Gå till innehåll

Bränd ventil? Bj45

bj45tralla

Rekommendera Poster

Tjänare!

Jag skulle ta och köra hem min TLC BJ45 pickup a-traktor här om dan från min fars jobb efter jag monterat vinsch och en led extraljusramp och efter den är registrerad som a-traktor ska man ju ändar ha dubbla växellådor (spärra den främre på 2:an och bakre på 1:an eller spärra fördelnings lådan på lågen och den "vanliga" lådan på 2:an så denå ska gå 30 på nästan fullgas på 2:an). Detta är det dock inte så många som följer och har ryckspärr m.m. Men jag valde att ta den lagliga vägen då polisen här i länet har speciallister på epa och a-traktorer, plus att de har köpt en besiktnings buss för typ 2,5 miljon...

Men i alla fall så kall starta jag hon så jag jag tog det lungt i början till hon börja bli varm. Men efter jag kört en dryg halv mil i 30 på nästan fullgas och frikoppla i mellan åt så blir det ett jävla liv! Det bara smäller i hela bilen så jag trodde i då lägget på ett växellåds ras. Men jag stannar efter vägkanten och stänger av bilen men jag märker då att det inte är något fel på växellådan så jag startar och lyssnar. Och det bara smäller i hela motorn och jag hör då att det kommer från ventil kåpan och det låter som något bara ligger och slår i motorn och det går snabbare mellen slagen när man gasar lite lätt.

Så min tanke lutar då mot att en fjäder i nån ventil har gått av eller något så ventilen bara slår. Jag hade fullt med riktig diesel olja i motorn och jag har för mig att det blev vita avgaser efter missljudet så då måste det ju nästan va någon ventil som är trasig? Men den största andledningen är ju troligt vis att den varvar på tok för mycket så ska bygga spärr efter jag har löst problemet.

Men vi bogsera tillbaka bilen till fars jobb och bilen står nu där. Men jag ska åka ut dit nu och börja ta birt toppen men min fråga är vart ska jag få tag på reserv delar? Som ventiler, topplock packning m.m. Motorn har endast gått ca 15 000 mil men är lika bra att byta kolvar m.m när man endå håller på? Och vad tror ni har hänt med ventilen om det nu är det som är felet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå ! :-( Det var inte roligt att höra.

Börja med att plocka loss ventilkåpan så att du ser om det är ventilerna det är fel på för om det är det som har hänt om den gått på fullskaft är det nog tyvärr inte mycket att spara på .

Men som sagt , börja med att konstatera felet så löser vi det när vi vet vad som hänt.

/Mecki

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Nu har jag hittat felet! Jag tog bort ventil kåpan och hitta inget fel. Så ja tog bort hela toppen och upptäckte då felet... Så här såg en av kolvarna ut:

w9h6.jpg

Andledningen hittar vi här...

syl4.jpg

Ett av (vet inte vad de heter) men nån gjej som gör att dieseln åker genom den och innan för sitter glödstiften. Har spruckigt av någon andledning (någon som vet?) så det har kommit metall i cylindern.

8tfs.jpg

Så här ser en hel ut...

pbag.jpg

Och borttagen. Sorry att den vart så liten

9ywe.jpg

Så jag behöver beställa ny kolv och ny packning. Men vart kan jag beställa detta? Hos lokala toyota handlarn?

Redigerad av bj45tralla
Länk till kommentar

Varför inte sätta i en annan beg. motor?

Kanske finns här:

http://toyota4x4.se/topic/4210-ett-berg-av-tlc-prylar/

http://toyota4x4.se/topic/4291-auktion-pa-landcruiser-prylar/

Har för mig att bara huvudet från toyota ligger på runt 10-15.000kr Har sett billiga huvuden på ebay.co.uk för ca 3000kr- men de kommer antagligen i från Kina!!!

Annars kolla med följande sidor som säkert har de delarna du söker

www.euro4x4parts.com

wyprawa4x4.pl

www.all-american.nl

Även skruvat.se har en del lc grejer men antagligen inte original delar från toyota..

Jag brukar använda mig av toyodiy.com för att hitta nr på delen jag söker sedan beställer jag direkt från japan via www.amayama.com

Länk till kommentar

All-american har tyvärr inte mycket till hemsida men är väl den firman här i europa som har störst lager på Land Cruiser delar och där du troligast kan få tag i dina delar , så maila dom ( det går utmärkt att göra det på engelska) så återkommer dom till dig inom kort.

Annars så kollar du med Spectre Offroad i San Diego dom har hur mycket delar som helst till 40-serien och jag har handlat av dom ett flertal gånger , ett plus är att dollarn är låg nu men på minussidan står lite dyrare fraktkostnader och att du ev åker på skatt o moms på dina grejjor.

För att få reda på fraktkostnaden så lägger du en beställning och då får du ett mail tillbaka där dom har räknat fram frakten , vill du inte ha grejjorna så av bryter du beställningen annars så fullföljer du den .

http://www.sor.com/cat034e.sor

Lycka till .

/Mecki

Länk till kommentar

Tack så mycket för svaren! Ska kolla upp allt så får vi se hur det blir.

Och BJ45daniel jag hör av mig när det är dags att sälja! Då får du garanterat en av skandinaviens finaste tlc! Helt ljud isolerad och custom sydd indredning, helt pensel renoverad motor, ljudsystem med baslåda, diffspärr, thule takställ med skidhållare, led extraljusramp som lyser 14800 lumin, 24v vinsch från fmw4x4.se som drar 5,5 ton, kompressor tuta, styr servo från chevrolet caprice, m.m! Igen vanlig tlc de vill säga! :D Och har mycket planer mer! Kan lägga upp nån bild efter motorrenoveringen. :)

Länk till kommentar

• 2 months later...

Hej!Nu är trallan stått still på tooook för länge du jag beställde kolv från italien (som de aldrig skickade)sen från www.sor.com men det vissade sig att de inte hade några dieselkolvar... Så vad fan ska jag göra??? Hör av er om nån här på forumet har någon 3b motor jag kan få köpa! Eller om ni vet hur jag kan få tag på kolv, kolvringar, cambers i toppen och packningar. Det enda jag lyckats fått hem nu är cylinder fodret och verktyg så jag får bort det gamla fodret. :/

Länk till kommentar