Jump to content

Automatlådeolja - hur ofta bör den bytas?

MrWIB

Recommended Posts

Hej,

Frågan gäller min HDJ100 men tänkte att det bör väl vara samma mer eller mindre för alla Toyotas automatlådor.

Jag bytte alla oljor/vätskor i bilen 2011 ink automatlådan.

Nu skall bilen få sin välförtjänta årliga SPA-dag hos Toyota igen och då rekommenderade de att jag skulle byta automatlådeoljan igen ...

Då är frågan, "behövs" det (bilen har rullat runt 3000mil sedan 2011) ?

Nu är det inga stora pengar vi pratar om i kostnad, utan jag undrar mer vad expertisen tycker/tänker :)

Jag hade fått för mig att automatlådeolja "aldrig" behövde bytas ...

Antagligen var automat-oljebytet 2011 första bytet som gjorts. Efter febrilt letande i min bils historik kom jag fram till att oljan byttes första gången vid 19tmil och då som jag förstår det efter ägarens önskemål. Jag kommer byta olja på min bil nu i år vilket blir ca 6tmil sedan sist. Som jag förstått det kör du bara din LC på sommaren och resten av året är den "förrådsställd" Jag tycker därför att det låter lagom att du byter oljan nu.

Edited by Magnus LC

Vad står det för intervall i instruktionsboken?

I normala fall byts bara en del av oljan, då bytesintervallerna späder mest ut oljan med ny.

Det är endast vissa bilar/automatlådor som har "lifetime" på lådan.

Min grundtes är att olja är billigt i förhållande till motorer och växellådor och därmed bör bytas frikostigt. Automatlådeoljor utsätts för enorma påfrestningar i och med värmen som utvecklas i convertern. Har automatlådan fått jobba hårt kan oljan brännas lätt. Utan att veta rekommendationen för din bil skulle jag säga att 3-6000 mil låter rimligt.

Waaay off topic... F.ö så tycker jag att utvecklingen mot långa serviceintervall och Longlife-oljor verkar helt åt skogen och endast syftar till blidka de som sitter och räknar på totalkostnaden för tjänstebilsflottor och skiter i vad som händer med bilen efter 3 år. Jag bruksar en Golf diesel som enligt serviceplanen ska köras 3000 mil mellan oljebytena. Den som tittat på oljan på en modern diesel med all tänkbar avgasrening kan ganska snabbt konstatera att sotmängden i oljan är kopiös. I mitt fall havererade turbon efter ca 8000 mil trots exemplarisk servicehistorik och nedkylning vid avstängning. Min personliga misstanke är att det beror på de långa serviceintervallen. Efter turboraset servar jag den hos VW enligt planen för att få stämpel i boken och sen byter jag oljan själv en gång i mellan dvs vid 1500 mil.

Edited by soll

Tack för input :)

Gjorde som Klydd sa och kollade servicehäftet (men det är roligare att fråga först ;) ). Enligt det, om jag förstår (tyskan) rätt är det var 40 000 km eller vartannat år/service, så det blir väl perfa att göra det nu då :)

Kan annars hålla med dig Soll, 30000km mellan servicarna är nog en ren tjänstebilsgrej av senare år.

I mitt servicehäfte till 100an så är oljebyte rekat var 6:e månad eller 10 000 km, det blir lite skillnad i antal oljebyten på säg tre år och 90 000 km ...