Gå till innehåll

Kronhjul LJ70

Jonas E

Rekommendera Poster

Är det någon som kan ge tips om vad som är fel. Jag håller på att växla ned axlarna i LJ70:an från 4.88.

Köpte en uppsättning "Ring & pinion 8" 5.29". Ett std och ett reverse rotation.

De båda kronhjulen var lika tjocka. Fram innebar det ca 3mm tjockare än orginal och passade perfekt men bak är det ca 9mm tjockare än original och får inte plats i huset.

Har jag fått fel drev?

Det borde väl varit identiska drev fram och bak i original utväxlingen eller?

Eller inte, det är ju high pinion fram och low pinion bak så det kan ju vara olika utförande fram och bak?

post-1643-0-10979600-1386153311_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utväxlingen ger olika antal kuggar på pinionen antar jag och då blir den olika stor. Därav skulle kronhjulet behöva vara olika tjockt för att passa. Men, såhär på tåget så kan jag inte se varför det skulle vara olika fram o bak?? :wacko:

Länk till kommentar

Pinjongdreven ser lika ut men det kan ju vara så att de sitter lite olika långt från centrum. Jag plockade ju inte ner den bakre innan den främre var i hop så det är lite vanskligt med jämförelserna. I morgon svarvar jag ner drevet tills det passar. Här gäller det att få få ner den fyrkantiga klossen i det runda hålet till varje pris.

Länk till kommentar

Pinjongdreven ser lika ut men det kan ju vara så att de sitter lite olika långt från centrum. Jag plockade ju inte ner den bakre innan den främre var i hop så det är lite vanskligt med jämförelserna. I morgon svarvar jag ner drevet tills det passar. Här gäller det att få få ner den fyrkantiga klossen i det runda hålet till varje pris.

I dom sk v6 diffarna med original 4.88:1 är pinjongen förskjuten och där passar bara Toyota original utväxling. Det du har att göra är att skaffa ett annat hus eftersom en ny utväxling hos Toyota kostar på tok för mycket för att ens tänka på. Dom sk v6 diffarna hittar du på vissa lj70, nyare Hilux och på 4-runner. Det är ganska lätt att se skillnad på dom men annars finns det en lagersats som gör att du kan montera din utväxling i ett sk 4 cyl diff, dom husen är lättare att hitta.

Att svarva ner kronhjulet är inget jag någonsin hade fått i mina tankar.

Jag citerar texten från en nyttig sida.

The FACTORY 4.88 V6 diff is unique!

- Axle code G144, white pinion paint code,

- generally came in 92-95 trucks/4runners with V6, auto tranny, 31" tires, and tow package.

- Housing offsets pinion towards ring gear, allowing ring gear to be thinner

- OEM Toyota gears are the ONLY gears that fit this diff due to the thinner ring gear. All other gear sets have thicker ring gears and do not fit.

- The carrier (case) is the same as the V6 diffs, so normal V6 lockers, LSD's, etc. will work in this diff

Redigerad av yota
Länk till kommentar

Tack för informationen. Då är det nog en V6 bak på denna 93:a. Det kanske inte är orginal heller.

Jag har redan svarvat bort 6,5 mm sedan passade det perfekt. Provkört också. Nu är det bara besiktning sen är jag klar för en ny säsong.

Länk till kommentar