Gå till innehåll

Trilla ner i Land Cruiser träsket

Rekommendera Poster

Hej!

Ny på forumet och har under en lång tid varit väldigt sugen på en Land cruiser.

Har tidigare haft en Pajero pinin som tog sig fram precis överallt för mina behov (jagar och har skog i Småland). Vi har en familjebil för alla långresor, mina användningsområden är pendling till jobb (3mil ToR), drar mycket släp, jagar mycket på hösten och är ute i skogen en del på vår och sommar och sköter skog/vandrar. Vi har egentligen en Volvovalp om man ska ta sig ut på de riktigt dåliga vägarna, men har även funderat på att sälja den.

En Land Cruiser är troligen overkill, men jag tycker det är så fruktansvärt roligt att åka lätt offroad. ^_^

Tittat på denna, som jag har fått ner priset på. Verkar vara seriöst genomgången rostlagning och nylackad i originalkulör. Orginalmotor utan turbo, är detta något att ha? eller är det 2 timmar körning/4 timmar meck?

http://www.blocket.se/kristianstad/Toyota_Land_Cruiser_Bj_73_Diesel__cab_hartop_53234413.htm?ca=18&w=3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kan inget om modellen i fråga, men får kalla kårar när jag ser "säljes för kunds räkning" i bilannonser från företag.

Ungefär som att det skulle friskskriva dem ansvar från div saker.

Innan du ev bestämmer dig för att köpa bilen från dem, fråga vad det innebär för dig att de säljer den "för kunds räkning", det finns en massa att läsa om företag som försökt undkomma sina skyldigheter på att skriva så.

Du kanske får rätt till slut, men det kan kosta både pengar och tid att komma dit.

Alla! bilsäljare har en 6 månaders garanti på bilen de säljer, oavsett om de vet om det eller inte. Fel som uppstår inom den tiden anses ha funnits på bilen från början.

Länk till kommentar

Hej och välkommen hit .

Håller med MrWib , känns alltid knepigt med den formuleringen <_<

Men en BJ73:a kan aldrig bli fel , den halvlånga hjulbasen är en bra kombinatiton för både väg och offroadkörning .

Drivlinan med 3B-motorn är väl i det närmaste outslitlig bara man sköter oljebyterna som man skall , var 1000:e mil om man kör offroad eller korta sträckor och att man inte låter den koka eller bli överhettad för då går toppen ganska så lätt.

Transmisionen är det heller inga problem med den är dimensionerad så det räcker och blir över .

Dom problem som brukar vara är att dom rostar ganska duktigt särskillt dörrarnas ovan och underkant , trösklar och skärmar men har dom gjort ett seriöst rostarbete bör det dröja innan rosten kommer tillbaka .

Det som brukar komma vid dessa miltal och ålder är att man behöver byta packningar och lager i framaxeln på dom bilar jag haft har det varit läge att göra det vid 25000 mil med en materialkostnad på 8000-10000 :- + arbete så är inte det gjort är det nog dax att göra det nu.

Det kan även vara läge att byta bladfjädrarna , om man tittar på bilderna så ser man att dom bakre shacklarna pekar ganska mycket bakåt i nerkant vilket tyder på att antingen är den nerlastad eller så börjar fjädrarna bli slappa .

Det glädjer mig att se att dom korrigerat miltalet rätt nu för när bilen kom ut till försäljning så uppgav dom att den gått 15000 mil och när man kollade på Carfax kunde man följa miltalen upp till 25000 mil men vid den sista besiktningen så stod det 15000 , det kan ha varit en miss av besiktningsmannen eller inte , huvudsaken är att dom rättat till det nu .

Så till din fråga : Nej du skall inte behöva meka 4 timmar efter en 2-timmars körning (Det är ju en Land Cruiser ;) ) däremot bör du räkna med att behöva lägga 2-3 timmar på att tvätta den ordentligt över och under så fort du haft lite kul offroad :D

Och har du lyckats att få ner priset en del är det enligt mig inget att tveka på för det kommer att bli det bästa och fräckaste jaktbilen väster om Uralbergen B)

Lycka till !

/Mecki

Redigerad av Mecki
Länk till kommentar

Hej och välkommen hit!

Har du varit och tittat på bilen? Jag var förbi och kikade på den häromdagen och tyckte det såg ut som mycket "bilhandlar-lagad" rost. Visst, den var blank och fin, men lagningarna var enligt min mening sådär.

Sen handlar det såklart om pris och förväntning också.

/Henrik

Länk till kommentar

Man behöver knappast va raketforskare för att se att det är han själv som säljer den, han heter kawan der**** och företaget kd bil. Jag tror han köpt den billigt och snabbt lagat upp den. den har nog varit till salu ca 6mån. han hade en innan som han köpt för 35 och sålde för 80 så om du bjuder han 40-50 är väl lagom

Länk till kommentar

Wow! Vilken respons!

Nej! Jag har inte varit och tittat på bilen ännu, jag bor i Kalmar så jag har några mil och hade hoppats få ihop en lista med fler intressanta bilar man kunde tittat på när man ändå tog en turné söder ut. det som lockar med en så pass gammal bil är att den har ett otroligt rykte både när det gäller kvalité, väghantering och offroadhantering. Offroad är inget som jag hållit på med innan som sagt, men det lockar otroligt mycket.

Jag känner väl inte någon direkt rädsla över att serva och underhålla bilen, jag har ju trots allt hittat ett forum som verkar ha alla svaren när det kommer till kunskap man inte äger själv. Det är främst rosten jag är rädd för, precis som ni bekräftat är ett problem.

Hur är det med de sulorna som sitter på? behöver man se upp med amatörmässiga höjningar, moddar etc som gjorts på bilen?

Mina förväntningar är trots allt att ha en bil som tar sig fram och som är driftsäker. Min pajero pinin som var en -04:a var vid detta laget knappt så man fick den igenom besiktning. Elen strular, hjullagerna går, fjädringen ger upp, etc... Känns lite som man köpte en Land rover!? Jag är absolut inte rädd för att meka men vill inte behöva göra det konstant, ska man dessutom behöva gå igenom hjullager, upphängning, etc så ska nog priset ner till närmare 40K om det ska vara intressant.

Hur är det att få tag på reservdelar? dyrt, billigt, måste man importera mycket?

Tack på förhand!

Länk till kommentar

Hej och välkommen hit!

Har du varit och tittat på bilen? Jag var förbi och kikade på den häromdagen och tyckte det såg ut som mycket "bilhandlar-lagad" rost. Visst, den var blank och fin, men lagningarna var enligt min mening sådär.

Sen handlar det såklart om pris och förväntning också.

/Henrik

Hur då ?

Syns svets skarvar ? Är det en massa spackel som är ojämt ? Eller vad är det som gör att det ser dåligt ut ?

Kollade du något under bilen ? Hur såg ramen ut ? Är det några oljeläckage på motor och låda ? Har fjädringen börjas att sätta sig ?

Jag har 2st klubbkompisar som kör med var sin BJ73:a , dom får bekänna färg både on och offroad den ena fungerar även som pendlarbil till o från jobbet några mil om dagen .

Båda bilarna är axelvända (axlarna under bladfjädrarna ) den ena på orginalfjädrar och den andre på OME 2 tums höjningsfjädrar . Båda rullar stundtals på 35 tumsdäck utan problem.

Skulle tro att den här bilen rullar på orginalfjädrarna ännu men har dom gjort en klantig höjning har du säkert inga problem med att upptäcka det.

Hur avanserad offroad har du tänkt köra ?

Själv skulle jag satsat på en 2 tums fjäderhöjning från OME om jag hade köpt den bilen , då får du nya fjäderpaket och stötdämpare och till däckstorlek hade jag valt 33 tums . Då får du en bil som fungerar bra på vägen och som klara lite lättare offroadkörning . En sådan höjningsats med fjädrar o stötdämpare ligger på ca 15-20 tusen när du har det hemma.

Skall du köra mer avanserad offroad kräver det lite större ingrepp i bilen och då är den kortare 70-serien mer lämpad.

Om reservdelar till Land Cruisers är dyra ? Ja, det beror ju lite på hur man ser det . Ja, dom kostar mer än till både Jeep o Land Rover men dom håller ju betydligt längre så dom behöver ju inte bytas lika ofta och det krävs inte så mycket ombyggnad på en Land Cruiser för att den skall bli kompetent i terrängen som det krävs tex på en Jeep .

På dom äldre Toyotorna kan man gå upp till 35 tums däck utan att behöva ändra utväxlingen.

Ja , det är billigare och bättre många gånger att ta delarna utomlands , jag har tagit mina lager o packningssatser från USA och Holland till 1/4 del av priset som Toyota Sverige vill ha . Höjningssatsen tar du nog bäst från nått Europeiskt land med tanke på fraktkostnaden.

Vad skall man ge för den då? Svårt att säga jag har inte sett nån så här "fin" BJ73:a till salu tidigare , det kan inte finnas många i det skicket kvar så det är nog upp till den egna plånboken att bestämma det men räkna med att du får säkert lägga ut ytterligare runt 40 tusen på den om om den skall funka som Offroadbil .

Men då har du å andra sidan en bil som du är ganska ensam om och som kommer att fungera och skänka dig glädje i många år framöver .

Det var mina "50 öre" i debatten hoppas att du blev nått klokare på detta , tyvärr har jag ingen erfarenhet om att regga tillbaka något till personbil igen.

/Mecki

Redigerad av Mecki
Länk till kommentar

Hej Mikael!

Tack för ett fantastiskt svar!

Jag har inte planerat någon avancerad offroad, 90% av fallen så är det på vägar där man tar sig fram med lite tricksande med en xc70 eller min gamla pinin. Sen är det klart något som jag gärna skulle vilja utforska mer...

Jag är verkligen supersugen på denna bilen, så jag får helt enkelt åka ner och titta på den och göra en ordentlig inspektion. Får se vad KD kan släppa den för.

Länk till kommentar

Hej igen.

Den typ av körning som du nu beskriver kommer den här bilen att klara av utan problem och det utan att du behöver göra några modifieringar i daxläget också.

Det bästa är ju som du skriver , att åka och bilda sig en egen uppfattning om skick osv.

Lycka till !

/Mecki

Länk till kommentar

Satsa på ett turbokitt så får Du även duktig fart på motorn. Jag hade ett "ARB-turbokitt" på min BJ75 med 3B-motor och körde med 35" utan problem. Köpte sedan ett turbokitt från Turboglide i Aus, men det kom aldrig på min BJ42 innan den såldes, så sålde kittet till Mecki som har det på sin BJ42 nu. Tror han kan intyga att det blir en helt annan bil.

Pruta och köp, och ta det sedan som det kommer. Här på forumet finns massa kunnigt folk och tips på bra och prisvärda reservdelar och tillbehör.

Lycka till!

Länk till kommentar

Jag har tänkt lite på det där kring turbokiten redan innan. Jag har mekat mycket med motorcyklar (och byggt ett par stycken) i mina dagar men när det kommer till bilar så har jag väl främst servat.. ^_^ Jag är inte rädd för att fråga om det är något jag inte kan och klarar jag det inte själv så får man bjuda hem lite kompisar på lite öl och en film så brukar det ordna sig. :D Charmen är trots allt att ha en bil som man kan meka med själv jämfört med min xc70 som ringer och bokar tid till service själv, berättar när jag börjar bli trött och att en mack kommer framme till höger om 3 km som jag borde köra in och tanka vid.

finns det någon ekonomisk vinst i att turbokonvertera eller är det bara en rolig feature?

OM jag nu inte ska modifiera, vad bör jag koncentrera mig på servicemässigt direkt. KD verkar inte ha några kvitton på vad som är gjort alls.

Länk till kommentar

Hur då ?

Syns svets skarvar ? Är det en massa spackel som är ojämt ? Eller vad är det som gör att det ser dåligt ut ?

Kollade du något under bilen ? Hur såg ramen ut ? Är det några oljeläckage på motor och låda ? Har fjädringen börjas att sätta sig ?

Ojämnt, syns var det är skarvat osv. Bakdörrarna ser det ut som rosten bara är överlackad. För dom pengarna de begär borde den se bättre ut även på nära håll kan jag tycka. Men, som bil för en del mindre pengar så är det ju en helt annan sak.

Tittade inte alls under bilen. Hade bara vägarna förbi och tyckte det kunde vara skoj att stanna till och titta på den.

Instämmer med de andra att det är en lagom storlek, delar går att få tag på. Att beställa från utlandet är inga svårigheter idag.

Du kan vara helt säker på att den inte kommer ringa och boka någon service åt dig :D

Länk till kommentar

Du kan vara helt säker på att den inte kommer ringa och boka någon service åt dig :D

Haha! Näe, det hoppas jag verkligen inte! :D

Bakdörrarna verkade till och med så illa?? det låter förstås inte alls roligt... Det är 20 mil ner till Kristianstad från Kalmar, bara att åka och titta innan man blir galen av att sitta är och fantisera.

Länk till kommentar

Tror du måste kolla upp noga ang omregistrering till personbil. Tror det kan vara lurigt, särskilt om den inte tidigare varit personbil och det finns papper på det.

Finns ju dom som sätter in baksäte utan att ändra registrering också ;)

Länk till kommentar

Jo, jag vet... Skulle egentligen behöva köpa en carfax rapport eller ringa bilbesiktning innan och kolla hur det ligger till med just denna bilen. För vad jag förstått av dagens forskning så måste bilen ha varit PB-reggad innan, annars krävs det en mängd intyg och skit ifrån Toyota som är utfärdat på bilens chassie-nr... Det ska visst vara både tidskrävande, dyrt och extremt enerverande..

Visst, att köra med LB-regg och ha barnen där bak då och då kanske inte är någon fara. Försäkrade är dom i vilket fall via trafikförsäkringen, men det är inte riktigt "koscher" när farsan är Länstrafik-polischef i Kalmar. Helst skulle jag vilja se ett lagligt ekipage ^_^ Bästefar påstår dock att om den är reggad som LB ifrån början så är det inga problem då den visst ska appliceras mot gamla regler då man undantagsvis fick ha fler än en passagerare. Men det ska bekräftas imorgon då det var flera ändringar angående allt detta för något år sedan.

Vet någon hur det är med olika däckdimensioner? Vad är lagligt? är det "friare" med LB-regg?

Skattemässigt kvittar det ju om ett år i vilket fall, så det är inte riktigt relevant i det perspektivet.

Länk till kommentar

jag såg att Du tittat på den blanka röda Toyotan i Kristianstad. Jag har tittat på den annonsen också, men så tänkte jag att jag skulle vidga mina vyer

så jag pratade med Toyota där jag bor o då fick jag hjälp av en väldigt hygglig försäljare och han kunde gå in på deras interna register o få upplysning

om bilen. Där frakom det att den är importerad, vilket inte behöver vara något fel men han kunde också se vad som åtgärdats o det fanns en rubrik

som jag tror var service o den hade tagit 20 min. Han var väldigt tveksam o avrådde mig för att köpa den bilen och det var inte så att han försökte sälja något

annat fordon.

Länk till kommentar

Okey.

Ja, några 80K får han inte för bilen men han har redan via telefon prutat ner den lite själv. Jag ska åka ner ditt och ta en titt, provköra och se vad jag kan få ner den till. Försäkring var ju löjligt billigt i alla fall, fick offert ifrån LF på helförsäkring med 3000 i självrisk på 1275:- helår... ^_^

Så innan jag åker så vill jag bara få bekräftat att jag kan PB-regga.

Länk till kommentar

Med en så pass gammal bil med 16 ägare är det nog i princip omöjligt att helgardera sig. Vad jag kan se har den gått i Sverige sedan 1985. Givet att den inte gått i Norrlands inland hela tiden är den nog garanterat rejält rostlagad någon gång. Ren spekulation från min sida så klart.

Om jag var du skulle jag göra ett utdrag på de tre senaste ägarna. Ring dem och fråga vilket skick bilen var i när de ägde den. Jag har gjort det förr och de flesta är förvånsvärt ärliga och tillmötesgående. Även gamla besiktningprotokoll kan ge vägledning.

Länk till kommentar

Vad jag förstått när jag träffat på ägaren (på Carspect), som är kompis med Karwan på KD-bil, är att han kan mycket om LC då hans pappa var mekaniker/handlade med dessa i hemlandet.

Det undgår ju ingen med normal syn att bilarna är uppfixade, de flesta omlackade. Jag håller med Klydd, en hel del är gjort med tveksam kvalite.

Självklart är bilen köpt billigt, uppfixad till rimliga pengar, och sedan till salu för att tjäna en hacka.

Jag är skeptisk, MEN, vid noggrann genomgång och hård prutning kan den/de vara köpbara.

Länk till kommentar

Trevligt med ett svar från någon som bor i Kristianstad!

Vad hade du ansett som ett bra eller rimligt pris för denna bilen? Jag har tänkt köra ner på fredag, så jag lär snart märka om Karwan accepterar mitt bud eller inte. Men det kan vara bra att ha mer kött på benen ifrån er som faktiskt förstår LC:ns höga andrahandspris... Eller 16 i detta fallet ;)

Länk till kommentar

Jag vet faktiskt inte. Men en med rostiga trösklar, obesiktigad, höjd, större hjul, winch och hardtop gick att få för 20' för något halvår sedan i Göteborgstrakten. 30-40' är nog inte omöjligt att hitta dem för.

Länk till kommentar

Fortsätter du en bit längre söder ut så hittar du den här http://www.guloggrat...andcruiser-bj73

Den Danska kronan står i ca 1,25 . och det kostar bara några tusenlappar att ta in den i Sverige.

Den är nog i liknande skick på ram o kaross fast här får du med , höjning, turbo winchkofångare , snorkel mm mm.

/ Mecki

Redigerad av Mecki
Länk till kommentar

Jag brukar bli tveksam över att jag trots allt inte kommer utnyttja den tillräckligt mycket i skogen som det är. Det känns som att den vore en perfekt bil om jag bara skulle ha den offroad men nu är så inte fallet...

Men annars såg den inte fel ut. :)

Inga andra alternativa tips, behöver inte vara en BJ73 nödvändigtvis. Vågar man åka till Tyskland eller har jag missat något annat i Sverige?

Länk till kommentar

Jahopp.. Idag var jag och titta på LC:n i Kristianstad.

Mycket riktigt som Henrik sagt så var det genomgående mycket slarv i rostarbetet, 33" däcken hade inte många milimeter mönster kvar, verkade tät mellan drivlina och tranmision men hade en pöl av olja samt några droppar som hängde vid anslutningen till fördelningslådan.

Bakre stötdämparna var i väldigt dåligt skick, en av dem hade ett hål rakt igenom den så frågan är hur den ens gått igenom besiktning?

65000 verkar vara sista priset för tillfället, jag bad honom återkomma när priset sjunkt bra mycket lägre än så..

LC:n som länkades i Danmark. Hur svårt skulle det vara att regga in en sådan eller liknande i Sverige? Skulle det gå så som den står tro?

Länk till kommentar