Jump to content

Vinterdäck med eller utan dubb?

Highgrade

Recommended Posts

Har nu kört ca 13 000 mil sen jag köpte min LC120 begagnad, ca 2 år gammal. Som sommarhjul valde jag Bridgestone som är tysta och slitstarka och kör fortfarande med detta fabrikat. Vad beträffar vinterdäck har jag testat 2 versioner av Michelin, den senaste Latitude Alpin X-Ice (friktionsdäck), enligt Michelin deras bästa. Jag är inte översvallande imponerad av greppet på snö och is men på torr vinterväg är dom perfekta. Dock slits dom fort och är dessutom svindyra... Bor i Skåne och här är det oftast barmark. Dock är det nu så att nya arbetsuppgifter innebär att kärran kommer att rulla bortåt 4 000 mil/ år med tjänsteresor i hela landet varför jag undrar om någon här på forumet kan rekommendera ett vinterdäck som heter duga?

Hej

Egentlig hade jag tänkt att starta en däck tråd , där man kan utväxlar däck erfarenheter. Jag kan rekommendera yokohama i/T om du vil ha et bra friktions däck . Jag har använt dom ifrån alperna till norra Sverige / Finland , och har aldrig haft problem eller noga överraskningar . Jag har dok kun testat den gamla model (g072) . Jag har dok just köpt 2 stk av den nya model (g073) och ser främ imot at testa dom. Jag kör med str 285/60-r18. Här var et Link til en film om däcket (lite yokohama propaganda :-) ) : http://m.youtube.com/watch?v=n2vqdK9el1oi

Mvh

Jes

post-2175-0-41147900-1378581480_thumb.jpg

post-2175-0-24509900-1378581672_thumb.jpg

Har någon provat smalare däck?

Rent spontant känns 265:or onödigt fläskiga och har sett att det finns Nokian LT2 dubbdäck i 235/80 R17. Dvs lite smalare men med likvärdig däckhöjd som 265/70.

Har riktigt dålig erfarenhet av smala kumho (215?) på en kingcab där mycket bredare nokian, 255:or om jag minns rätt, var smått brutala i jämförelse.

Jag hade också funderat på nokian hakka suv R men jag tyckte inte de är värd mer priset . Jag betalte 3200skr for 2 stk yokohama i/t-s (g073) i str 285/60-18 i Polen .������(dom sidsta dom hade på hyllan) .

Mvh

Jes

Ps : jag skulle helst köra med dubb , med tanke på att jag bor i Ö-vik , men ofta hamna jag i centrala Europa och fungera det jo inte med dubb. Så jeg tycker att jag har hittat ett däck som påfyller mina krav på prestanda , kvalitet och pris . Inte en enkel cocktail .

Edited by Jes

Hej

Egentlig hade jag tänkt att starta en däck tråd , där man kan utväxlar däck erfarenheter. Jag kan rekommendera yokohama i/T om du vil ha et bra friktions däck . Jag har använt dom ifrån alperna till norra Sverige / Finland , och har aldrig haft problem eller noga överraskningar . Jag har dok kun testat den gamla model (g072) . Jag har dok just köpt 2 stk av den nya model (g073) och ser främ imot at testa dom. Jag kör med str 285/60-r18. Här var et Link til en film om däcket (lite yokohama propaganda :-) ) : http://m.youtube.com...?v=n2vqdK9el1oi

Mvh

Jes

Tack för tipset Jes. Bra film - japanskt däck med amerikansk Jeep...