Gå till innehåll

bromsburk

skrutten

Rekommendera Poster

hej nu är tjatiga Skrutten igång igen,så fort jag fixat nåt pajar nåt annat :evil: inga bromsar fram! kollade om det blev undertryck vid generatorn ,jäpp det var bra sug där,det visade sig att bromsburken under förarsidan läcker! vad har den för funktion ? kan man inte koppla förbi den! kan den vara orsaken att bromsarna fram ej tar ? (det är nya belägg runt om)systemet är avluftat bra tryck bak ej fram! börjar bli gråhårig nu! vore hemskt tacksam för svar :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare Skrutten !

Som jag har fattat det så skall "burken" vara som en extra reservoar för vacum till bromsservon i fall motorn skulle lägga av :rolleyes: i tex en nerförsbacke eller om motorn lägger av :rolleyes: :rolleyes: om du står i ett mot eller medlut i terrängen och behöver hålla på bromsen en stund .

För den som kört offroad med Toyotas axlar med trumbroms/parkeringsbroms på bakaxeln vet att hanbromsen inte tar något vidare efter några besök i ett vatten/lerhål och då är det gott med lite extra bromsservokraft :)

Så för att kolla så det inte är något annat fel , koppla förbi "burken" tillfälligt för att se om det hjälper . Hjälper det så är det bara att laga "burken" och koppla tillbaka det.

Skulle det inte hjälpa kanske det är huvudbromscylindern som spökar , på pickupen jag hade fick jag byta packningarna i H-cylindern då packningen på den ena kretsen gått hål på , vilket resulterade i att bromssystemet bara gick på en krets med sämre bromsverkan och en bromspedal som tog långt ner som resultat .

Andra förslag ??

Lycka till !

Mecki

Länk till kommentar

tack Mecki det verkar vara h-cylindern eftersom jag har trummor runt om ,och man måste nästan hoppa på pedalen(vad trött jag blir) går det att packa om h-cylinden? om var kan jag handla p-sats? hörde att Toyota kan bli dyrt på r-delar

Länk till kommentar

Tar bromspedalen långt ner när du trampar sakta och högre upp om du trampar till fort är det troligtvis en packning i H-cylindern = bromskrets som är dålig .

Toyota Sverige hade ingen pckningsats till min , jag hade iofs skivor fram så det var en annan H-cyl men jag fick tag i en sats hos http://www.sor.com/cat014.sor

Det konstiga är att det bara är frambromsarna som tar dåligt , funkar bromscylindrarna på framhjulen som dom skall = löper lätt o fint ?

Annars kanske det bara är så att det är dåligt vacum till bromsservot tillsammans med en lastavkänningsventil som fastnat i "nerlastat" läge = mer bromskraft på bakhjulen , som gör att bakbromsarna tar bättre än fram samt att du behöver trycka hårdare på bromspedalen .

Om bromspedalen funkar som den skall ( bortsätt från att du behöver trycka hårt på den) och hjulcylindrarna är OK så kopplar du förbi den läckande "burken" för att se om du inte behöver trycka så hårt sedan lear du upp lastavkänningsventilen som sitter på insidan av ramen strax framför bakaxeln , har du ingen mekhandbok hör du av dig så fixar jag en intruktion hur du justerar in den.

Det blir många saker att felsöka på men det finns som sagt "Många finesser på ett järnspett" så det är bara att börja i ena änden och utesluta en sak i taget .

Hör gärna av dig under tiden hur det går .

Lycka till !

Mecki

Redigerad av Mecki
Länk till kommentar

vi är nog inne på samma ide om lastavkännaren,för det är tryck i huvudcylindern märkte det när jag luftade systemet,jo jag luftade ända till h-cylindern

så innan jag sätter dit flaket igen vore det ju bra om justerar den .vore tacksam för en instruktion hur man gör,har känt på den den verkar lite stum

Länk till kommentar

Orsaken till att bromsarna tar så mycket bättre där bak är säker för att lastavkänningsventilen kärvat fast och nu har du tagit av flaket och lättat på vikten men lastventilen tror att den har större vikt på bakaxeln och ger därmed mer bromkraft till bakhjulen .

Anledningen till att du nu måste trycka hårdare på bromspedalen är nog att vacumburken läcker .

Här är några bilder på hur man ställer in det hela .

post-917-0-08707300-1397902229_thumb.jpg

post-917-0-28193100-1397902248_thumb.jpg

post-917-0-66662100-1397902264_thumb.jpg

post-917-0-38518000-1397902282_thumb.jpg

post-917-0-27542100-1397902296_thumb.jpg

post-917-0-53374700-1397902313_thumb.jpg

Länk till kommentar

Tack Mecki ! Nu vet jag lite mer :-) enormt bra forum det här ! Står man och sliter sitt hår i förtvivlan så ställer man en fråga på forumet,

Så är det alltid något garagetroll som vaknar till liv och hjäper till! Toppen hoppas att jag kan bidra någon gång :-)

Länk till kommentar

Inga problem Skrutten hoppas att det kan vara till hjälp.

Det gäller att vi 40-serieägare hjälper varandra så att våra kära fordon kan rulla både på och av vägen i många mil till.

Hör gärna av dig hur det går.

/Mecki

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

mja :blush: jag petade på ett bromsrör,ja du vet,så nu har jag passat på att att byta samtliga bak innan flaket kommer på väntar bara på en ny bromslang

så till helgen är det dags :-P att testa . själva lastavkännaren löper lätt så jag har inte tagit isär den än. återkommer med resultatet .ha en trevlig valborg :-P

Länk till kommentar

hej mecki

här kommer det senaste: det går inte att lufta systemet ! det kommer luftbubblor hela tiden dom tar aldrig slut :twisted: !!

så jag misstänker starkt H-cylindern :mad: jag såg att på skruvat.se

så hade dom en h-cylinder :geek: den har röranslutningarna på sidan

jag har min på ovansidan,spelar det någon roll? det är väl bara att bocka rören lite?

Mvh Skrutten

Länk till kommentar

• 1 month later...

hej på er ni undrar väl hur det gått? väntar på delar från det stora landet i väster :-( min granne skulle åka över och erbjöd sig att ta hem delarna men...

överlät det i sin tur och på den vägen är det! skulle nog beställt direkt! Daniel jag ringde dig du skulle ringa tbx du var på crossbanan då

Länk till kommentar

• 1 month later...

Hej igen! Nu har jag satt dit ny huvudcylinder ,men vad hjälpte det! Upptäckte att dom bakre bromscylindrana på frambromsarna inte rör sig , dom främre är ok!var får man tag i dom ? någon som har på hyllan? Tips välkommet. skrutten

Länk till kommentar

• 1 month later...

hej en liten uppdatering kommer här! idag äntligen funkar bromsarna :-P har bytt h-cylinder två hjulcylindrar 80%av bromsrör plus slangar nya backar trummorna var nya redan,phu!! ändå tog dom inte !!det visade sig att jag var tvungen att backa upp dom så hårt så att det inte gick att dra runt dom för hand,sen ut och bromsa in dom,nu tar dom i alla fall,fick tag i en liten kompressor tank som kommer att bli nya bromssburken en 3 liters tank borde räcka ??

nu är det elens tur dom förra har klippt och skarvat med nya färger! terapi vad det ja

Länk till kommentar

Gött med lite framgång.

Dom hade klippt och skarvat i 42:ans bakre elsystem, började att rätta till det men insåg ganska så snart att det blev bättre och snabbare att ta bort allt och dra helt nytt , det är ju trots allt inte så många kablar

Länk till kommentar