Jump to content

Chuck the Truck

seww

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har varit medlem här ett tag, upptäckte idag att jag fortfarande hade användarnamn kvar, dock inte aktiv på nåt år.

Har kört Jeep sen 3-4 år tillbaka, hade 2 st Jeep Cherokee XJ (1990 och 1997) tills för en vecka sen när jag lyckades sälja min 1990. Den hade lite småbekymmer så det var mest skönt att slippa den.

1997:an har jag kvar, den är för fin och för få mil för att sälja :)

Men, för 2 veckor sen lyckades jag vinna en 2010 Hilux 3.0 D-4D på kvd.se!

Lite otippat, alla budade ex moms, men jag missade den texten så jag trodde jag gjorde världens deal! :)

Så bilen blev 25% dyrare än jag räknat med....

Nåväl, det är ingen skitbil så jag o sambon åkte ner till Göteborg och hämtade den.

150 mil senare, så är vi hemma i Gällivare med en fin pick-up!

Toyota Hilux 3,0 D-4D

Automat

Vit

8700 mil

Det som jag måste fixa:

Vinterhjul, dubbat. Förslag?

Motor/kupé-värmare + dieselvärmare. Förslag? (nån som vet ungefärlig kostnad?)

9000-mils service ska beställas på måndag.

En rejäl tvättning o städning när värmen kommer, vaxning osv.

Tips på annat man bör göra?

post-1064-0-78767300-1398422076_thumb.jpg

post-1064-0-30710400-1398422084_thumb.jpg

Lite otippat, alla budade ex moms, men jag missade den texten så jag trodde jag gjorde världens deal! :)

Ha ha ha :D

Klockrent! Det gäller att läsa det finstilta ;)

Skönt att du är nöjd med bilen iaf, annars hade det mest varit tråkigt ...

Kan inte bilen alls så tyvärr inga "bra att ha tips", men en sak man alltid bör göra är väl att byta alla vätskor i bilen så man är 100% säker på att allt är som det skall från början.

Jag kollade på att installera motor/kupévärmare till vår BMW i vintras och det skulle ligga på 25k+ i pris, det är iof bensinare så det kanske är dyrare än för diesel, där mycket är klart om jag förstått saken rätt.

Vinterhjul så är väl det bara köpa något välkänt märke så funkar det, Nokian Hakka e ju grymma till PB, vet icke hur de står sig på större dimensioner.

Men sånt behöver ni väl inte börja tänka på förrän i Juli där uppe va ;)

Grattis till en fin bil!

Hej och välkommen tillbaka :)

Ja, det är ju bra att läsa det finstilta, men det ser ut att vara en fin bil du hittat.

Håller med MrWib, det är idé att byta alla oljor i växellådor, axlar, motor, bromsvätska osv.

Ha ha ha :D

Klockrent! Det gäller att läsa det finstilta ;)

Skönt att du är nöjd med bilen iaf, annars hade det mest varit tråkigt ...

Kan inte bilen alls så tyvärr inga "bra att ha tips", men en sak man alltid bör göra är väl att byta alla vätskor i bilen så man är 100% säker på att allt är som det skall från början.

Jag kollade på att installera motor/kupévärmare till vår BMW i vintras och det skulle ligga på 25k+ i pris, det är iof bensinare så det kanske är dyrare än för diesel, där mycket är klart om jag förstått saken rätt.

Vinterhjul så är väl det bara köpa något välkänt märke så funkar det, Nokian Hakka e ju grymma till PB, vet icke hur de står sig på större dimensioner.

Men sånt behöver ni väl inte börja tänka på förrän i Juli där uppe va ;)

Grattis till en fin bil!

Jao man borde ha varit mer på hugget, men det står ju inte ens finstilt, då hade man haft det att skylla på i alla fall :)

Lagomt roligt på jobbet när man jobbar med ekonomi och missar momsen...

Ska lämna in den på service så snart det går, så då lär alla vätskor o packningar bytas.

Får se hur jag gör med värmaren, lär behövas här i alla fall.

Som sagt, vinterhjulen behöver jag inte på några månader hahaha..

Har idag bokat service till den 12:e.

Både en vanlig 9000-mila och lite extra eftersom 6000-mila servicen saknas i serviceboken.

Då ingick väl byte av alla oljor och vätskor osv. Lär ju kosta mig en del men men... Får se det som en bra investering :)

Helt rätt :)

Väl utförda servicear är en bra investering .

/ Mecki

Nog för att en Toyota ska bara gå och gå :)

Synd att man inte har riktigt tid eller kunskapen så hade man gjort det själv, i alla fall byta oljor osv. Gjorde en del av det på Jeeparna men det tär på tidsschemat när man har jobb och egen firma...

• 2 weeks later...

Lämnat in Chuck the Truck på 6000 & 9000 mil service i morse.

Kör både och eftersom 6000-mils servicen saknades i serviceboken, plus att bränslefilterlampan började lysa för nån vecka sen. Tydligen ska inte bränslefiltret bytas vid 9000 mil, så det var lite lustigt...

Lär väl sätta ännu ett djupt hål i plånboken, men det är nog en bra investering för framtiden.

Så jävla praktiskt med flak så det inte är sant! Att man inte insett detta för längesen!

Kan också nämna att vi tvättade Chuck ordentligt häromveckan, avfettning med högtryckstvätten och sen lite schampo inkl vax gjorde susen. Ser väldigt ren och fräsch ut. Tyvärr så betyder det att jag ser alla små blemmor... Men det är bara stenskott och liknande så vem fan bryr sig :)

Får försöka ta nån ny bild och posta upp här.

Edited by seww

• 3 months later...

Då har jag beställt lite nödvändigheter till Chuck.

En blockvärmare ska in innan vintern.

Extraljus ska också installeras plus ett extra 12-volts uttag till flaket.

Däck plus fälg har jag inte hittat än, men snart. Kanske köper nyare sommarhjul och lösa vinterdäck.

Annars har jag bara kört Chuck, inga större expeditioner eller off-road äventyr. Skulle dra upp polarns Jeep Cherokee från en fastkörning men han lyckades komma lös själv.

Sweet, hittade ett gäng schysta vinterhjul i 16-tum. Alufälgar och dubbdäck som räcker en säsong i alla fall.

Måste posta nån ny bild snart mellan the brothers from different mothers, med tanke på att en är en Jeep och den andre en Toyota.