Jump to content

Lyfta Hilux på bästa sätt?


seww

Recommended Posts

Skulle byta om till vinterdäck igår kväll på Hiluxen.

Men med en liten garagedomkraft på 2 ton var det inte lätt att lyfta upp den nog mycket för att få bort hjulet.

Lyckades i alla fall få bort ett hjul mha några klossar. Absolut ingen säker metod, men det var allt jag hade...

 

Hur gör ni andra som skiftar hjul hemma?

Nån som kan rekommendera en bra, hyfsad billig domkraft som har bra lyfthöjd? Har en Jeep också, och den är inte heller låg...

 

Tyvärr blev det inget däckbyte då jag behöver andra hjulmuttrar till vinterhjulen...

Link to comment
Share on other sites

Hemma eller på andra ställen än i verkstan använder jag bilens orginaldomkraft av skruvmodell och lyfter under axlarna och tar en sida i taget,

Står jag på grusplanen hemma ställer jag domkraften på en cementplatta 50x50 cm så den inte gräver ner sig i gruset.

 

I ditt fall får du väl försöka att hitta nått bra ställe att lyfta i i länkarmen på framvagnen och ta en sida i taget .

 

/ Mecki

Link to comment
Share on other sites

Hemma eller på andra ställen än i verkstan använder jag bilens orginaldomkraft av skruvmodell och lyfter under axlarna och tar en sida i taget,

Står jag på grusplanen hemma ställer jag domkraften på en cementplatta 50x50 cm så den inte gräver ner sig i gruset.

 

I ditt fall får du väl försöka att hitta nått bra ställe att lyfta i i länkarmen på framvagnen och ta en sida i taget .

 

/ Mecki

 

Men jag hatar den där skruvmodellsdomkraften! :)

Får nog prova den ikväll, om jag lyckas få fram hjulmuttrar...

 

Så du lyfter i mitten av axeln?

Link to comment
Share on other sites

Nej. Med originaldomkraften lyfter du inte axelvis utan endast per hjul.

 

Okej, började misstänka det när jag googlade lite om originaldomkraften... :)

Aja, så den orkar lyfta Hiluxen såpass högt, bra bra.

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt Peder , ett hjul i taget , det var dåligt formulerat av mig.

 

I Land Cruisern ligger en sån här domkraft orginal https://www.google.s...00c.sor;270;344

 

Det går säkert att använda den lilla 2 tons garagedomkraften också om man inte gillar orginalet.

 

/ Mecki

 

Problemet med garagedomkraften är just lyfthöjden. Får sätta nånting under den, och sen klossar för att nå upp, är ingen stor fan av det pga ostabiliteten.

Nåja, ska fixa lite hjulmuttrar idag, sen får jag prova byta igen :)

Link to comment
Share on other sites

Efter att jag höjde min Land Cruiser funkade inte originaldomkraften längre. Eller rättare sagt, inte utan att palla under med en massa saker vilket känns så där. Jag slog till på den här domkraft http://www.woick.de/outdoor-shop/4x4-hydraulik-wagenheber-4t.html

 

Rätt dyr men funkar helt klockrent. Dessutom ryms den med lite vilja på platsen där originaldomkraften förvaras.

Link to comment
Share on other sites

Efter att jag höjde min Land Cruiser funkade inte originaldomkraften längre. Eller rättare sagt, inte utan att palla under med en massa saker vilket känns så där. Jag slog till på den här domkraft http://www.woick.de/...enheber-4t.html

 

Rätt dyr men funkar helt klockrent. Dessutom ryms den med lite vilja på platsen där originaldomkraften förvaras.

 

Såg ju intressant ut, men såg inget om lyfthöjden?

 

Kan man verkligen lita på pelardomkraft? Rätt så liten yta kan man tycka.. Annars är de ju bra mycket smidigare än en garagedomkraft..

Link to comment
Share on other sites

Går utmärkt med pelarlyft. Som med alla domkrafter är det lämpligt att lägga ett hjul emellan så att du inte mosas om det hela rasar.

 

Brukar sätt en pallbock som säkerhet.

Hmm kanske får införskaffa en ny sån, mycket smidiga.

Link to comment
Share on other sites

Irriterande värre...

Killen på däckfirman sålde mig fel hjulmuttrar, fel gänga. Måste dit o byta ut dem idag.

Sen provade jag med originaldomkraften från trucken, verkar vara samma som Mecki visar, den som finns i LC:n.

Dock undrar hur de på Toyota tänkt att man ska kunna byta ett däck med enbart den, tror inte i mina vildaste drömmar att den har nog hög lyfthöjd för att lyfta ena sidan på Hiluxen. Jag fick klossa med flera olika klossar innan däcket rörde på sig...

Link to comment
Share on other sites

Var lyfter du? Titta i instruktionsboken var det är tänkt att man ska lyfta. Jag brukar sätta under axeln så man inte behöver lyfta hela fjädringsvägen innan däcket lyfter från marken.

 

Jag lyfte enligt bilden på domkraften, om jag nu förstod den rätt.

Det går ju en balk tvärs över, just bakom framdäcken. Ser också ut som den lägsta punkten där under.

Måste läsa i intruktionsboken idag så får jag ge det ett nytt försök...

Link to comment
Share on other sites

Enligt manualen heter den tvärbalk, där skulle man lyfta.

Nåja, det gick som en dans när jag väl kom igång och hade fått rätt muttrar. Synd bara att däcken inte var i bättre skick, får ta det lugnt i vinter...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.