Gå till innehåll

Placering av nya däck

MrWIB

Rekommendera Poster

Hej,

Skall införskaffa 2 st nya däck inför säsongen.

Detta pga att ett av däcken har ett ganska tydligt snitt från vad som troligtvis kommer från kniv eller dyligt längs hela sidan och det andra har ett ganska styggt "bett" på sidan från en sten eller annat.

Dvs det beror inte på att de är utslitna utan för att jag inte vill vara dumsnål och bli stående i främande land med ett reservdäck för lite :)

Nu till frågan, spelar det någon roll var man sätter de nya däcken?

Båda däcken som skall bytas sitter där fram.

Skall man enligt gammal devis sätta bäst (dvs nyast) däck bak? Gäller det även för 4x4 bilar?

Jag har läst att (gamla?) Haldex var extermt känsliga för olika dimensioner på hjulen och man var tvungen att byta alla fyra hjulen varje gång, vara noga med däcktryck osv.

Det gäller inte "riktigt" fyrhjulsdrift va?

Jag tänker fortsätta med samma BF Goodrich MT däck som jag har idag.

De som sitter på har rullat ca 25 000 - 30 000 km för närvarande.

Tacksam för input :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sliter som regel alltid mer eller mindre på drivlinan om man inte har så lika rulldiameter som möjligt på 4WD bilar. Givetvis mest på bilar med permanent 4wd och mindre på de bilarna som bara använder 4wd ibland (manuell 4x4 eller typ Haldex). Diffarna tar alltid stryk av olika rulldiameter. Beroende på hur man sätter däcken och vilket system man har (med eller utan centrediff osv.). På bilar utan centrum diff tar som regel fram diffen mest stryk, iom att den får hantera både svängande och olika rotationshastigheter. Sedan spelar ju även hjulbas och vikten på bil och last in (en lätt och lång bil har lättare att låta innerhjulet bak att få sparra lite i kurvorna).

På min HDJ80 med permanent 4wd köpte jag 6st nya däck. Sedan skiftar jag ca var 500mil reservhjulen till bak, bak till fram (och byter sida H/V) och fram till reserv. På det sättet sliter jag däcken hyfsat jämnt. Dyrt vid inköp, men räcker ju även många mil, och bra att ha två reservhjul med sig till tex Kola :-)

Redigerad av BJ42 Daniel
Länk till kommentar

Vad är det för mönsterdjup på existerande däck bror? Jag kan kolla mot mitt nyaste ( Kola t&r ). Då ser man ju fort om det diffar skrämmande mycket och du måste överväga att byta alla 4.

Om du måste det så låt mig kolla med Støen4x4. Han har nog nordens bästa pris på off road däck.

Länk till kommentar

Tack för input!

Det sliter som regel alltid mer eller mindre på drivlinan om man inte har så lika rulldiameter som möjligt på 4WD bilar. Givetvis mest på bilar med permanent 4wd och mindre på de bilarna som bara använder 4wd ibland (manuell 4x4 eller typ Haldex). Diffarna tar alltid stryk av olika rulldiameter. Beroende på hur man sätter däcken och vilket system man har (med eller utan centrediff osv.). På bilar utan centrum diff tar som regel fram diffen mest stryk, iom att den får hantera både svängande och olika rotationshastigheter. Sedan spelar ju även hjulbas och vikten på bil och last in (en lätt och lång bil har lättare att låta innerhjulet bak att få sparra lite i kurvorna).

På min HDJ80 med permanent 4wd köpte jag 6st nya däck. Sedan skiftar jag ca var 500mil reservhjulen till bak, bak till fram (och byter sida H/V) och fram till reserv. På det sättet sliter jag däcken hyfsat jämnt. Dyrt vid inköp, men räcker ju även många mil, och bra att ha två reservhjul med sig till tex Kola :-)

Hmmm ... Jag tolkar detta som att du rekar köpa 4 nya? :)

Vad är det för mönsterdjup på existerande däck bror? Jag kan kolla mot mitt nyaste ( Kola t&r ). Då ser man ju fort om det diffar skrämmande mycket och du måste överväga att byta alla 4.

Om du måste det så låt mig kolla med Støen4x4. Han har nog nordens bästa pris på off road däck.

Mönsterdjup inte en aning, bilen står ju inlåst.

Men både Kola, Island och Albanien har nog slitit en del på dem, ganska stening vägar på alla resmålen ...

Well, blir väl 4 nya då, så har jag en jäkla massa däck att välja på sen :D

Billigaste 255*85/16 jag hittar är 6 624 sek för fyra ink frakt, men billigare är ALLTID bättre ;) så kolla gärna med Støen4x4.

Billiga däck

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar