Gå till innehåll

Staffans Troopy blivande äventyrsbil

StaffanRamsby

Rekommendera Poster

Hallå Kamrater!

En dröm håller på att bli verklighet! Jag håller på att bygga min alldeles egna Overlander. I höstas köpte jag en HZJ-75 i väldigt gott skick. Endast 6700mil på mätaren och som besiktningshistoriken såg ut så verkar det stämma. Den har stått på en brandstation sen ny 1988. Enligt hörsägen ;)

Den var helt ren när jag köpte den förutom en väldigt fin Warn winch som rindab insallerat. Nu har jag beställt takkorg, taktält, belysning och markis.Tanken är att jag ska bygga nåt själv i bilen av formplyfa. I dagarna ska det även anlända en Iron man höjningssats. Jag är helt ny i Overlandsvängen men det känns helt rätt. Första långuren bir till Nikkalukta för att sedan vandra uppför Kebnekaise. Innan årets slut så skulle jag vilja ta mig genom europa och till Georgien.

Jag ser mig mer som en funktions och enkelhets-overlander än en om föredrar prylar och lyx.

Kom gärna med tips och förslag!

Som sagt jag är nybörjare!

Bilder kommer!!

Mvh

Staffan Ramsby

post-2466-0-23959700-1391444821_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis till fin bil! :)

Det bästa jag har köpt till bilen är nog kylen, rekommenderas!

Vilken kyl som är bäst, finns det nog lika många åsikter om som det finns märken. Det finns en länk i ämnet någonstans på forumet.

Sen är väl det svåraste "keep it simple", det drar lätt iväg med massa bra att ha saker :)

Länk till kommentar

Hallå!

Tack snälla!

Vad intressant! De jag köpte utrustningen av sa att det inte riktigt var så viktig med kylskåp till att börja med. Berätta gärna om varför det var det bästa köpet!?

Less is more är svårt att leva efter!! hhaahaa

Vilken typ av kyl har du?

Mvh

Staffan

Länk till kommentar

Hej,

Tja, allt handlar väl om prioriteringar osv. men med kyl så kan man ta med sig kylvaror och laga god mat ist för att använda sig av torrprodukter bara.

Kött, mejeriprodukter, grönsaker, dricka mm är ju roligare om det förvaras kallt.

Självklart kan man "klara sig" med kylväska men det blir inte riktigt samma sak, man skall ju kunna njuta av livet när man e ute med sin bil inte behöva anpassa sig för mycket :)

Själv kör jag med en Engel kyl 45 liter, räcker gott för 4 pers om man inte beger sig allt för långt ut i vildmarken.

Länk till kommentar

Grattis till en kanon TLC modell! Saknar min BJ75 ibland:-)

Kyl är inget måste, men riktigt bra att ha. Jag har en Waeco cf40 som varit med varje sommar sedan 2008 och bla. till Island och Kolahalvön. Till Island var vi bara två så då räckte den mer än väl, och till Ryssland var vi fyra på den. Men köpte då mycket fruset kött längs vägen och la i marinad i dubbla plastpåsar och hade på takräcket under dagen tills kvällens grillningar, gudomligt gott! :-)

Mitt hetaste tipps är ändå gasgrill!!! Hade med den till Island och till Ryssland och tror alla som var med på dessa resor instämmer med att den var ovärderlig. Och suveränt att ha med på sommaren och grilla på. På långresorna brukar jag alltid ta med olika bakeup bröd (lång hållbarhet och otroligt gott med varma mackor frusna morgnar) och inhemska bröd brukar bli "ätbara" om man kan grilla på dom lite. Jag har både en Weber q100 och en Primus Vidar. Webern är outstanding, men tar lite mer plats jämfört med Primusen, men Primusen är lite svårare att grilla på och få jämn temp.

Ut i skogen och campa i en vecka och se vad Du saknar och inte! Enklaste sättet :-P

Lycka till!

Länk till kommentar

Tack för tipsen! Ja nikkalukta får bli första stora testet!! Gasolspis hade jag tänkt först och främst. Allt har vart så satans dyrt hitills så jag passar mig på kylen än så länge. Om inte nån har en att sälja!!??

Apropå det ja. En sån dr 24v->12v omvandlare kommer bli rätt viktigt med va? Med kylskåp och stereo etc...

Länk till kommentar

Tack för tipsen! Ja nikkalukta får bli första stora testet!! Gasolspis hade jag tänkt först och främst. Allt har vart så satans dyrt hitills så jag passar mig på kylen än så länge. Om inte nån har en att sälja!!??

Apropå det ja. En sån dr 24v->12v omvandlare kommer bli rätt viktigt med va? Med kylskåp och stereo etc...

Köp ett begagnat tvålågit Primus på blocket med 5kg flaskor, kostar nästan gratis (jag har faktiskt två kök och 3st flaskor, så lägg ett bud på ett kök och en flaska om Du är intresserad). Fanns en kyl annons under säljes vill jag minnas. Bygg ett separat "förbrukningsnät" med egna batterier. Sök här på forumet så hittar Du en massa.

Länk till kommentar

Hur laddar man detta förbrukningsnät?

Tror det senaste är DC-DC laddare, då får man bättre kontroll på förbrukningsbatteriet om jag förstått det rätt.

Själv kör jag med kabel från mitt ena huvudbatteri via relä som slår på vid 13.7V och slår av 12.8V, dvs håller startbatterierna skillt från förbrukningsbatteriet som jag har i bagageutrymmet.

Funkar bra.

Länk till kommentar

Välkommen hit :)

Jag värderar också våran kyl väldigt högt, skall man dessutom åka i lite varmare länder så är en kompressorkyl att föredra då dom termoelektriska kylarna oftast bara kyler till 20 grader under omgivningstemperaturen dvs är det +40 grader ute så är det +20 grader i kylboxen och då håller ju inte grillköttet nån längre stund :( sen är det ju inte helt fel med en kall pilsner vid lägerelden efter en lång dag bakom ratten ;)

Börja med att göra några småturer i närheten , det är bästa sättet att upptäcka om man har dom saker man behöver.

Sen är det bara att komplettera med "bra att ha" grejjor allt eftersom man upptäcker att man saknar/behöver något i stället för att försöka sig på att göra utrustningslistan komplett från början det brukar bara resultera i att man åker omkring med en massa saker som man aldrig använder :rolleyes:

Låt äventyret börja !!

/ Mecki

Redigerad av Mecki
Länk till kommentar

... termoelektriska kylarna oftast bara kyler till 20 grader under omgivningstemperaturen dvs är det +40 grader ute så är det +20 grader i kylboxen ...

/ Mecki

Tänk på att inne i bilen är det inga problem att bli närmare +70C tror jag bestämt de mätt upp, +85C var det dvs runt +50C +65C i "kylen". Då är köttet redan halvt tillrett och ölen inget vidare kall :lol:

Länk till kommentar

Grattis till bra val av modell, kanske den bästa!?

Jag köpte min för ganska exakt ett år sedan och byggde intensivt under våren. Det mesta kan du följa här:

http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=41876

Det är fantastiskt roligt att planera, bygga och sedan använda sin expeditionsbil, så du har gjort helt rätt!

Mina bästa tips är:

- Även om bilen är relativt obekväm och lastbilslik i grunden så satsa på så bra komfort som möjligt. Jag tänker på fjädrar, dämpare, däck, mm, mm.

- Lättanvänd, dvs det ska vara enkelt att ställa om för att fika, laga mat, sova och packa ihop för att köra.

- Bra packutrymmen (platsen finns i modellen). Det är trist att lämna hemma något man verkligen behöver/vill ha med sig.

Mina topp fem på utrustningslistan som jag kommer på nu är

1. Stropp, highlift, verktyg, reservdunk, lite reservdelar dvs ett nödkit för att kunna wincha och reparera

2. Dubbla batterier. Säkerställer att bilen alltid kan starta om man hänger på olika/många elförbrukare.

3. Kylbox. Fördelen med din bil är att det går att köpa begagnad från lastbil som ha bra prestanda.

4. Gasolkök. Äldre, därmed lite mindre, Primus två-lågigt.

5. Lättillgängligt dricksvatten, minst 25l.

Sedan kan man ju ta det vidare med 24-12v konverter (köp en som klarar många ampere) från Kina, kaffekokare, dieselvärmare, inner och ytterbelysning, kompressor, gasolgrill, fast batteriladdare, extraljus, mm, mm. Men som många säger ska man efter bygget utifrån en ide ANVÄNDA bilen för att bli på det klara med vad man vill förändra, förbättra och lägga till.

Lycka till, hör gärna av dig vid frågor!

Länk till kommentar

+1 Jeniks lista.

Men ... kom jag på en sak till.

Faktiskt den saken vi använder mest, nämligen vattenkokare!

Till den behöver man iof en konverter => 220V, men de finns billiga på Clas O och min (från Biltema) har iaf hållit ihop på några resor (bör minst vara 1kW för att klara vattenkokaren).

Varför vattenkokare ...

1. Man dricker mycket The & Kaffe

2. Kokar upp vatten för att spara på gasol (behöver bara ha en (1) flaska gasol med sig, även om jag har två "just in case" ;) ).

3. Morgongröten!

4. Diskvatten

osv osv

varmt vatten kan man aldrig få för mycket av ...

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar

...

Faktiskt den saken vi använder mest, nämligen vattenkokare!

....

varmt vatten kan man aldrig få för mycket av ...

Instämmer till fullo! Jag har en spänningsomvandlare från Nordic på hela 3500W, och en 1/2 liters vattenkokare från OBH som inte har någon invändig doppvärmare utan är helt slät invändigt (lätt att hålla rent). Super vid korta kaffe/te pauser, matlagningen, disken, hygien osv osv och spara som sagt en massa gas. Frun älskade även konverten på Island så hon kunde blåsa sitt hår tort med medhavd hårfön :-P

Vist man behöver inte allt, men skönt med enkelhet om man är iväg ett tag och även att slippa åka till "civilisationen" för att få lite "lyx".

En svart "duschkorv" att ha hängande på bilen kan oxå vara trevligt , men lyx om man frågar mej. Bättre att som vi gjorde i Ryssland göra en "herrejösses" eld och sedan kasta sig i det 10 gradiga vattnet och sedan upp och värma sig vid elden och med lite "ryskglykol" :-P Hoppar man dessutom över elden så löser man ev behåringsproblem kan en av medresenärerna intyga 8-)

Länk till kommentar

Jenik! Fan vad kul att du skrev. Jag följde din blogg och den gjorde att jag tog beslutet att köpa bilen och göra den till Overlander. Jag gillar din ide med helsäng bak med utdragbart kök. Dock känner att jag skulle vilja ha möjlighet att laga mat i bilen.

Jag har köpt Iron man Performnce fjädringsystem. som tydigen var bäst runt 400 kgs last.

Återigen tack för tipsen, Erfarenhet är ovärderligt!

Jag gillar Rysslandsmetoden!

Är det någon mer än jag som har problem med tangentbordet i forumet!?

Länk till kommentar

Hej och välkommen hit!

Jag kan nog instämma med ovanstående om att kylen är väl uppskattad. Jag värmer vatten på ett trangia-kök med gas tillsats, det går skapligt enkelt också. Tänk på att en vattenkokare drar mycket ström. Men, det beror såklart på hur man använder bilen. Står man stilla flera dagar får man snåla på strömmen medan om man värmer vatten och sedan kör igen så är det ett mindre problem. Åter, som Jenik skrev, det beror på hur det ska användas.

Markisen har också varit en hit för vår del. Skönt att snabbt och enkelt få lite skugga eller regnskydd beroende på väder.

Jag tror förresten det är en BJ75 du köpt och inte en HZJ75 (eller är årtalet fel) ;)

Se till att planera in sista helgen i April med ett besök på vårträffen i Skövde. Perfekt tillfälle att träffa likasinnade och utbyta idéer och prova bilen i lite enklare terräng. Mer info om träffen kommer.

Länk till kommentar

Ett litet inlägg ang kyl.

Jag köpte Waco kompressorkyl 55 liter. Grymt nöjd, kanske lite stor. Det bästa är att man kan ha den som frys eller kyl. Inställningsbar från -22 till +10(tror jag). Jag delade av min med lite tjockare frigolit och då fick jag en frysdel och en kyldel. Säkert finns det färdiga kylar med den funktionen.

/Bisse

Länk till kommentar