Gå till innehåll

Köptest

h2racing

Rekommendera Poster

Hej och välkommen hit!

Känner inte till något i Stockholm tyvärr. Men försök hitta någon firma som håller på med stora bilar. Det är skapligt enkel mekanik på en HDJ80 som påminner mer om mindre lastbilar än om personbilar.

Motormännen brukar väl ha någon teststation. Ring dem och kolla om de har erfarenhet av större bilar.

Genom att söka lite här på forumet, eller fråga mer så går det att få ihop en lista på vanliga saker att leta efter på en HDJ80 och om du inte själv kan eller vill kontrollera dessa så kan de kanske vara till hjälp för personalen på stället du väljer för undersökningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar... :)

M-test har jag tänkt på, men det känns som fel ställe och lämna in en 16 år gammal Jeep på.

De kan säkert hitta mängder utav mindre fel och brister, mycket kan man ta med en nypa salt på en sådan typ utav bil.

Det jag vill ha koll på, de är eventuella dyra poster som kan vara på gång.

Jag får googla och kolla själv lite här och där, jag kanske får något mer tips i denna tråd.... :rolleyes:

Länk till kommentar

Tack för svar... :)

M-test har jag tänkt på, men det känns som fel ställe och lämna in en 16 år gammal Jeep på.

De kan säkert hitta mängder utav mindre fel och brister, mycket kan man ta med en nypa salt på en sådan typ utav bil.

Det jag vill ha koll på, de är eventuella dyra poster som kan vara på gång.

Jag får googla och kolla själv lite här och där, jag kanske får något mer tips i denna tråd.... :rolleyes:

Vad som är dyrbart är ju motorrenovering och drivlina (växellåda, koppling, diffar mm.). Sådant kan ju Motormännen kolla.

Om du skall vara extra försiktig så kanske ett kompprov vara aktuellt.

Ryker motorn vitt så är det inte bra. Ryker det blågrått och luktar olja är inget bra heller. Ryker det svart och luktar man - då är det bara fint (men kan vara idé att kolla insprutning och turbon).

Om diffarna är ok är ju enkelt att kolla (även om spärrarna fungerar). Knutarna till framaxel likaså. Eventuellt glapp i kardaner är ju också tämligen handgripligt. Kontroll på status av alla vätskor är ju bara att använda fingret, ögonen och fingrarna. Om fönsterhissar, taklucka och centrallås fungerar - är ju bara att trycka på knapparna. Likaså när det gäller AC och värmen.

Rost m.m. är bara att använda ögonen och en skarp skruvmejsel.

Et. etc.

Redigerad av Peder
Länk till kommentar

Hej på Er där ute i etern, har precis blivit med en HDJ80 8-) och anser därmed att ha blivit en av Er som vunnit kampen mot kommers kontra kvalité! Letar precis som Christian efter någon bilverkstad i 08 trakten som kan och brinner för våra lastbilar. Har så länge bokat en koll på Toyota i Kungens Kurva den 18:e. Kalaset kostar 200 kr! tror då inte att den blir så där fullständig. Har även blivit varnad att Toyota kan inte dessa bilar längre. Några tips, om Toyota vilken verkstad i så fall?

Länk till kommentar

Stort tack hittils, i detta ämne.... :)

Vad är det för årsmodell, miltal och ev utrustning på tilltänkta bilen?

Hej på Er där ute i etern, har precis blivit med en HDJ80 8-) och anser därmed att ha blivit en av Er som vunnit kampen mot kommers kontra kvalité! Letar precis som Christian efter någon bilverkstad i 08 trakten som kan och brinner för våra lastbilar. Har så länge bokat en koll på Toyota i Kungens Kurva den 18:e. Kalaset kostar 200 kr! tror då inte att den blir så där fullständig. Har även blivit varnad att Toyota kan inte dessa bilar längre. Några tips, om Toyota vilken verkstad i så fall?

Hej och välkommen hit! Grattis till nya, och världens bästa bil :) Lägg gärna upp någon bild i en garagetråd så vi får se skönheten ;)

Länk till kommentar

Vad är det för årsmodell, miltal och ev utrustning på tilltänkta bilen?

Hej och välkommen hit! Grattis till nya, och världens bästa bil :) Lägg gärna upp någon bild i en garagetråd så vi får se skönheten ;)

Hej, köpte den på blocket nyligen det är en VXSP från 93 i fabriksskick (nåja lite rost här och där) Bilder javisst hur bifogar jag dessa? Nu ska vi ta hand om pärlan, börjat läsa här på forumet och känner igen mig känslomässigt väl med flera medlemmar. Det som förvånar mig är den tekniska kunnigheten som de flesta har, ni mekar, river, donar. Måste få mer av den varan i mig men först lite mera teoretisk kunskap...
Länk till kommentar

Hej, köpte den på blocket nyligen det är en VXSP från 93 i fabriksskick (nåja lite rost här och där) Bilder javisst hur bifogar jag dessa? Nu ska vi ta hand om pärlan, börjat läsa här på forumet och känner igen mig känslomässigt väl med flera medlemmar. Det som förvånar mig är den tekniska kunnigheten som de flesta har, ni mekar, river, donar. Måste få mer av den varan i mig men först lite mera teoretisk kunskap...

Christian jag såg att du säljer din Lexus, ska du satsa på en HDJ80?

Länk till kommentar