn lite , har man otur så räcker det med en liten uppförsbacke i kraftig motvind för att avgastemperaturen skall komma upp i dessa temperaturer.

När man monterar en turbo skall man även byta avgassystemet till ett grövre , till mitt kit rekommenderades en grovlek på 2 1/4 " men eftersom det inte fanns nått i den storleken i Sverige fick det bli 2,5 ".

Vill man ha en ljuddämpare så skall den vara av föllflödes-typ för att det inte skall bli nått motstånd .

Rätt eller fel så är det detta som jag har kommit fram till när jag har sökt uppgifter om att montera turbo på en 3B , det finns säkert nån mer här som har hittat annan information i ämnet och kan dela med sig av detta :)

Lycka till !

Mecki

Länk till kommentar

Kan också tillägga att turbokonverterade motorer (allmänt sett) har en tendens att gå varma om dom får för lite bränsle (''mager'' eller ''fet'' blandning är inte helt rätt när man talar om dieslar, oavsett om det är förkamar- eller direktinsprutad motor).

Å andra sida, dieselpumpen på 3B kan inte leverera exakta mängder bränsle beroende på turbons laddtrycket eftersom den är anpassad till originalmotor.Så det blir antingen för mycket bränsle vid låga/medelvarv eller för lite bränsle vid full belastning...Visst kan man hitta något läge där den kommer att funka någorlunda bra men men...

Länk till kommentar

Pröva ställa på pumpen men de resulterade bara att hon sota mer och igen större effektskillnad men kan säga att med lågväxeln i så går hon knappt 30 på full gas på 2:an och med högen i (som jag har nu) går hon ca 65 om man trycker på lite vilket jag gärna inte gör med en gammal diesel. Anledningen att jag vill ha turbo är för att den är så otroligt trög bara. Självklart med lågväxeln hon orkar hon dra vad hällst även orkar hon med högen i men den blir extremt trög. Och redan nu får för hon bara 30 när man ska upp för brantare backar med högen i och får verkligen jobba. Så turbo är med för att den ska bli lite piggare och roligare och annan karaktär. Sen så är ju tanken att ragga om den senare så. Men alltså om jag har så att hon laddar max 0,6 bar så behöver jag inte sänka kompet? Sen så är ju toppen lite planad så de är ju ännu högre komp nu men tror inte de skall göra så mkt då de var väldigt lite vi planade ;)

Tack för alla svaren!

Länk till kommentar

Men för att stå på säkra sidan ska jag inte montera en intercooler? De måste ju minska risken för att den ska gå varm med bra mycket? :)

Jag tror inte att en intercooler kommer sänka temperaturen. Den sänker temperaturen på inloppsluften vilket gör att mer bränsle kan tillföras med ökat effektuttag som följd. Tas mer effekt ut bör det då ge högre trmperatur istället.
Länk till kommentar

Helt klart att du skall montera en turbo , du kommer att få som en helt annan bil.

Det finns väl inga helt färdigskrivna beskrivningar på hur man skall gå tillväga så du för testa och exprimentera lite på egen hand tillsammans med dom erfarenheter som andra tidigare dragit.

Jag vet inte hur stor inverkan som kompresionen har och om den måste sänkas när man sätter på en turbo men som jag förstått så är det inte många som gör det på 3B-motorn.

När kollegan monterade en intercooler på sin Suzuki diesel gick hans avgastemperatur ner lite .

Så sätt igång, vänd på ditt grenrör och börja bygg :-)

/Mecki

Länk till kommentar

Tog en turbo från saab (spärrad lågtryckare) grenrör köpt av Toyota ca2500kr samt du behöver inga burkar på avgassidan räcker med ett tretums rör så får du ett montage som börjar ladda från tomgång och drar bra.. du kan plugga vattenkylningen på turbon den går så kall att det räcker med oljan..

Länk till kommentar