Jump to content

Hur hållbar är automaten vid användning som dragbil?

thinkpad

Recommended Posts

Hej!

Funderar på att uppgradera min bruksbil, från Volvo XC 70, till en LC 120 och därmed få en kombinerad bruks, äventyrs- och dragbil.

Jag är medveten om att det vore smartare att köpa en manuell för användningsområdet äventyr- och drag-bil, men jag är inte alltid så smart (...).

Bilen används ändå till bruks 90% av tiden och jag är rätt bekväm av mig. Till frågan:

I ett läge där jag använder den som dragbil så kommer den att få släpa omkring på nästan tre ton (bl a när jag transporterar min KZJ73:a).

Hur hanterar LC120-lådan den belastningen? Jag antar att det är som i alla automatlådor att det gäller att hålla den väl kyld, men är den bättre eller sämre än andra och tar det styggt på lådan med den här typen av belastning? Är det att rekommendera och skaffa extra kylning?

Tanken är att skaffa en 2008:a eller 2009:a...

/thinkpad

Du har svaret på dina egna frågor...

Lådan på LC120 är tämligen robust så teoretiskt tror jag inte det skall vara problem. Däremot anser jag att oljan skall bytas (även om tillverkaren pratar om "life-time" så anser jag detta vara rent nonsens - all olja slits och framför allt blir det också kondensvatten i den).

3 ton är ganska maffigt (får en tågvikt på över 5,5 ton som bilen skall dra runt).

Sedan handlar det också om hur din tilltänkta bila har skötts av tidigare ägare (bekräftad historik).

Kan alltid vara idé att skaffa en extra kylare till lådan så är du på säkra sidan. Tämligen en ganska enkel operation.

I övrigt handlar det om ditt körsätt. Du kan med enkla medel köra slut på växellådan på en dag. Använder man dock insidan - så tycker jag det inte torde vara några problem.

Tack Peder, för snabbt svar!

En liten uppföljningsfråga bara. Mitt alternativ till en LC 120 är en VW Touareg (2011 eller nyare). Är ju inte direkt samma typ av bil... :). Som jag ser det är Touaregen bättre till bruks, kanske likvärdig som dragbil men sämre som äventyrsbil (fast det beror ju på hur dåliga vägar man ska köra på).

I vilket fall som helst har ju Touaregen sekventiell (automat)låda, vilket ju inte LC 120:an har (såvitt jag vet). Detta blir ju därmed inte någon direkt LC-fråga, men tänkte ändå höra om man sparar lådan med sekventiell växling? Peder, du sa ju tidigare att man kan köra slut på lådan på en dag, om man vill. Jag utgår att om man ligger o gasar/belastar lådan precis när lådan ska till o växla upp så är det ingen bra grej. Är det rätt att dra slutsatsen att den sekventiella lådans fördelar är relativt försumbara om man "...använder insidan..."?

Edited by thinkpad

Sekvientell låda använder koppling (om den nu är sekventiell vill säga). Alla sekventiella växellådor käkar koppling. Ju högre effekt och vrid, desto värre blir det. T.ex. min Aston Martin har en manuell 6-vxl låda (kopplingslamellerna kan behövas bytas efter 7' mil och motsvarande sekventiell låda brukar kräva byte var 1,5' mil).

Min svåger har en Touareg och drar hästtransport med den. Den drar bränsle som bara den (V10 TD). Även drivlinan har fått stryk (knutar m.m.).

Med risk för att bli utslängd från forumet - så vet jag att Disco 4:an är en utmärkt dragbil. Därav så vanlig bland hästfolk (inte bara image således). Även sjöräddningen i England använder sig av Discon för transport och sjösättning av räddningsbåtar. Den har gott om utrymme och fyller även "äventyrs-aspekten).

Faller du inte för en LC120 så tycker jag Discon är ett ypperligt alternativ som har en automatlåda som bevisligen håller måttet.

Är det ett måste att ha automat? En manuell LC120 med trimchip går inte av för hackor.

Nu spelar redigeringskontrollen ett spratt. Försöker igen.

En sekventiell växellåda använder koppling och käkar rejält med koppling vid höga effekter och vrid. Som exempel, min Aston Martin har 6-vxl manuell låda och kräver kopplingsbyte efter ca 6' mil. Motsvarande med sekventiell låda behöver i värsta fall byte efter 1,5' till 2' mil.

Min svåger har en Touareg V10TD och drar en hel del hästtransporter. Den dra kopiöst med bränsle samt att även drivlinan har fått stryk (knutar, bussningar m.m.).

Alternativet till LC120 är Disco 4 som bevisligen har en hållbar automatlåda. Stora utrymmen samt en hög "äventyrsfaktor". Lågväxel och diffspärrar.

den används flitigt av hästfolk (inte bara image således). Även sjöräddningen i England och Australien använder Disco 4 för transport och sjösättning av båtar mm.

Måste du ha automat? En 6-vxl LC120 med trimchip går ju inte av för hackor. Även LC100 kan ju vara ett alternativ då den har en mer robust automatlåda.

Haha! Tror inte du blir utslängd på något sätt. Men det finns ju viss risk för att du kan få lite glirlingar!

Jag har provat Disco 4:an och är mäkta imponerad av såväl utrymme som komfort och prestanda. Men jag känner mig väldigt Okomfortabel med kvaliteten. Visst erkänner Landrover-återförsäljarna att kvaliteten varit "sådär" (...) tidigare, men nu - i o m 4:an - är det "...en helt annan bil och mycket bättre kvalitet...". För det första så har man ju sagt samma sak i hur många år som helst och tidigare har det ju inte stämt särskilt bra... För det andra är det ju - mig veterligen - så att få andra märken lyckats ta sig upp i kvalitets-ligan genom åren (Audi är väl en av dessa få undantag...). Tendensen är således inte särskilt lovande.

Kollade för ett halvår sedan på en helt ny Disco 4:a som stod i ÅF-hallen, där något bleck till handtaget på förarsidan (utsidan) hade ramlat av. Kan naturligtvis vara en slump och hade det varit en Toyota så kanske jag inte hade reagerat så mycket, men på en Disco ger det mig dåliga "mag-vibrationer". Dessutom så kom säljaren med en rätt dålig ursäkt. Det vittnar enligt mig om att säljaren var rätt avtrubbad. Hade jag varit säljare i det läget hade jag satt dit det där blecket fortare än kvickt - om inte på annat sätt så med Karlssons klister eller kardborreband...

Sammantaget är jag inte säker på att jag är beredd att ta risken - undviker gärna att stå ute på vischan någonstans i Albanien med elektronik-problem...:)

Mycket Landrover här ett tag...:)

LC-100 är lockande, men jag har svårt att se att jag skulle hitta en sådan med rimliga mil. Reparations- och underhållskostnaderna med några 10' mil på nacken är ju inte att leka med.

Jag måste naturligtvis inte ha automat, men jag har kört Automat de senaste 18 åren och har blivit väldigt bekväm av mig. Kör ibland i stan (Göteborg) och skulle nog få krupp av allt växlande. Om jag skulle välja att behålla XC 70:n och köpa en äldre LC120, som dragbil/äventyrsbil kommer naturligtvis saken i ett annat läge - då kan det bli aktuellt med en manuell. Fast då ska ytterligare en bil underhållas, "lagras", skattas och försäkras...

MYCKET bra input om sekventiell låda och Touaregen! Touaregen får ju dra 3,5 ton och det ser ju väldigt bra ut på pappret, men jag har förstås varit orolig för hur den ska hantera belastningen över tid. Det är indikerar ju att den kanske inte är så mycket bättre än Volvon i den saken - även om Volvon bara får dra 1,8 ton...:).

Nja, det får nog bli en LC 120 ändå - låt vara med automat...:)

Not: Om det ändå skulle bli en Disco 4:a (inte troligt) vågar jag nog inte - i motsats till dig - redovisa det på det här forumet...:)

Är också förvånad när det gäller D4 och RRS. Skall man köpa dessa bilar så måste man köpa dem nya och sedan sälja efter garantitiden har gått ut.

Vår D4 har bytt bromsskivor 2 ggr, framnav 2 ggr samt baklucka när bilen var ny.

RRS har elektroniken till bakluckan krånglat, dieselvärmaren skickar in vattenånga istället för värme. Vindrutan skall bytas för 3e gången.

Med tanke på bilarnas pris så borde kvalitén vara betydligt högre.

Tror att du får mer sinnesfrid med en riskokare istället för en bergsget.

Jag skrev ett långt inlägg i går men klarade att deleta det innan jag postade. Försöker idag igen. Idag i punktform :).

- 120an är en kalasfin dragbil oavsett aut. eller ej.

- 173 hästarn har 5 växlar i aut. men den 5:e åker sällan i vid tung belastning = onödigt höga varv i höga hastigheter.

- Kör du tungt släp så blir det gärna lite långsammare motorvägsfart - dieselförbruket går i taket annars.

- Du tjänar på att byta till lite biffigare dämpare/ fjädrar om du ska köra mycket och ofta med tungt släp ( om du inte går för TEMS då ). Alternativt Coil Rites ( fick mina idag :) )

- Peder är inne på något med olja i aut. Jag har fått min låda flushad för att vara säker på att allt grums är utrensat + smidigare växlingar.

- Jag har straffat min bil ordentligt med tunga släp och tvingat bilen i nödmodus ett par gånger - jag tror det beror mer på jordfel på kärran än att bilen inte tål det ( 130 upp för Hallandsåsen med 2 ton+ bakom blev visst lite mycket för gumman... ) så oroa dig inte för vad bilen tål - den tål det :)

- Sen att det kan bli grymt fet äventyrsbil av en 120:a borde ju vara helt avgörande i valet av bil!!! ;)

Mina 2 cent.

166 hästarn har också 5-stegad aut, är bara 163 hk som har 4....

Hur som helst så har jag 166hk modellen, och jag drar en Adria 743 på 1900kg, i mitt fall så lägger den i femte växeln så fort det är plant, det är bara i uppförsbackar den växlar ner, så höga varvtal ser jag inte som ett problem.

Den varvar dessutom ganska lite på 4:e växeln i 80-90 om man nu vill ligga på 4'an.

Kan hända att den beter sig annorlunda när man har närmare 3 ton efter, det låter jag vara osagt.

Tack Wiberg och Cecil för ytterligare stöd i LC120-tänket.

Det enda som ligger LC120 i fatet är väl då vägkänslan. Den är ju inte direkt som Peders Aston Martin i kurvorna...

När jag är lite sen (vilket ju nästan aldrig händer :shock: ...) så är jag rädd att jag kommer bli lite frustrerad om kaross-sidan är i linje med asfalten i kurvorna. Det där är ju i o f en mognads-sak...

Jag vet ju inte helt vad dina planer med bilen är men en investering i exempelvis OME 2" lyft eller liknande gör underverk m väghållning förutom ökad lastförmåga. Det blir fortfarande inget strykjärn men du klarar att ta kurvorna betydligt fortare än vad svärmor gillar :).

Jag gillar svajigheten på terränggående bilar. En kompromiss som är ok. Men som Jon säger, du kan byta fjädrar (kan iofs avhjälpas med kraftigare krängningshämmare). På min RRS har de lyckats med att slå allt avseende töntighet - stenhård luftfjädring och superbreda 20" lågprofil på en bil med hög/lågväxel, diffar och allt annat som har med offroad och göra! Däremot slår axelflexet LC i original. Den går förb... bra i terrängen om det inte vore för hjulen. Det går inte att sätta mindre än 19" på bilen om man inte skall byta bromsar. Men som sagt - handlar om kompromisser.

Edited by Peder

Ja, inte behöver det vara ett strykjärn inte. XC-70'n kan ju definitivt inte räknas dit den heller, men visst går det att få svärmor att vilja hoppa av i farten vid närmaste korsning! Hm, en 2-tums höjning känns ju inte direkt som att man får ned tyngdpunkten i asfalten... :), så jag antar att huvudsyftet är att styva upp fjädringen. Blir den i s f inte väldigt studsig då? Förra året hade jag en HDJ 80 med tretums-höjning. Det var lite som att ha byggt upp fjädringen m h a träklotsar... Ja, eh, de satt ju i o f OME-competition fjädrar på...:)

Ja, en kraftigare, urkopplingsbar, krängningshämmare kanske är modellen!!!

Det är ju tyvärr lite skillnad på vad man vill och vad som blir utav. Jag VILL åka på ett par månaders resa (mestadels östra) i Europa i vår sommar och/eller längre fram (tidsperspektivet beror på om jag kan få någon annan att hänga på), där färden går genom obygder o andra utmaningar. En tanke har varit att försöka besöka så många offroad-events som möjligt på vägen, utan att för den skull nödvändigtvis delta själv. Det handlar mer om att jag tror det skulle vara roligt och definitivt mer socialt (man brukar ju träffa rätt avslappnade människor på sådana events) – resan i sig ska ju vara grejen, men det vore kul att hänga upp den på något … och jag är inte intresserad av att åka till storstäder för att shoppa skor…

Samtidigt är det ju det där med att komma loss. Jag har ingen i min bekantskapskrets som delar det här intresset, så det blir tyvärr ingen dialog där man triggar varandra.

Om det är någon här som känner någon som har lite idéer på dra iväg någonstans och vill ha med fler bilar på resan så är jag öppen för det mesta…

Äventyrs-biten ovan och behovet av en bekväm dragbil är det drivande för mig när jag tittar på LC 120.

Tråk-alternativet är att behålla Volvon som bruksbil och komplettera med en billig Sorento som dragbil, tills jag får en spark i aschlet på äventyrs-sidan…

Edited by thinkpad

Du har ju ett klart mål iallfall - det är alltid något :).

Som svar på din fråga om bilen blir studsig - njae, hjälper det? ;). Jag tycker inte min har blivit speciellt studsig av den modden - faktiskt så har jag kompletterat med Coil Rites som nämnts tidigare, för att kunna avlasta fjädringen vid turer med mycket bagage eller tungt släp. Det gör att bilen funkar kalasbra både som " bara-familjen-bilen " och som " måste-packa-allt-jag-har-i-garaget-expedition " utan att jag behöver ligga under och byta fjädrar och dämpare stup i kvarten. En fattigmans TEMS helt enkelt.

Om du skall byta fjädrar så skall du använda KingSpring progressiva fjädrar (mjuka i början och sedan hårdare när det behövs) - misstolka mig inte här... ;)

Sedan skall du självklart gå med i SWES (Svenska Expeditionssällskapet). Där kommer det hända mycket framöver.

Jag har läst en del om eftermarknads-luftfjädring och tidigare fått "kalla fötter" för att jag fått uppfattningen att dom lätt går sönder och/eller börjar läcka redan i ett tidigt skede. Men den informationen är i o f några år gammal. Är det er uppfattning att Coil Rites blivit "tillräckligt bra/hållbara" nu för tiden?

Ja, om man åker iväg på en längre expeditionsresa är det ju förstås värt att byta fjädringen inför resan. Men för olika användningsområden med hemmet som bas känns det ju Roil Rites annars som en riktigt schysst lösning...

Sedär, har tidigare bara hittat TJM med progressiva fjädrar (då hade jag i o f fokus på HDJ 80).Tror jag förstår precis vad du menar, Peder – en hård utrustning kan ju vara rätt...ehum... obekvämt i en del situationer :).

Hur f-n har jag kunnat missa SWES (?). Lägger dessutom först nu märke till era avatarer... Blindstyre! Verkar vara helt rätt för mig!

Edited by thinkpad

Har bara kört med progressiva fjädrar på alla mina byggen. Då blir det rätt från början och sedan inte massa krångel med mekanik/elektronik/pneumatik. Många som köper lite mer avancerade/sofistikerade grejer biter sig nästan alltid i läppen då det blir fel. Och när väl grejerna sitter på bilen och du upptäcker att det där blev ju inte som du hade tänkt dig - ja då kan du inte byta utan måste köpa en ny omgång igen. Nej, keep it simple stupid.

Sådär, då är jag numera medlem i SWES. Verkar skitkul!

Får se hur jag ska göra med mitt namn på SWES. Jag heter ju oxå "Peder". Finns ju risk för att jag besudlar det befintliga varumärket "Peder" där... :)

/THINKPAD ;)

Edited by thinkpad

Har man ett så fint namn så förpliktigar det!

Välkommen!

Jag körde i gång SWES för lite drygt 13 år sedan. Föreningen blir vad medlemmarna gör den till. Vi har haft mycket roligt under åren.

På senare år har det kommit lite nytt blod - och jag tror att alla förutsättningar finns för att föreningen skall växa.