Jump to content

Magnus HDJ80 -94


Skirebo

Recommended Posts

Hej Alla!

 

Har sedan ett par år en VX -94 automat som jag hittade i en lada där den stått i 4 år, en historia för sig.

 

post-994-0-86670800-1372165287_thumb.jpg

 

Bilen är i gott skick med alla spärrar fungerande och 26000 + mil, hel och superfräsch i chassis och plåt. Har sedan dag 1 haft lite elfel på bilen, det visade sig att en pulsgivare på autolådan inte fick ström som gjorde att ingen hastighets info skickades till diffningen av axlar, hastighetsmätaren, lite annat och framför allt till automatlådan. Bilen har gått i "failsafe mode" nu är allt löst efter mycket studerande av elscheman. Skulle jag förklara detta skulle det bli en lååång tråd, så jag går inte in på detta nu. (har någon liknade problem - att hastighetsmätaren inte fungerar på en automat, så är ni välkomna att höra av er :))

 

Jag har länge önskat en turbo upgrade - ingen toktrimmning men lite mera umpf önskas - så när jag såg en liiiten spricka i turbon på ovan sidan av avgassidan så bestämde jag mig för att renovera och uppgradera turbon (och senare koppla på en typ av vattenkyld IC som BJ42 Daniel har hittat). Jag vet i dagsläget inte exakt vad jag behöver göra mera, men mina begränsade kunskaper säger mig att jag bör dra iväg och få pumpen justerad!? En tempgivare (+ mätare) på avgassidan skall monteras.

 

2014-02-14-21.37.32.jpg

 

Jag har fått bort grenrör och turbo (+ massor annat) och när jag börjar dela upp turbon så ser jag att turbon är sprucken på flera ställen i utblåset - där det sitter en klaff/lock som styrs av vaccum!?

 

2014-02-14-21.42.52.jpg

 

Jag har skaffat ett nytt turbinhus och ett matchande turbinhjul.

 

 

2014-02-14-18.58.56.jpg

Original vs. upgrade :)

 

2014-02-14-18.58.43.jpg

Upgrade vs. original...

 

Idag fick jag ett paket från Japan, Amaya Trading med nya pinbultar, muttrar och packningar till hela avgassidan och turbon.

 

2014-02-14-21.37.06.jpg

 

Så nu måste jag plocka ner hela turbon och inspektera turbohuset - ev. skaffa nytt (har någon en skrotad ct26:a så är jag spekulant).

 

Jag ska försöka hålla tråden uppdaterad på vad som händer fortsättningsvis!

 

Jag tar tacksamt emot förslag och "tänka på" aspekter på detta bygge, alla är välkomna förbi i Skirebo - kaffet är varmt o ölen kall!

 

Trevlig helg.

 

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Skall bli spännande att följa! Var hittade du "turbo upgraden"? Hur ser specarna ut på den? Trodde turbon var mer eller mindre off limits om man inte är proffs, se till att balansera den ordentligt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jag spräckte turbon och när jag nu fått bort avgashuset så är det sprucket rakt igenom. Sprickan har "svullnat" och därmed gått emot avgasturbinen som inte ser rolig ut. Jag tar det säkra före det osäkra, All-american.nl skickar en ny sport turbo idag!

Det blir nog en IC också om jag känner mig själv rätt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.