Jump to content

Bj45 pickup a-traktor!

bj45tralla

Recommended Posts

Tjänare!

Har en Bj45:a pickup 82:a som är kortad, ombyggd med skivbromsar fram och en Chevrolet styrservo är monterad. Och sist men inte minst är att det är en a-traktor (enda i Sverige). Jag håller på att fräscha upp den tills jag fyller 15 i december. En projekt tråd hittar ni här: http://30traktor.ege...d-3-t23969.html

Men ni som kör 40-serie vet ju att det inte är den bästa komforten i dom så jag håller på att ljudisolera hela kupén. Men jag tycker att motorn skakar väldigt mycket på tomgång och jag undrar om det kan vara motorkuddarna eller något. Sedan kommer det mesta av ljudet från motorn vilket inte är så konstigt då den går i varav stop i 30... Men det ska fixas med varvreg då jag är främst rädd om motorn. Lite bilder måste ni så klart få se på min älskling: :D

pmxz.jpg

lxo7.jpg

wvb0.jpg

rcx6.jpg

Stolar: (2 sits sätet är original sedan är förarstolen från en hj60 och sedan en formsydd överdragsklädsel på det. :D)

kyaw.jpg

burh.jpg

Håller på med isolering...

ujsp.jpg

pfrt.jpg

3lkw.jpg

Hej !

Grym traktor , kan inte tänka mig ett bättre fordon att få börja sin bilkarriär med ;) .

Du får starta en garagetråd här också så att vi kan följa med i utvecklingen .

Mvh

Mecki

Edited by Mecki

Hej !

Grym traktor , kan inte tänka mig ett bättre fordon att få börja sin bilkarriär med ;) .

Du får starta en garagetråd här också så att vi kan följa med i utvecklingen .

Mvh

Mecki

Man tackar! Jo man kanske ska ta och lägga upp en tråd här också!

Den vill jag ha!!!! :-P

Bästa valet av epa!!!!

Visst är det!? Lite kul och ställa den brevid nån av mina kompisars 740 eller mopedbil! Underbar bil ska på med 35" däck (vilket borde funka då den är spärrad på lågen och bara två växlar) winch, och om jag vågar borra blir det nog en safari snorkel o!

Såg att du hade en snorkel på din pickup. Men är det överskattat att göra täta batterilådor och täta alla ställen där den skulle kunna släppa in vatten i motorn?

Jag gjorde en egen av 2,5" avgaskrökar från Mekonomen. Tycker Safari snorklarna i plast inte är så snygga på 40-serien och dessutom är dom gjorda för bensinarna och sitter därmed på fel sida. Köp 3" avgaskrökar (min i 2,5" såg lite klen ut) och svetsa en egen snorkel och montera ett cyklonfilter på toppen (tex detta: http://www.euro4x4pa...orkel_head.html )!!! Så kommer jag göra på min kommande BJ42!

Sälj nu inte den där skönheten till vem som helst när det är dax för bil!!!

Edited by BJ42 Daniel

Jag gjorde en egen av 2,5" avgaskrökar från Mekonomen. Tycker Safari snorklarna i plast inte är så snygga på 40-serien och dessutom är dom gjorda för bensinarna och sitter därmed på fel sida. Köp 3" avgaskrökar (min i 2,5" såg lite klen ut) och svetsa en egen snorkel och montera ett cyklonfilter på toppen (tex detta: http://www.euro4x4pa...orkel_head.html )!!! Så kommer jag göra på min kommande BJ42!

Sälj nu inte den där skönheten till vem som helst när det är dax för bil!!!

Jo kanske ta och göra så... Skulle ju vara riktigt kul om man kunde regga om den till bil men tror det kan bli lite svårt då den är kortad och har skivbromsar fram m.m.

Jo kanske ta och göra så... Skulle ju vara riktigt kul om man kunde regga om den till bil men tror det kan bli lite svårt då den är kortad och har skivbromsar fram m.m.

Är Du säker på att den är kortad och att det inte är en BJ40 eller BJ42 ram? Skivbromsarna skall inte vara något problem, satt ju original från -83. Men skit i det, sälj den till mej när Du skall skaffa bil :-P

• 1 month later...

Är Du säker på att den är kortad och att det inte är en BJ40 eller BJ42 ram? Skivbromsarna skall inte vara något problem, satt ju original från -83. Men skit i det, sälj den till mej när Du skall skaffa bil :-P

Ska jag vara helt ärlig vet jag faktiskt inte men det jag kan se är att han har förstärkt upp ramen med en balk rakt igenom. Men ska höra med honom om ramen. Men det låter bra det! Hör av mig när jag ska sälja! :-P Men vet du vad det ska vara för något et-mått på fälgarna på dessa? Har letat som en tok men hittar inget! :?

Sedan skall man inte ha 15" utan 16" som är original!!!! 8-)

Sitter 15" whitespoke med goodyear wrangler 33x12.50R15LT på nu men vill nu på med ett par 16" whitespoke med general grabber MT LT255/85R16 så då ska jag ha ett par whitespoke 8X16 6-5,5 6-139 ET0 till general grabber däcken va?

85% av 255mm ger en sidhöjd på ca 217mm, dvs ca 8,7", gånger två plus en 16" fälg ger 33"!!!

Däcken är ju 255mm breda, dvs. ca 10,2", så 8" breda fälgar blir kanon!

Haha! Räkna lite fel rå! har dessa däck hemma som pappa fick med sin volvo valp och det stod 35T på dem så trodde det var 35". Men nu kanske jag blev lite osäker för jag vill ha större däck så den varvar lite mindre och går lite fortare och att den ska bli lite högre. Men o andra sidan är det skruv dubb i de nya som jag kan behöva i vinter... men får se om jag hittar ett på 35:or istället.

• 4 months later...

Hej!

Nu är trallan stått still på tooook för länge du jag beställde kolv från italien (som de aldrig skickade)

sen från www.sor.com men det vissade sig att de inte hade några dieselkolvar... Så vad fan ska jag göra??? Hör av er om nån här på forumet har någon 3b motor jag kan få köpa! Eller om ni vet hur jag kan få tag på kolv, kolvringar, cambers i toppen och packningar. Det enda jag lyckats fått hem nu är cylinder fodret och verktyg så jag får bort det gamla fodret. :/