Jump to content

Hasplåtar

soll

Recommended Posts

Jag har kollat lite på hasplåtar men dragit mig för att beställa då de är så dyra. Hur pass hållbara är de som sitter på original? Är det väl investerade pengar att skaffa eftermarknadsdelar i aluminium som täcker mer?

Jag har ingen ambition att ägna mig åt rock crawling utan mer har mer overlanding-karaktär på mitt resande med bil.

Hej Soll,

Utan att vara hasplåts-expert så skulle jag säga att de du har original räcker till 99% av overlandingen.

Jag har skaffat lite mer bastanta och heltäckande i aluminium (8mm) eftersom jag tycker om att ha både hängslen och livrem.

I Albanien kändes de grymt sköna att ha eftersom det var steniga vägar med sjukt djupa hjulspår på sina ställen, vilket gjorde att när man halkade fel (vilket man gjorde då och då), så kändes det bra att ha lite skydd där under.

Men Martin (Mareenen här på forumet) som oxå var där körde helt utan skydd av olika anledningar, och han kom ju hem han med ;)

Men som en klok man här på forumet brukar skriva, är du ute på expedition och kommer till en stor sten brukar det vara enklare att köra runt den än över den :) Dvs, man anpassar vägvalet efter utrustningen.

• 3 weeks later...

Jag skulle kunna flika in att främre motorskyddet på en Land Cruiser 90 är relativt klent. Min bils förra ägare hade lyckats köra in i något som bockat det i framkant och därmed även böjt kylaren i nedankant. Det var ganska tunn plåt där och inte mycket mer är lite skydd mot stenskott.

Jag har nu Asfir underkörningsskydd och det har en extra tvärbalk precis vid kylaren som skyddar den väl i nedankant. Det känns bra tycker jag.

Men, visst, annars är det väl som Oskar skriver, det är bättre att runda. Men, högt gräs i en mittsträng kan dölja det mesta tills det är försent.