Gå till innehåll

Småbarnsföräldrar och Expeditioner?

Wiberg Sr

Rekommendera Poster

Jag är väl inte i någon speciellt unik situation med ett gäng med ytterst unga arvingar och en extrem lust att att fortfarande få ut och lufta mig och bilen. Detta måste dock ske med min förnuftigare och bättre halvdels gillande - helst i hennes sällskap.

Kan inte vi som vill ut och resa med våra små arvingar försöka att göra det gemensamt? Jag tänker på möjligheten att sälja in det till våra bättre hälfter, det blir plötsligt så mycket enklare. Jag tänker inte på extrema resemål utan väldigt enkla sådan till en början, barn i fokus helt enkelt. Givetvis med en önskan om att få til en socialt fungerande grupp som på sikt ökar sin horisont med mer krävande resmål - Kroatien etc. Krotaien borde appelera till vilket fruntimmer som helst ( nu är jag stereotypisk, jag vet ).

Bara det att få med sina små arvingar på en lokal träff och även den bättre hälften. Någon måste ju börja jobba med detta menar jag.

Kanske vi ska arrangera " Småbarnspappeträffen-med-hon-som-bestämmer-möteplikt " ?

Drömmen vore ett väl sammansvetsat gäng som reser runt med arvingarna, på deras premisser, men fortfarande på spännande turer.

Är jag helt off eller finns det fler som tänker som jag?

Ni som eventuellt knäckt koden men inte delat med er - snälla gör det här :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visade just inlägget för regeringen, det logs överseende men inga veton än så länge!

Vad med en fika med Statsråden? På neutral mark då... Där de kan bekanta sig med varandra utan att det blir spänt... Typ promenad i Slottskogen, jul på Liseberg etc.

Jag tror att setting är avgörande...

Länk till kommentar

Som vanligt kloka ord Jon , det gäller ju att få Chefens OK annars lägrar sig en tystnad värdigt en före detta Sovjetstat och utan Chefen inga arvingar med på resan.

Det har börjat att knorras lite här hemma när semesterplanerna inför 2014 tas upp och jag förstår att heldagar tillbringade i bilen (även om det är en 42:a ) och 500 mil på två 14 dagar inte ligger högst på önkelistan . Just nu hotar några semesterveckor på Öland , ta inte illa upp nu Bj42Daniel men 3 veckor i en husvagn på Öland framför sol och bad vid Medelhavet känns inte som ett alternativ men vad gör man inte för husfridens skull.

Så jag är med på att hitta på lämpliga aktiviteter, nu kanske det inte finns så mycket med tid annars så hade julmarknader och jul på Liseberg varit bra förslag , väl värt att tänka på tills nästa år.

Lukas är 7 år och leker väldigt bra med både yngre och äldre barn , ett förslag nu i vinter kan ju vara en träff på nått äventyrsbad eller nått lekland .

Ett annat problem med sommarsemestern är ju att man brukar ju bli hänvisad till dom veckor dagis/fritids är stängt och det är ju inte alltid dom veckorna som andra kamrater som inte har småbarn har förlagt sina semestrar till , hos oss brukar det vara V28,29,30 som det stänger.

/Mecki

Länk till kommentar

Familjens engagemang var hörnstenarna när vi bildade SWES (Svenska Expeditionssällskapet) för snart 14 år sedan.

Det hela började med att vi körde i vår Defender en tur från Medelhavet till Atlantkusten över Pyrenéerna. Vid den tiden var vi bara barnfamiljer. Målet med resan var att ta en sten i Medelhavet och slänga den i Atlanten. Under 14-dagars resa så fick stenen mer omvårdnad än vad jag har fått under min livstid.

Nåväl, jag har låtit mig förstå att barn som är svältfödda på kabel-TV, iPads, datorspel och mobiltelefoner, har betydligt större behållning och klarar resorna bättre. Inom SWES har det skrivits mycket om just expeditioner och resor med barn. Det finns en del artiklar på SWES hemsida.

Mitt bästa råd till alla familjer som tänker sig ut på resa är att lämna alla artificiella förströelseinstrument hemma. Börja med att ta bort skräpet hemma i ca 2 veckor. Klarar barnen detta - så är förutsättningarna bra för en lyckad resa.

Planeringen av resan är till över 50% själva resan. Låt barnen vara med. Läs på om de olika länderna och deras kulturer m.m.

Vid ett tillfälle tog våra barn ledigt från skolan i över 2 månader för en resa i Sahara. De satt i sanddynorna och skickade hem läxorna via satellit. De lärde sig mer under denna tid än vad de skulle gjort i skolan!

Jag och vår livmedikus Dr. Brandt har skrivit några artiklar om våra resor. Skall försöka hitta dessa om någon är intresserad.

Vad som också är viktigt är att ni inte gör resan på barnens villkor - då blir det bara en pina för alla involverade. Sätt upp gemensamma mål med trippen. Vi har åkt med barnfamiljer som har haft barnens intresse som prioritet - det slutade med att vi tog skilda vägar efter bara några dagar.

Det finns olika filosofier om att resa med barn. Vår familj är dock ganska konservativ och därför har det aldrig varit några problem. Och barnen har velat ut och resa igen, igen och igen. Jag drar mig till minnes att det aldrig har hänt att de vägrat kliva upp i bilen (även om färden dagarna innan har varit påfrestande med långa dagsturer i krävande miljöer). Jag brukar prioritera tre enkla saker - blodsockret, attityden och säkerheten. Allt annat har skett pragmatiskt. Glöm tider och rutiner (för när detta inte fungerar så blir allt bara kaos).

Vi började "expeditionsresa" med barnen när den yngsta var 3 år.

Tycker att skulle vara trevligt att medverka vid en sammankomst som ni diskuterar. Jag kanske kan bidra med något. Ett litet föredrag och några bilder eller så...

Redigerad av Peder
Länk till kommentar

Som vanligt kloka ord Jon , det gäller ju att få Chefens OK annars lägrar sig en tystnad värdigt en före detta Sovjetstat och utan Chefen inga arvingar med på resan.

Det har börjat att knorras lite här hemma när semesterplanerna inför 2014 tas upp och jag förstår att heldagar tillbringade i bilen (även om det är en 42:a ) och 500 mil på två 14 dagar inte ligger högst på önkelistan . Just nu hotar några semesterveckor på Öland , ta inte illa upp nu Bj42Daniel men 3 veckor i en husvagn på Öland framför sol och bad vid Medelhavet känns inte som ett alternativ men vad gör man inte för husfridens skull.

Så jag är med på att hitta på lämpliga aktiviteter, nu kanske det inte finns så mycket med tid annars så hade julmarknader och jul på Liseberg varit bra förslag , väl värt att tänka på tills nästa år.

Lukas är 7 år och leker väldigt bra med både yngre och äldre barn , ett förslag nu i vinter kan ju vara en träff på nått äventyrsbad eller nått lekland .

Ett annat problem med sommarsemestern är ju att man brukar ju bli hänvisad till dom veckor dagis/fritids är stängt och det är ju inte alltid dom veckorna som andra kamrater som inte har småbarn har förlagt sina semestrar till , hos oss brukar det vara V28,29,30 som det stänger.

/Mecki

Mitt tips. Inför första mötet - lämna barnen hemma. ;)

Länk till kommentar

Bara att hålla med Peder, nästan rätt av :)

Antar att alla familjer har sitt sätt att lösa resor, så länge det fungerar för just den familjen är det ju lugnt.

Men åker man flera (gäller inte bara barnfamiljer) gäller det väl att synka vad som gäller innan man ger sig av, och sen försöka hålla sig till det.

När jag en gång i tiden började ta med familjen på bilresor, med taktält involverat, så sålde jag in iden att ha semester (betoning på semester) och att se mycket och uppleva mycket, vilket alla har fått göra sedan dess.

Man tar dagen som den kommer, ingen stress och att vara flexibel underlättar (jag behöver jobba på det sistnämnda :P ).

Se till att hålla blodsockret högt och undvik köra för långa sträckor utan paus, glass och kaffe är alltid gott!

När det kommer till digital underhållning så delar jag inte Peders hållning till 100%, men som sagt, huvudsaken är ju att familjen är nöjd.

Hos oss får de använda iPad/iPod på kvällarna, nån timme innan vi sover.

Kan säga att de nöter inte ut sakerna direkt, det finns mycket annat roligt att hålla på med.

Men med ett totalförbud finns risken att det blir en grej av det.

Så har vi löst den saken iaf.

Nu har jag turen att ha en fru som tycker det är nästan lika roligt som jag tycker att resa med bil så jag slipper den övertalningen.

Hon var skeptisk i början, men var tvungen att hålla med om att man ser otroligt mycket saker på resorna och man upplever mycket, så det var inte direkt svårövertalat :)

När det gäller planering så står jag personligen för 90% av planeringen av sträckor och dagsetapper, sen skriver jag ner detta och delar ut till de som önskar i familjen.

Då vet alla vart vi skall dag för dag, vad som finns att göra osv. Detta gäller som grovplanering, sen ändras saker givetvis under resans gång.

Min fru är nöjd med att bara kunna hänga med, och jag är nöjd med att få planera själv.

Vi försöker att hitta ställen att bo på där man kan bada eller göra något annat roligt, så barnen har något att se fram emot.

Eller så tar man in på hotell och lyxar till det, det uppskattas av alla, speciellt barnen.

Trots sommarens ca 700mil och 28 dagar (varav ca 20 i taktältet) på resande fot så vill båda barnen resa (köra) tillbaka till Albanien till sommaren, så något rätt gör vi väl :)

Bara hoppas Marocko blir lika lyckat!

Länk till kommentar

Ser att det är fler som sitter m samma tankar. Jag uppskattar inputen om hur, men det är inte temat just nu. Nu är det mer " kontaktannons " för att undersöka hur landet ligger. I mitt tillfälle kan jag tex glömma rena taktältsturer då hövdingen är av det bekväma slaget ( hon har tillgodo att testa tältet men håller en stenhård front ). Det gör ju att i mitt fall så måste det planeras rutter m ok campingar/ stugor. Jag bryr mig inte så mycket om boendet, jag vill bara ut och röra på mig ihop med familjen och utan att det blir skilsmässa av det. Och gärna med andra familjer i samma situation som har någorlunda lika värderingar. Jag är inte konflikträdd men undviker dem gärna på semestern :).

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Jag tar med mig damen pa en herrans massa helgturer. I borjan var hon inte allt for imponerad av dessa turerna ut i skog och mark. Men sa lange man hittar pa nagot som passar henne ocksa (vandra, titta pa nagon sevardighet osv) sa tycker hon numera att det ar riktigt roligt.

Har borta (Amerikatt) verkar frugorna vara mer ok pa noterna. Vi ar en dros folk i naromradet dar jag bor som ses ungefar 1grr varannan manad och aker ut och kor tillsammans. Ibland ar vi upp mot 11 bilar. Det brukar oftast vara fredag til sondag och nastan alla har alltid med sig fru,barn och hund.

Till sommaren har vi (gruppen som reser tillsammans) en langresa inplanerad till FJ Summit 2014 i Colorado. Tyvarr kan inte vi folja med da ddet blir tillokning i familjen nagon manad innan.

Men att kora gruppresor som dessa ar riktigt roligt och damen uppskattar att ha andra fruntimmer med sig sa att dom kan klaga i grupp :)

Länk till kommentar