Jump to content

Nybliven LC95-ägare med funderingar...

nanowire

Recommended Posts

Hej alla!

Trevligt forum, har läst och lärt mycket vilket nu lett till att jag köpt en LC95, man. bensin årsmodell -00 eller -99 (osäker vilket..., japp, den billiga på blocket i Sollentuna ;) )

Jag har efter att kollat igenom många trådar kommit fram till att jag kanske borde byta till nya dämpare och fjädring = en djungel för mig som inte har bilmek som hobby, inte hittills iaf...

Jag kör inte mycket bil i vardagen men behöver använda LCn även till detta ibland men ingen pendling.

Det jag vill ha bilen till är semesteräventyr, främst Norge och norra Sverige men kanske även Europa&Marocco. Tänker skaffa takräcke och kanske taktält. Däcken tänker jag mig Cooper ST 265/75/16 att köras året om och med snökedjor (bara fram eller även bak?) för de riktigt jävliga gångerna i vinterfjällen.

Kort sagt kanske höjning inte är aktuellt för mig men ny icke-orginalfjädring när det nog ändå behöver bytas nu efter 20k mil kanske är smart? Vad och varför?

Takräck: Har jag förstått rätt att det bästa är att plocka bort railsen och köpa ett räcke som sitter monterat på lastbågar? Varför, klarar railsen inte lasten?

Det är allt jag kommer på just nu, tack! :)

Hej och välkommen hit!

Mycket bra bilval :)

Det finns nog ingen anledning att inte köpa eftermarknads fjädrar/dämpare. De är troligen både bättre och billigare. Och så blir den ju snyggare med en liten höjning ;)

Ska du få plats med 265/75-16 så är det nog dessutom ett krav för att inte hjulen ska ta i fram vid halvt rattutslag.

Snökedjor kan du nog bara ha bak, av samma anledning som ovan. Har dessutom för mig att det även står så i instruktionsboken.

Railsen kan nog fungera att sätta räcke på, men jag valde att ta bort dem. Mest för att på 2-dörrars är de för korta för att fästa ett taktält på ett bra sätt.

Tack!

Förstår jag rätt att 265/75/16, på original lm-fälg, borde få plats med byte av trött gammal fjädring till ny "icke-höjande" fjädring? Eller behövs höjning, isf hur mycket?

Någon som vet vilka räcken som går att montera på railsen(LC95), alla jag sett verkar monteras som traditionella takräcken?

Många frågor... :)

• 3 months later...