Gå till innehåll

Automatiskt halvljus

Rekommendera Poster

Hej alla!

Nu är det så att på min Land Cruiser -98, och den har automatiskt halvljus.

Jag vill, hur dumt det än låter, koppla bort detta. Jag vill alltså på ett enkelt sätt klippa alla lampor via en extra knapp. Denna kan jag gärna koppla så att den går via relä eller liknande, spelar mig ingen roll.

Är det någon som vet vilken kabel jag skall klippa eller om det finns något bättre sätt att lösa detta på?

Stort tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LC90 är inte min avdelning, men automatiskt halvljus är en svensk feature. Den är kopplad över tändningen. Så det är sladden från tändningen till halvljusrelä som du skall "klippa". Normalt finns ett extra relä för automatiskt halvljus. Vilken sladd det är vet jag dock inte. Får du inget svar här - så ring Toyota.

Länk till kommentar

Jag har nu lokaliserat DRL boxen under ratten. Har googlat och hittat att jag bara kall behöva koppla ur stift två för att koppla bort mitt automatiska halvljus. Detta fungerar så klart inte, testat att jorda kabeln också, det resulterar i att en summer ljuder ist.

Någon som har några idéer ?

Länk till kommentar

Kanske, jag försöker tyda schemat och tror att jag kan döda hela boxen i värsta fall, skall testa i morgon kväll och se hur den reagerar när den inte får någon power.

Återkommer i ärendet!

Om det är någon annan som testat så får man gärna skriva hur man gjorde.

Länk till kommentar

Jag har ingen 90a och jag har inte provat. Men tittar man på diagrammet är det nog inte så bra "döda hela boxen". Då dör nog ljuset också eftersom ljusregalget är kopplat dit också.

Jag skulle nog provat att ta först ta 10A säkringen "Gauage". Jag skulle tro att det automatiska halvljuset slutar att fungera, men att du fortfarande kan tända det manuellt. Problemet är kanske att andra saker så som instrument och vindrutetorkare också slutar att fungera (vilket tyvärr inte framgår av diagrammet). Men löser det ditt halvljus automatikproblem så tror jag att du kan prova att klippa A-L som är kopplad till pinne 1 märkt IG vid reläboxen.

Länk till kommentar