Gå till innehåll

Motverka igensatt insug

soll

Rekommendera Poster

Var lite nyfiken på att se hur pass skitigt gasspjället, egr-ventilen och insuget var på min nyinköpta 18-tusenmilaren (KDJ95 D4D). Tyvärr var det så illa som jag befarade. På sina ställen centimetertjockt lager av sot och olja.

Gasspjället och egr-ventilen kunde jag relativt enkelt montera av och rengöra men att ta bort insuget kräver lite mer tid än jag hade så tyvärr fick det vara den här gången.

Vnt-turbon gör att jag inte kan blockera egr-ventilen men jag har införskaffat en catch can med filter att placera på vevhusventilationen. http://www.krone-fil...rtechnik-gb.pdf

Dock är jag lite orolig att kondensen ska göra att catch canen fryser vintertid. Någon som har erfarenhet av att köra med catch can vintertid?

Bifogar bilder på egr och gasspjäll innan rengöring...

post-874-0-88889800-1379874710_thumb.jpg

post-874-0-24456400-1379874746_thumb.jpg

Redigerad av soll
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd. Jag har tidigare bara hört om 2-taktolja i samband med äldre dieslar men det kanske är positivt även när det kommer till common rail. Rent logiskt förstår jag dock inte hur 2-taktsolja i bränslet skulle kunna minska oljadimman i vevhusventilationen och sotet från egr-ventilen. Får forska vidare i ämnet :-)

Länk till kommentar

Snackade precis m en kille på Toyota som berättade att alla Toyotaverkstäder i Osloregionen har eller ska köpa in en " flushmaskin " till just insug/ egr systemen till moderna bilar eftersom detta tydligen är ett stort problem. Framförallt på " dagis " bilar som aldrig blir ordentligt varma eller urblåsta. Det viktiga var enligt honom att rensmedlet verkligen löste upp sot etc så att det blev mjukt och kunde transporteras iväg. Döden var medel som gjorde att stora flak av avlagringar släppte. Det kunde ställa till det riktigt illa.

Ska försöka hålla kontakten med honom och testa det på min bil när systemet är uppe och går.

Även han menade att lite 2-takts olja var 4:e tankning ca var helt ok.

Länk till kommentar

Jag kollade runt på lite olika medel för rengöring. Bla det här http://www.wynnsbutiken.com/diesel-egr-3-aerosol-turbo-egr-rengoring-dieselmotor/173-0 Men efter att ha sett omfattningen på beläggningen på min bil gjorde jag samma reflektion kring lösningsmedlet. Om det nu verkligen löser upp beläggningen vad händer när det kommer in i cylindrarna?

Med en bil som gått så långt som min gissar jag att det bara är att ta bort insuget och göra rent det manuellt. Måste försöka hitta en verkstadshandbok för att se hur mycket som behöver demonteras för att nå insuget.

Länk till kommentar

Det där är sånt man helst inte vill veta om... Nu kommer jag att må dåligt tills jag får åtgärdat detta. Iofs så rev jag av min intercooler och blockade EGRen tidigare i veckan så jag var ju lite förberedd på detta. Men ett par av de bilderna där är ju värre än värsta anti-rökkampanjen. Jag tror neppe att det finns något medel som hjälper där, det är nog bara att kliva på med våld, vilja och vaselin för att få rent.

Riktigt bra länk Henrik. Tack ( tror jag ;) ).

Länk till kommentar

Okej det låter ju lovande. Vad jag kunna läsa mig till på Pradopoint och diverse Patrol-forum kan det vara vanskligt att blocka egr-ventilen på motorer med VNT-turbo då egr:n är en vital del för att reglera turbotrycket på dessa. På tex Patrol tar man bort ECU:ns laddtrycksstyrning och ersätter det med manuell laddtrycksstyrning när man blockerar egr-ventilen.

Jag tror jag börjar med att montera en catch can och sen monterar en laddtryck- och avgastemperaturmätare innan jag blockerar ger-ventilen så jag kan hålla koll på vad som händer utan egr.

Dokumentera gärna när du tar bort insuget. Jag har inte hittat någon instruktion så det vore kul att veta hur mycket man måste riva för att komma insuget.

Redigerad av soll
Länk till kommentar

• 3 weeks later...

I brist på bättre saker att göra forskade jag vidare om egr-blockering. Vad jag kan få fram finns 1kd-ftv med två olika typer av turbo. De tidiga har en vanlig vakuumreglerad medan senare modeller har en elektroniskt kontrollerad vnt-turbo.

Se inlägg #7 http://www.pradopoint.com/showthread.php?22625-TOYOTA-Land-Cruiser-KDJ-90-GX-D4D-163CV

Den äldre modellen av turbo, 17201-30010, sitter enligt toyotadiy.com i 1kd-ftv mellan 2000 och 2004

Så på den tidigare modellen bör det gå att blockera egr-ventilen utan att påverka turbostyrningen.

Jon, var satte du blockeringen? Framme vid egr-ventilen eller tidigare?

Länk till kommentar

Det går två vakumslangar upp till min EGR och jag stoppade in en bit ledning i bägge ( precis vid EGRhuset ). Provblåste och det var nästan 100% tätt, borde räcka för att den inte ska öppna. Samtidigt ska det sägas att han Toyotakillen nämnd längre upp i denna tråden menade att i mitt fall var det ingen fara. Det ligger bilder i garaget av hur det såg ut när jag rev Intecooler och insug.

Har vi samma typ av motor Soll?

Länk till kommentar

Hej

Jag brukar at blokera vacum slangen , eller montera en ”EGR blocking plate” , jag har aldrig haft problemer med motor lampor böjar lysa eller problem med turbo tryck..

Här var et länk til montering av egr blocking plate : http://www.chiptuning.com.au/wp-content/uploads/2010/03/D4-D-EGR-BLANKING-GUIDE.pdf

Med vänlig hälsning

Jes

Länk till kommentar