Gå till innehåll

Syntetlina på winch ej avsedd för?

Wiberg Sr

Rekommendera Poster

Funderar lite på winch men vill så klart ha en med syntetlina. Den jag har hittat som jag menar är mest prisvärd har inte detta ( så klart ) och det står uttryckligen att man inte ska ha syntetlina på den då spolen inte klarar det ökade trycket en syntetlina ger.

Min fråga är då: Funkar det ändå? Knäcker man spolen med vanligt användande eller är det vid hystersikt bruk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll för vinschen. Syntetlinan köper du hos en riggverkstad (spectra) och inte genom 4X4 åf. Du måste dock byta ut fairleden med en som är avsedd för syntetlina (inte en med rullar således som skadar linan). Om nu den vinsch du har hittat inte klarar av en syntetlina (varför förstår jag inte) så verkar det som om att den vinschen är skräp och jag skulle inte köpa den.

Redigerad av Peder
Länk till kommentar

Håller med Peder , jag har heller aldrig hört nått om att vissa winchtrummor inte skulle hålla för syntetlinor .

Däremot är det inte bra att byta till syntetlina i fall man har kört med wire innan utan att slipa till och ev måla trumman så att den blir slät o fin för annars så kan dom vassa märkena som wiren gjort i trumman skada syntetlinan och som sagt : fairleden skall också bytas.

Skall du köpa winchen utomland så borde fraktkostnaden vara lägre på en winch med lina eftersom wiren väger en hel del så det borde inte löna sig att importera en med wire för att byta till syntetlina här.

Det enda jag ångrar med syntetlinan var att jag inte bytte till en sådan tidigare än vad jag gjorde , den är mycke , mycke trevligare att arbeta med plus att den väger en bråkdel av vad wiren väger.

/ Mecki

Länk till kommentar

Instämmer med de två vise männen ovan. :-P

Kolla priser med tex. Ronnie på www.4x4offroad.se eller www.electricwinchshop.co.uk finns riktigt prisvärda och bra winchar från tex. Superwinch som har syntet från fabrik. Pundet är ju löjligt lågt och vikten med syntet som sagt låg. Löp och köp! 8-)

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Tackar för raska svar ni vise män :).

Det är en Superwinch, TigerShark. De specifierar att den INTE är avsedd för syntetlina. Den ligger på halva priset mot en Talon ( som kommer med syntetlina och med avsedd spole ). Jag är i utgångspunkten lite skeptisk mot att handla en tung järnkluns, montera den längst fram på bilen där den är utsatt för smuts, väta och salt och förhoppningsvis inte kommer att användas speciellt ofta ( jag kan bara utgå från tidigare erfarenheter här ). Där av min motvilja att betala mer än vad jag måste ( och jag ska inte ha wire på en evt winch ).

Jag kan absolut se att man behöver en starkare trumma till en syntetlina. Det blir ett magiskt tryck på trumman med en sådan lina ( har vevat några mil med fireline/ powerline fiskelina kontra vanlig nylon, även bytt wire på djupriggarna till syntetlina - det ger spolen en extra kram - inget snack om den saken ).

Frågan var bara om någon har prövat det på denna modellen ( TigerShark ) innan och har ett positivt svar att komma med eller om det bara är skrämseltaktik från Superwinch för att kränga fler Talon winchar...

Ska gå några rundor till med mig själv så får vi se om jag tar chansen med att testa eller så får jag väl spara spänn till jag har råd att köra fast :)

Redigerad av Wiberg Sr
Länk till kommentar

Man lär sig nått nytt varje dag :-)

Har ingen erfarenhet av Tiger Shark så där kan jag tyvärr inte hjälpa till :-(

Men jag misstänker att du inte skall börja köra challenge med Snövit så winchen skall väl bara tjäna som backup och extra säkerhet nån gång då o då .

Så jag håller med dig att det känns inte försvarbart att lägga pengarna på en superdupermega winch som helst inte skall behövas att användas.

Köp hellre en billigare noname winch i stället för ingen alls, se bara till att den är tillräckligt stark ,att den orkar ca 6 ton på enkel lina för när du väl kört fast och inte kommer längre så lär det behövas krafter.

Jag har använt en noname kinawinch i 5 år och den har stundtals verkligen fått bekänna färg både på klubbkörningar och under SOA-helger det man behöver göra med en billigare winch är att ta isär den och ev byta fettet i planetväxeln samt täta den med packningsmassa så att det inte kommer in vatten i motorn mm.

Sen är det ju som med alla andra saker att man kan inte bara låta dom sitta i ur o skur utan service och sedan förvänta sig att dom skall leverera 100%.

Det lilla som du kommer att använda den funkar det med wire om man bortser i från viktskillnaden .

Vet inte om du blev nått klokare på detta men det var mina tankar i debatten ;-)

/Mecki

Länk till kommentar

Skall den "knappt" användas så kan Du alla gånger köra med syntet. Enda gången Du får riktigt krameffekt torde ju vara om Du haft nästan all lina ute och winchar Dej loss. Men det löser man ju lätt med att sedan dra ut lina och köra in den igen utan belastning innan man drar vidare.

Sluta vela och köp, pengar är runda av en anledning!!! ;)

Länk till kommentar

Skall den "knappt" användas så kan Du alla gånger köra med syntet. Enda gången Du får riktigt krameffekt torde ju vara om Du haft nästan all lina ute och winchar Dej loss. Men det löser man ju lätt med att sedan dra ut lina och köra in den igen utan belastning innan man drar vidare.

Sluta vela och köp, pengar är runda av en anledning!!! ;)

Hahaha - så ska det låta! Peka med hela handen bara ;).

Jo, har nog velat klart men stressar inte just nu med det. Håller på att montera Coil Rites för fulla muggar och sen är det lite pysse invändigt som ska på plats - och sen så blir det nog en rulle med motor fram. Fin att ha till skogsarbete oxå :).

Länk till kommentar

Hahaha - så ska det låta! Peka med hela handen bara ;).

Jo, har nog velat klart men stressar inte just nu med det. Håller på att montera Coil Rites för fulla muggar och sen är det lite pysse invändigt som ska på plats - och sen så blir det nog en rulle med motor fram. Fin att ha till skogsarbete oxå :).

Som du håller på och bygger på din bil - så kan det nog vara idé att skaffa vinsch både fram och bak. Vinsch är för de som alltid tar fel väg. De smarta har ingen vinsch :)

Länk till kommentar

Som du håller på och bygger på din bil - så kan det nog vara idé att skaffa vinsch både fram och bak. Vinsch är för de som alltid tar fel väg. De smarta har ingen vinsch :)

"De smarta" som inte har/behöver någon winch, är de som väljer den tråkiga vägen :twisted:

Och lite gubbvarning nu Hr hjälm 8-)

Länk till kommentar

Vinsch är för de som alltid tar fel väg. De smarta har ingen vinsch :)

Hmmm, hur ska jag tolka det Peder? Menar bestämt att det sitter winch på en viss vit 120a, numera ägd av en glad skåning.

Och vad gäller valet av väg, kan man verkligen ta fel väg när man letar nya spännande vägar? Man kan ha otur, som jag har ibland när jag tänker :)

Nå, har precis kommit in efter en ordentlig session på den gamla damen och stärkt av framgången så blir det nog ett tryck på köpknappen någon av dagarna framöver. Återkommer i ärendet om det blir Epic Fail.

Edit: Tack för dina 2 cent Mecki. Vi tänkte rätt likt btw.

Redigerad av Wiberg Sr
Länk till kommentar

Har inte påstått att jag är särskilt smart...

Ärligt talat - det där med frontmonterad vinsch är en ganska dålig kompromiss.

1. Det bästa är att ha en lösmonterad vinsch så den går att användas både fram och bak.

2. 98% av alla vinschar på marknaden är skräp och tål inte vatten och fukt.

Att kunna förvara vinschen i ett stativ i skuffen är den bästa lösningen. Vinschen kommer sällan till användning ändå.

Har haft mängder med vinschar på mina bilar som faller i bitar utan använda dem.

När det gäller alla vinschar så rekommenderar jag att demonterar dem och sedan använder SikaFlex Marine System för tätning och sedan skruva ihop dem igen. Förlänger livslängden på vinschen några veckor i alla fall.

Länk till kommentar