Gå till innehåll

Sweden Offroad Tour 2014

RobbanF

Rekommendera Poster

Här kommer en liten berättelse om vårt äventyr SOT 2014.

Mina goda vänner Kristian, Peo och LG hade föreslagit att vi skulle vara delaktiga under en vecka på SOT. Så vi hade ett planeringsmöte i Peos stuga nere i Varberg.

Vi kollade vilka datum som passade oss bra och där touren passerade så vi inte skulle behöva åka allt för mycket kors och tvärs.

Det skulle bli en otrolig blandning av fordon och utrustning.

Kristian, känd som Palme, kör en Jeep Wrangler Rubicon. 3.8 liters bensinsexa på 200hk. Nästan ny, med fabriksmonterade diffspärrar, rejäl höjning, vinsch och 37" hjul. Palme o hans son Hampus skulle sova i tält. Dom hade även med hunden Effis.

Peo valde mellan sin TGB11 och Defender och det blev den charmiga ex-militära Defendern som fick följa med på touren. 110tum hjulbas med 2 dörrar. Dieselfyra utan turbo. Originaldäck, ingen vinsch, inga spärrar. Peo skulle sova bak i bilen, är fd Norsk med vattenburen värme och fast säng monterad. Peos dotter Malin skulle sova i tält med hunden Gary.

LG som kör en väldigt fin Chevrolet pickup från 70-talet. 350 med insprut, höjd, farmardäck, inga spärrar. LG köpte ett väldigt fräckt tält som monterades på flakkanten. Även han hade sin hund Josef med sig.

Själv åkte jag ensam i bilen, skulle ha premiär för mitt taktält.

Palme och LG mötte upp hemma hos mig i Länghem den 6 Juni, sen åkte vi gemensamt mot Bredaryd, där Peo och Malin skulle möte upp.

post-2283-0-86626300-1408272177_thumb.jpg

Vi hittade en rastplats där det även fanns en vågstation :-P

Alla hade ju med sig allt, var sin kylväska, grill, grillkol, gasolkök etc. Så det fanns vissa misstankar att man låg nära totalvikt.

post-2283-0-00712500-1408272198_thumb.jpg

Alla klarade sig dock inom lagens gränser, min HDJ80 vägde givetvis mest, vägde in på 3ton blankt. Med 3060kg totalvikt kunde även tjejen fått följa med. Nu gillar hon inte offroad så jag hade lite marginal. 8-)

Väl framme där måndagens SOT skulle vara så letade vi efter något fint ställe att slå läger på. Vi lyckades på en gammal traktorväg ta oss igenom sly och över en gammal stenbro, längre in i skogen och helt plötsligt var det en öppen yta vid en sjö. Perfekt.post-2283-0-30496200-1408272843_thumb.jpg

Vi hade vårat läger. Det fanns eldplats, en sjö, en brygga/flotte med bord och stolar. Vädret var helt underbart och vi kunde inte haft mer tur.

post-2283-0-67167300-1408272626_thumb.jpg

Så vi grillade, åt och drack gott, badade och njöt av en fantastisk kväll. Världsproblemen löstes runt lägerelden på kvällen.

På morgonen var det att riva läger, diska.

post-2283-0-66014300-1408272910_thumb.jpg

Sen begav vi oss mot insläppet för SOT.

post-2283-0-36270700-1408272985_thumb.jpg

Det visade sig snabbt att området (Blekinge Offroad Adventure Camp), som inte varit aktivt på några år, hade vuxit igen och kvistar repade sidorna på bilen i stort sett hela tiden. Min A/C är för tillfället ut funktion och med den gassande solen tappade jag snabbt humöret och valde att avbryta körningen för att återvända till campet vid sjön och njuta av sol och bad istället. Även LG kände att området inte passade honom, så han slöt upp vid campet ganska snart. Vi så njöt av vädret medans Palme o Peo njöt av terrängen.

På tisdagen var det körning i Växjo, vilket vi hoppade över och åkte över till Öland istället.

post-2283-0-34193600-1408273356_thumb.jpg

Jag tog på mig rollen som reseledare och styrde oss mot Wikegårds camping på måndag kväll.

Tisdagen åkte vi grusväg hela vägen upp till norra udden. Fantastiskt lyckat.

post-2283-0-54191500-1408273457_thumb.jpg

Här blev det många stopp och mycket poserande framför kameran. Lyckades ta en klassisk "familjebild" med tidsutlösare.

post-2283-0-34285300-1408273508_thumb.jpg

8-)

Värmen tvingade oss till täta fikapauser, även så att hundarna kunde hålla tempen nere.

post-2283-0-40526100-1408273627_thumb.jpg

När vi skulle fotografera lite stenhögar så lyckades LG tappa systemkameran...

post-2283-0-49266100-1408273698_thumb.jpg

Tur att han använde UV-filter som tog smällen, kameran klarade sig helskinnad.

På onsdagen var det Vetlanda som gällde, så tisdag kväll tog vi in på camping.

Många av tourens deltagare bodde där, så det blev att knyta kontakter med många trevliga människor.

Terrängen på körningen passade åter igen Palme och Peo, medans LG och jag kände att det var lite väl stenigt.

post-2283-0-70941500-1408274100_thumb.jpg

LG lyckades att trycka in en lång buckla i nederkanten på flaket. Riktigt surt.

Insåg att min lösning på avgasystem med 4" utblås bakom höger bakhjul inte var optimalt, men man med 3 ton kör över stenar.

PANG! sa det i ljuddämparen när bilen rullade av stenen och landade på ljuddämparen. Så valde jag att inte köra mer den dagen, inte heller i Oskarshamn.

Torsdag kväll skulle vi avvika från SOT och åka till Kättilstorp istället.

LG, som vid detta laget hade tankat upp 4500kr i bensin till V8an, bucklat bilen och nästan pajat kameran, hoppade av och styrde hem mot Bollebygd och familjen.

Vi tog farväl och fortsatte till Kättilstorp.

post-2283-0-57807200-1408274549_thumb.jpg

Körningen i Skövde passade mig och bilen som handsken. Smyga runt o sanden och bara njuta utan att vara rätt för sten som hoppar upp och biter en i underredet 8-)

Efter tjo o tjim och skränande elverk som gick hela natten kände jag på lördagen att det var dags att bege sig hem och förbereda för Norgeresan.

Det blir dock i en ny tråd :-P

Allt som allt var körningen en liten besvikelse, jag är för rädd om grejerna, hade tänkt lite fel när jag bygde avgassystemet. Fick bekräftat att min bil är en expeditionsbil, inte en offroadbil.

Vi hade en fantastisk kul vecka med fint väder, god mat, gott sällskap och många skratt.

Tack till Palme, Hampus, Peo, Malin och LG samt alla nya människor man träffade.

post-2283-0-90853500-1408272550_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde i min iver av att skriva om att vi hittade sambandet mellan hastighet och bränsleförbrukning (för vissa)

Eftersom Peo´s Defender saknar turbo, fick dom ca 65 kusarna i sugdieseln jobba ganska hårt med dom dryga 2800kg som hans bil vägde.

Peo fick med andra ord sätta farten för vår lilla convoy. 70km/h visade sig vara en lämplig fart, där komfort, slitage och ljudnivå låg på acceptabel nivå i LandRovern.

Till vår stora förvåning hade Palmes V6a endast förbrukar dryga litern per mil, trots vikt på ca 2700kg. Imponerande. Min LandCriuser som tidigare legat på 1,3 hade nu med 3ton och taktält endast sölat i sig 0,96l/mil.

Sällan man känner sådan glädje när man står vid pumpen.

:-P

Stackars LG med Chevan hade dock en förbrukning på ca 2,5 l/mil, trots den låga farten. Vi vet än idag inte hur 5,7an i gjutjärn lyckades få i sig så mycket bränsle i den farten.

Länk till kommentar

Trevlig berättelse. Bränsleåtgång är alltid intressant. Under min 650 mila tripp Sv-Polen-Slovenien-Ungern- Rumänien tor drog min LC 120 strax under litern med taktält o en del motorvägskörning i mer än 120. Märks kraftig förbrukningsökning vid farter över 90

Redigerad av Carl
Länk till kommentar

Du tänker rätt Robban, man ska vara rädd om sina grejer. Eller så får man skaffa en bil man inte är rädd om. Eller så gör man bara det man rycker är roligt och känns bra! Trevlig tur ni gjort!

Länk till kommentar