Gå till innehåll

tryckluftsuttag

Bisse

Rekommendera Poster

Någon som vet var man kan få tag på ett panelmonterat uttag för tryckluft. Tänkte fälla in det i kofångaren och vill inte att det bygger för mycket utåt. Skulle oxå vilja att uttaget har skydd mot smuts, vatten etc.

Har letat men inte hittat något bra.

Mvh Bisse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snygg installation Mats!

Hur har luftkopplingarna klarat sig mot väder och vind med de "mössorna"? Var har du köpt dem?

Ser att du tar luft till kompressorerna från luftburken. Hur har det fungerat? När motorn är igång är där undertryck vilket borde göra att kompressorn jobbar i motvind. Men å andra sidan så är luften filtrerad och ren.

Länk till kommentar

Det ser seriöst ut. Jag såg ju din oba-installation i Skövde sist.

Jag gillar skydden till uttagen, var hittar man dem?

Som jag skrev så vill jag helst fälla in dem i stålkofångaren, på så vis så slipper jag öppna luckor/huv eller annat för att komma åt dem. Dock vill man ha dem skyddade.

Verkar svårt att hitta infälld modell bara.

/Bisse

Länk till kommentar

Finns att köpa i rostfritt hos butiker/åf som håller på med pneumatisk och hydraulik. Vi har massa uttag över allt på vår båt (för att koppla verktyg till). Finns att köpa som både rostfritt och aluminium. Vi har dem i syrafast rostfritt (även fjäder och kulan måste vara i rostfritt). Undvik att köpa ARB's kompressorer (skräp). Min förra 120:a hade jag en riktigt bra MaxAir kompressor. Martin Karlsson på forumet köpte min 120a, han kan säkert ta bilder på enheten.

Länk till kommentar

Hej

Är nöjd med kompressorn, bra drag i den.

Går skapligt fort att fylla däcken.

ExtremeaireMagnum-01.jpg

Specs:

-1.5 HP Motor

-95 amps @ 12.5 Volts DC

-Continuous Duty @ 150 psi

-6 CFM @ 0 psi

-2.6 CFM @ 100 psi

-Weight: 20 lbs.

-Dimensions: 16" long x 6" wide x 9.5" tall

http://www.extremeoutback.com/product/14/ExtremeAire+Magnum.html

http://www.roverworld.com/extreme_aire_english.htm

Länk till kommentar

Imponerande specifikationer på den kompressorn!

Åter till frågan: var hitta infällda luftuttag?

/Bisse

Läs mitt svar ovan. Finns i de flesta butiker som säljer hydro- och lufftrycksartiklar....

Det är bara att söka närmaste butik på Eniro. Inga konstigheter.

Redigerad av Peder
Länk till kommentar

Kanske är det jag som inte hittar, men nu har jag googlat, tittat på hemsidor och ringt en massa återförsäljare och grossister utan resultat. Att hitta "infällda/panelmonterade" luft-uttag verkar vara en omöjlighet. Har någon (Peder) ett tips så tar jag gärna mot en länk, ett namn eller ett telefonnummer.

En annan sak som är lika svår att hitta är flatrullad tryckluftsslans i dimensionen 1/2".

Mvh Bisse

Länk till kommentar

Om du skall ha ett infällt uttag måste det i alla fall vara en hona. Detta medför att den alltid kommer sticka ut ca 2 cm för att du skall kunna komma åt låsringen. Använder du en hana i stället, kommer den att sticka ut lika mycket. Uttagen finns i utförande med två låsmuttrar så att du kan montera i en panel, eller annan plan yta. Något annat system finns inte. En av de större leverantörens är Hydroscand http://www.hydroscand.se (du kan använda luft- eller hydraulkopplingar funkar lika bra med bägge).

En annan är http://www.fyhrs.se och en tredje är http://www.luna.se

Länk till kommentar

Tack för infon Peder!

Det var det jag befarade. Tänkte att det kanske fanns någon annan lösning än den tradionella (tillbakadragande av låsringen) för att koppla loss. Man skulle kanske kunna tänka sig, teoretiskt, att det fanns någon modell där man vrider han-kopplinen vid losskoppling men det är nog bara önsketänkande.

Blir väl till att bygga något typ av skydd mot mekanisk åverkan och smuts mm.

Jag får fnula vidare.

Tack grabbar!

Länk till kommentar

Jag förstår. Kan finnas med bajonettkoppling. Jag skulle kolla på hydraulik-fronten. Finns nog fler varianter på dessa. Du kan bygga ett litet uttag (en halv låda) som du monterar nippeln i (horisontellt eller vertikalt). Då sticker den inte ut.

Länk till kommentar