Jump to content

Nybilstankar..

mortil

Recommended Posts

Tjena. ny här på forumet men kände att de passade å regga sig då jag länge gått och funderat på en TLC.

har kört Celica GT4 och nu äger jag en väldigt praktisk Caldina GT-T sport men är sugen på att testa på nån större 4wd bil och testa lite offroad körning.

va får man för ungefär 50 000 idag ? kom gärna med tips och ideer... (tanken va väl att testa äga en äldre TLC och sen kanske köpa en lc120 om nått år om ja trivs)

tjejen håller på med hundar och spår också så de hade ju varit fint om man kunde utnyttja allt lixom.

Hej och välkommen hit .

Klart att du skall ha en Land Cruiser , du kör ju Toyota för övrigt ;)

Vad har du tänkt dig lite mer exakt ? Ny eller gammal , färdigbyggd eller bygga själv, terräng eller grusväg .

Utbudet och priserna varierar en hel del med vilken typ av bil man vill ha / behöver för ändamålet.

/ Mecki

En helt ovetenskaplig Modellspec för bilar runt 50 tusen B)

40-serien : Svår att få tag på i Sverige . Priser i Europa från 20 tusen för ett renoveringsobjekt till 60-70 tusen för en i bra bruksskick , Funkar för alla ändamål , terräng , familjebil och expeditionsfordon ;)

60-serien : Det närmaste man kan komma en stridsvagn på hjul , tenderar att rosta särskilt där bak i ramen . renoveringsobjekt för 15-20 tusen för 60-70 tusen får man ett färdigutrustat overlandfordon för både man och hund som rullat ca 35 000 mil och kommer troligen rulla lika många till . Inte så lämpad för vår Svenska skogsterräng pga sin storlek.

70-serien

Modell LJ70 , kort hjulbas , 2,4 liters turbodiesel ,perfekt i terrängen men minus för litet lastutrymme . Prisbild som för 60-serien.

Modell BJ73 . mellanlång hjulbas. 3,4 liters Sugdiesel , funkar också bra i terrängen ett plus för större lastutrymme . Prisbild även denna som 60-serien.

Modell BJ75 . Lång hjulbas , 3,4liters sugdiesel , Även kallad Bushtaxi eller N**erbus , här får du med dig allt och lite till , perfekt overlandfordon men fungerar sämre i skogsterrängen pga sin storlek . Rostar främst i skärmar, trösklar och dörrar . Prisbild mellan 35-60 tusen beroende på skick och utrustning.

80-serien , Om det kommer ut en 80:a för under 50 tusen så hoppa över den om du inte är beredd att lägga en massa tid och pengar på att få den i körbart skick . Men det finns i och för sig dom som har en otrolig tur och gör fynd för några tusenlappar yttrtligare ;)

90-serien.

3-dörrars med kort hjulbas , togs inte in i Sverige utan dom som finns är exporterade , För max 50 tusen blir det modellen med 3 liters motorn , vill du ha D4D motorn får du hosta upp några tusenlappar till . Funkar bra i terrängen pga sin korta hjulbas om man höjer den lite och sätter på lite större däck.

5-dörrars. Här är utbudet betydligt större i prisklassen . Kolla Blocket , välj och vraka :)

Det var mina 5 öre i debatten och här finns massor av folk med stor erfarenhet i ämnet så fråga på ;)

Lycka till

Mecki

Edited by Mecki

Tack för svaren :) jo ha kört toyota 4wd sen typ 6 år tillbaka, om bara deras vanliga 4wd utan lågväxel men dom tar sig fram ruskigt bra jämfört mot andra märken med 4wd..

har ju som sagt en Caldina idag och det är i stort sett en Avensis med Celica GT4 motor och drivlina, så den har 260 hk och konstant 4wd. mycket roligt när folk tror att man inte ska klara av att köra på vissa ställen för dom tror ju de är en "avensis"

har faktist kollat lite på 90 serien 5 dörrars. va finns de för för och nackdelar med dessa ? gör de nått om dom gått långt? hur mycke soppa drar dom om man brukar dom i vardagstrafik ? va ska man tänka på när man köper en ? rostar dom mycke ? är dom högljudda i kupén? bensin eller diesel ?

Tanken är väl att köpa en och se om "stor suv" eller hur man ska kalla de är nått för mig. börjar bli lite lat såhär med åldern men vill fortfarande ha kul. (kunna köra terrängkörning om de faller in) tanken finns väl att ja ska kunna ta med sambon och hunden och åka ut campa eller bara go wild i skogen vid släktstugan :) (finns en riktigt shysst offroad sträcka där som farsan brukade köra med hans dåvarande kingcab)

iaf om de känns bra så kommer jag nog vilja bygga en hel del själv. gillar sånt :) och alltid roligt få lite personlig stämpel på grejerna.

jag har bara kört TLC120 på motorväg och vanlig trafik. den är väldigt trevlig och förvånansvärt mycke "bil" och känns inte alls så mycke "suv" som man kan tro. kändes också mycke stabilare och inte så svajig som många volvo xc90 och bmw x5 or som man kört.

orkar ni svara på dessa frågor är ni guld :P känns som man kommer hänga på de här forumet ett bra tag nu om allt faller väl ut.

Har erfarenhet av några olika LC, 70, 90 o 120. Skulle nog försöka hitta ett bra ex av LC 90, med tanke på driftekonomi välja en diesel. Redan vid ca 1200 mil/år har du kört in merkostnaden för dieselskatten. Manuell eller automat en smaksak. Auiomaten har varit behäftad med ett besvärligt fel med kylningen till lådan men det bör väl vara åtgärdat på de flesta.

90:an är mkt kompetent redan i standard men kan för ganska låga kostnader byggas om o blir då ganska svårslagen för att vara en bekväm o trevlig bil för vardagen.

Försök hitta en 90 med original diffspärr i bakaxeln så har du en bil som jag tror uppfyller dina önskningar.

Har sett 90:or med dryga 40.000 mil på mätaren som varit helt ok. Körde min egen till 25000 utan andra problem än det med kylningen till vxllådan som dock Toyota stod för.

har faktist kollat lite på 90 serien 5 dörrars. va finns de för för och nackdelar med dessa ? gör de nått om dom gått långt? hur mycke soppa drar dom om man brukar dom i vardagstrafik ? va ska man tänka på när man köper en ? rostar dom mycke ? är dom högljudda i kupén? bensin eller diesel ?

orkar ni svara på dessa frågor är ni guld :P känns som man kommer hänga på de här forumet ett bra tag nu om allt faller väl ut.

Kan försöka svara lite iaf.

Körde 90a i något år, bensin med auto, årsmod 2001 tror jag bestämt.

+ Stabil bil

+ Gott om lastutrymme

+ "Billig", beror på vad man jämför med iof, men för vad man får, så får det vara OK pris på dem.

+ Duglig i terräng

+ Ganska personbilslik när det gäller körning, inte så att man kan pressa den i kurvor osv, men den följer med hyfsat när man är ute och vardagskör.

- Gammaldags, det känns som man sätter sig direkt i 80-talet när man sätter sig i dem. Funktioner och sånt finns, men hela inredningen andas 80-tal.

- Törstig, gäller bensin med automat. Sällan under 1.3l/milen, runt 1.5 tror jag var snitt.

- Reglage sitter på de konstigaste ställen, ibland får man leta länge för att hitta rätt knapp/vred/spak.

Totalt sett ett bra köp om man undersöker objektet lite innan köp så man slipper de värsta vraken och sen har lite tur.

Jag renoverade bilen för ganska mycket pengar, men min far som köpte den av mig, har inte gjort nått med den ...

Eller jo, det har läckt in vatten i innertaket via railsfästet på nått sätt, det har han fått åtgärda, annars har den rullat på i ur och skur utan knot.

Jag har haft två 90. En 3-dörrars, en 5-dörrars. En automat, en manuell. Båda med 163hk diesel. I mitt tycke är de en bra kompromiss mellan enkelhet och brukskänsla men ändå hyfsat civiliserade och sköna att köra långt med. Eftersom de börjar bli till åren är det svårt att ge generella tips. Allt beror på hur väl bilen blivit omhändertagen. Ser den fräsch ut, går bra och har en solid historik finns det nog inte så mycket att oroa sig över. Å andra sidan 10-15 år gammal bil med närmare 30 000mil på mätaren som blivit misskött kan vara skrot.

163hk dieseln med automat är i mitt tycke den bästa kombon. Problemet med automatlådekylningen har mig veterligen inte drabbat någon bil med mindre än ca 15000 mil på mätaren. På min bil bytte jag kylaren i förebyggande syfte vilket kostade drygt 3000kr och räknade kallt med att problemet inte skulle uppstå de närmaste 15000 milen.

Min diesel automat drog 1,1 blandad. 0,89 som bäst med övervägande lansdväg i 80-90km/h. Min nya med manuell låda har jag inte mätt ordentligt men jag skulle gissa att den drar lite mer då den varvar mer på landsväg och stadskörningen lätt blir lite ryckig.

tack hörrni :) ska försöka ta och införskaffa mig en i sommar..

lite knepig fråga kanske, men man kan ju inte låta bli kolla alla andras goa LCs här på forumet och man blir rätt sugen på go wild och köra nått riktigt gott offroad look på den fast fortfarande försöka behålla bekvämligheten.

så min fråga är, dom lasträckena som vissa har monterat på taket gör de så bilen drar väldigt mycke mer soppa? jag är väldigt sugen på att skaffa en sån och sen sätta LED ramper på den både framåt och åt sidorna när den dagen kommer.

tjejen verkar inte riktigt lika entusiastisk som mig va gäller åka ut i skogen och sova bak i bilen :P hon gillar mer tält så vi får se hur detta slutar.

dessa Nitro sport dämparna ja sett på nätet. ger de hårdare dämpning eller ? byta ut såna saker på en gammal bil brukar ju göra en hel del.