Jump to content

Köpa Bj42 från Finland....?

Fristadbo

Recommended Posts

Hallojs...

Har länge kikat på Bj40 och sugen som fasen å köpa en.

Upptäckt att utbudet av bilar i Finland är betydligt större än här hemma.

Dessutom åker jag på semester till andra sidan pölen snart så tänkte kika lite ;)

Någon som gjort detta?

Vad ska man kika på när man ska köpa sig en Bj?

Någon av motorerna som är "bättre" än resten?

Generella köpråd mottages tacksamt...

/Timo

Hej och välkommen hit .

Helt rätt, klart du skall skaffa en 40-serie .

Det stämmer att Finland har ett större utbud på dessa bilar än vad vi har här i Sverige.

Här kommer mina synpunkter och åsikter ;)

Köp en diesel, dom är ändå skattebefriade nu och dom är inte så törstiga som bensinarna.

3B-motorn är på 3,4liter och fungerar att turbokonvertera , B-motorn är på 3,0 liter och är tydligen inte så lämplig att montera turbo på.

Kan du få tag i en 83:a eller en 84:a så får du skivbromsat fram, styrservo och 5-växlad låda.

Finns det bara äldre årgångar till salu så går ju dessa saker att åtgärda i efterhand, framaxlar med skivor kommer ut till försäljning lite då och då , det funkar fint att sätta dit ett styrservo från en 60-serie om man vill och vill du köra med 35"s däck utan att turbokonvertera så är den 4-växlade lådan OK.

Dom rostar ju ganska så friskt, så kan du få tag i ett så rostfritt exemplar som möjligt så sparar du ju en massa arbete, men har rostmasken varit framme och knaprat i sig stora delar av karossen finns det "gott" om ekonomiplåt att köpa i bla. Tyskland http://s354283439.e-shop.info/shop/category_49/Blech.html?sessid=3bAMpjy7gIaThMafL6U7AaOACGFusInROn7G3F8kdeqMAbZnwUj6VjNRahHLhc6h&shop_param=cid%3D%26

Det är inte några större problem med att få tag i övriga delar heller , 40-serien är otroligt populär världen över så det finns gott om både nya och gamla delar att köpa om det behövs.

Vad skall man då kolla på vid ett köp?

Förutom det allmänna skicket så är det i första hand hur motor och drivlina går och låter är det några tveksamheter där , leta efter ett annat objekt.

Rost i ramen, ett ställe som är känsligt i ramen är framför bakaxeln brevid bränsle tanken men kolla hela ramen noga.

Kaross: Kända rostställen är : nerkant av grillen, framskärmarna , vindrutramens nerkant , nederdelen av dörrarna och i trösklarna , karossidorna där innerskärmarna är punktsvetsade, hela golvet så lyft på mattorna och kolla noggrant , kolla om det är blött/fuktigt uppe vid taklisten på insidan det kan tyda på läckage mellanglasfibertaket och metalltaklisten och metallisten brukar rosta sönder + lite andra ställen ;)

Som tur är så är det enkelplåt på dom flesta ställernaa så det är hyfsat enkelt att svetslaga.

Det verkar inte som att priserna skiljer så otroligt mycket från ett riktigt sunkit och rostigt exemplar för ca 20 000 till ett hyfsat och körbart ex för 50-60 000 Skr som man kan köra en rullande renovering på , ett renoverat exemplar ligger väl på 100-150 00 :-

Lycka till så får vi hoppas på att du får med dig din drömbil tillbaka från semestern.

/ Mecki

• Thanks 1

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

Hade jag haft pengarna hade jag köpt din Östen. Satt o titta på den lite igår o blev tvungen att ta på mig lite... Ligger tyvärr lite i överkant för mig. La ut annons på min hilux och det bara rassla till i inkorgen. Tänkte köpa mig en lj70 för flisen men upptäckte 40 serien och blev lite förälskad. Så jag har snokat lite på nätet o hitta nån tråd om Italien, en tråd här om Finland.

Dock har jag en polare som brukar hämta bilar i Frankrike och södra Tyskland. (han menar på att dom ofta är ganska rostfria där då de inte nyttjas vägsalt)

Någon som har nån pejl på hur de ser ut där i Frankernas rike?

Nyfiken med på de här med fullfloataxlar. Ska de sitta på alla bj42or?

Edited by Vger

Det är ju nått visst med 40-serien :-)

Frankrike verkar vara ett bra land för dessa bilar tyvärr så har jag ingen erfarenhet om hur det är att köpa bil därifrån.

På deras "Blocket" så kommer det ut ett par 40-serie till försäljning varje dag :-D www.leboncoin.fr priserna varierar mellan 1500-15000€ och dom som ser ut att vara i bra bruksskick ligger från ca 6000€.

Det verkar inte som att det sitter en fullfloat bakaxel på bara för att det är en BJ42 , dom allra flesta 42:or har semifloat, antingen så är det olika länders olika modellspecar eller så är det olika utrustningsspecar på 42:or .

Det finns en utrustningsvariant på BJ42 som heter LX , enligt Italienarna vi träffade på Bushtaxi-träffen förra året så skulle LX-varianten ha "sliding windows" i hardtopen samt bruna dörrpaneler på framdörrarna (ev ytterligare skillnader försvann i översättningen trots inmundigandet av Italienska lantvin ) och i Australien så har LX modellen 3 st vindrutetorkararmar . Det kan ju vara så att det är LX modellen som har fullfloat !?

Det är kanske nån här som sitter inne med mer info.

Lycka till med letandet !

/Mecki

Jo. Jag e ju ute på leboncoin lite emellanåt o letar. Min kompis Peter hämtat ju audi a2or och vw lupo 3l nerifrån rött ofta. Så han har benkoll på proceduren runt omkring.

Det viktigaste för mig är väl egentligen att objektet är så rostfritt som möjligt. Styrservo och skivor fram hade varit trevligt Så man slipper slita så jävligt i ratten.

O så vill jag det ska finnas baksäte så de inte blir nåt strul med att registrera med baksäte i sverige sen

• 10 months later...

Hej

Rycker liv i tråden eftersom jag letar bil i Finland.

Hur fungerar det med registrering vid köp?

Får jag köra till Sverige med finska plåtar eller hur fungerar det?

Någon måste ju ha handlat i Finland.

Jag köpte en BJ45:a från Finland i höstas. http://toyota4x4.se/topic/4899-mecki%C2%B4s-bj45-buschtaxi/

Nu var säljaren så snäll att han hjälpte mig att fixa exportpapper på bilen så jag behövde inte skicka tillbaka dom Finska skyltarna efter att vi hade kommit hem vilket man måste göra om man kör hem på dom Finska skyltarna.

Jag skall plocka fram pappren så skall du få lite uppgifter på vad man kan/skall göra.

/Mecki

Om du skall köra tillbaka så skall fordonet vara besiktigat och körbart i ursprungslandet.

Innan du åker går du till ditt försäkringsbolag och tecknar en importförsäkring .

Jag har Länsförsäkringar och då har dom en sådan försäkring som gäller i 30 dagar och då skall du uppge chassie nummer och fordonsmodell.

Jag tecknade en helförsäkring och då kostade det 860:- för den perioden. Skulle det "skita sig" med det bilköpet måste du kontakta försäkringsbolaget på nytt och uppge den nya bilen identitet.

Säljaren på min 45:a fixade ett Förfyttningstillstång på Trafi som är Finska motsvarigheten till transportstyrelsen www.trafi.fi

Det innehöll både förflyttningstillstånd där bilen gamla regplåtar togs bort och bilen fick ny tillfälliga skyltar samt en förflyttningsförsäkring och en planerad resväg ut ur landet , detta kostade 27 euro .

Jag tänkte jag skall skanna in dessa dokument (med en viss censurering ;) ) så att det går att se hur dom ser ut, men det tar lite tid att göra det för mig :rolleyes:

Är det bråttom så skicka mig ett PM eller ring 0707-1526 noll noll

Hur man gör om man inte skall köra själv eller vilket fraktbolag man skall använda vet jag inte så det hoppas även jag att nån annan vet och vill tala om för man vet ju inte vad man behöver göra i framtiden ;)

/ Mecki

Fick svar av Eurotrans, Fast det är sent... 7600 inkl. moms med frakt från Luleå till Helsingborg.

Ska jag själv köra t.o.r Luleå med Jeep 4,7l V8. Kostar ca 10.000 bara i soppa :cry:

Då håller vi tummarna :-)

På 40-serien är det placerat på ramen framför höger framhjul.

Kolla även så att det stämmer med chassieskylten på torpedväggen ovanför fläkten i motorrummet på passagerarsidan.

/Mecki

Edited by Mecki